خبر علمی: کشف عقرب دریایی غول پیکر

پژوهشگران اروپایی موفق به کشف فسیل چنگال یک عقرب دریایی غول پیکر به طول ۲.۵ متر شدند. به گزارش نشریه German Biology Letters این فسیل ٣٩٠ میلیون ساله توسط دانشمندان آلمانی کشف شده است.

این موجود که Jaekelopterus rhenaniae نامیده شده است، در رودخانه‌ها و باتلاق ها حرکت می‌کرده است.

اندازه فسیل کشف شده نشان می دهد که سخت پوستان در گذشته های دور دارای اندازه غول آسایی بوده اند.

چنگال کشف شده خود دارای طولی معادل ٤٦ سانتی متر است که دلالت بر اندازه ٢.٥ متری موجود دارد. بزرگترین عقرب دریایی کشف شده تا قبل از این واقعه، دارای حداکثر اندازه ٥٠ سانتی متر بوده است.

اصل خبر: http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7104421.stm

بزرگترین کشتی های دنیا

کشتی نفتکش ناک نویس (Knock Nevis) بزرگترین کشتی حال حاضر در دنیاست. این سوپرتانکر بیش از ٤٥٨ متر طول و ٦٩ متر عرض دارد. این کشتی در فاصله سالهای ١٩٧٩ تا ١٩٨١ ساخته شد و در طی جنگ ایران و عراق صدمه دید. در سال ١٩٩١ دوباره به اقیانوس بازگشت، لیکن اکنون از آن به عنوان یک سکوی ثابت نفتی استفاده می شود.

کشتی ناک نویس متعلق به نروژ بوده و می‌تواند ٤.١ میلیون بشکه نفت حمل کند.

طولانی‌ترین سد دنیا

طولانی‌ترین و یکی از بزرگترین سدهای دنیا به نام سد سه دره (Three Gorges Dam) در چین قرار دارد. این سد عظیم بر روی رود یانگ تسه، یکی از طولانی‌ترین رودخانه‌های جهان احداث شده است. طول سد مزبور ٢٣٣٥ متر و ارتفاع آن ١٨٥ متر می‌باشد.

نیروگاه برقابی (هیدروالکتریک) این سد که تا سال ٢٠١١ تکمیل می‌گردد، می‌تواند بیش از ٢٢٥٠٠ مگاوات برق تولید کند و از این نظر بزرگترین ایستگاه تولید انرژی برقابی در سراسر دنیا است. گرچه این سد دارای مزایای اقتصادی غیرقابل انکار است، لیکن پس از آبگیری کامل باعث جابجایی ١.٣ میلیون نفر از محل زندگی خود و نابودی بسیاری از مقرهای باستانی چین خواهد گردید. مخزن پشت سد طولی معادل ٦٠٠ کیلومتر خواهد داشت. تصویر زیر از مراحل ساخت سد برداشته شده است:

ساخت سد در سال ١٩٩٤ آغاز شد و در ١٥ می ٢٠٠٦ بتن ریزی سد به پایان رسید. تصویر زیر از سایت ناسا گرفته شده و عکس ماهواره ای سد را در دو موقعیت زمانی نشان می دهد.

بزرگترین چاله دنیا

بزرگترین چاله دنیا که ساخته دست بشر است، در واقع معدن الماسی است که در سیبری شرقی روسیه واقع شده است. این معدن بیش از ٥٢٥ متر عمق و ١٢٥٠ متر قطر دارد.

کشش ناشی از جریانهای هوای گردابی و گرانش عظیم این حفره، باعث شده تاکنون چند هلی کوپتر به داخل آن سقوط کنند. در نتیجه تمامی پروازها بر فراز این حفره ممنوع شده است.

در زیر یک عکس ماهواره‌ای از این حفره دیده می‌شود.

ناوگان ژاپنی عازم کشتار بی‌رحمانه والها می‌شود.

یک ناوگان صید نهنگ ژاپنی عازم بزرگترین کشتار والها در دهه های اخیر می‌شود. این ناوگان قصد دارد بیش از ۱۰۰۰ عدد از کمیاب ترین والها را در اقیانوس آرام صید کند. ژاپن سالهاست که به بهانه تحقیقات علمی دست به کشتار والها می‌زند. اما واقعیت این است که در پس این کشتارهای بی رحمانه و تخریب اکوسیستم محیط زیست تنها زنده نگه داشتن صنعت صید نهنگ ژاپن محرک اصلی این اعمال است.

اصل خبر:http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/7099720.stm