دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

سریعترین هواپیمای سرنشین دار جهان

سریعترین هواپیمای سرنشین‌دار دنیا، هواپیمای راکتی نورث امریکن ایکس ١٥ است که یک هواپیمای آزمایشی به شمار می‌رود. این هواپیما در دهه ١٩٦٠ توانست به مرز اتمسفر زمین رسیده و با پرواز در سرعت بسیار بالا، داده‌های ارزشمندی را از آن منطقه جمع آوری کند که در طراحی هواپیماهای سریع‌السیر مورد استفاده قرار گرفتند. خلبانان این هواپیما باید دوره فضانوردی ناسا را دیده باشند. این هواپیما در سال ١٩٥٩ وارد خدمت شده و در سال ١٩٦٨ از خدمت خارج شده است.

مشخصات:

حداکثر سرعت: ٦.٧٢ ماخ (٧٢٧٤ کیلومتر بر ساعت)

حداکثر ارتفاع پرواز: ۱۰۷۹۶۰ متر (حدود ١٩٨ کیلومتر)

 

رکوردهایی از دنیای حیوانات

بلندترین صدا در دنیای حیوانات متعلق به وال آبی است. ضربان‌های بمی که این حیوان تولید می‌کند، به بلندی ١٨٨ دسی‌بل می‌رسد که از یک هواپیمای جت نیز بلندتر است و می‌تواند از فاصله ٨٠٠ کیلومتری در زیر آب شنیده شود. بر روی خشکی، بلندترین صدا متعلق به میمون زوزه‌کش جنگل‌های آمازون بولیوی است که صدای زوزه آن از فاصله ٥ کیلومتری شنیده می‌شود.

 

 

کشنده‌ترین حیوان پشه ماده آنوفیلیس است که هرسال بیش از یک میلیون نفر بر اثر نیش این حشره و ابتلا به مالاریا می‌میرند.

 

 

قوی‌ترین حیوان، سوسک کرگدنی rhinoceros beetle  است که می‌تواند باری ٨٥٠ برابر وزن خود را حمل کند.

 

 

طولانی‌ترین دوره عمر در میان حیوانات را لاک پشت جزایر گالاپاگوس دارد که می‌تواند تا ١٥٠ سال عمر کند.

گرانترین اتومبیل‌های دنیا

در صدر فهرست گرانترین اتومبیل‌های دنیا، بوگاتی ویرون افسانه‌ای (Bugatti Veyron) قرار دارد که گرانترین، سریعترین و قدرتمندترین اتومبیل دنیا محسوب می‌شود. قیمت این اتومبیل تنها یک میلیون و هفتصد هزار دلار (حدود یک میلیارد و پانصدهزار تومان) است!

 

 

حداکثر سرعت این اتومبی ٤٠٠ کیلومتر در ساعت و قدرت موتور ١٦ سیلندر آن ١٠٠٠ اسب بخار است. بدین ترتیب این اتومبیل قدرتی معادل یک کامیون کوچک دارد.

دومین اتومبیل در این فهرست، انزو فراری (Enzo Ferrari) است که یک میلیون دلار قیمت آن می‌باشد. موتور ١٢ سیلندر آن می‌تواند اتومبیل را به سرعت ٣٠٠ کیلومتر در ساعت برساند.

 

اما به اعتقاد من اتومبیل‌های ساخت ایران گرانترین در دنیا می‌باشند. زیرا چنین اتومبیل‌هایی با کیفیت متوسط به پایین را تنها در ایران با این قیمت بالا می‌شود خرید! به عنوان مثال یک اتومبیل پژو ٤٠٥ که اکنون در دنیا تولید نمی‌شود، به بهای حدود ١٧٠٠٠ دلار به خریدار ایرانی فروخته می‌شود که معادل یک اتومبیل ژاپنی بسیار مدرن قیمت‌گذاری شده است!

کشف یک دایناسور گوشت‌خوار جدید

فسیل‌های یک دایناسور عظیم که یک دهه پیش در نیگار آفریقا کشف شده بود، متعلق به گونه جدیدی شناخته شده است. دانشمندان می‌گویند که Carcharodontosaurus iguidensis  یکی از بزرگترین دایناسورهایی است که تاکنون بر روی زمین زندگی کرده و از نظر اندازه و درنده خویی رقیب تی-رکس به شمار می‌رود.

فسیل‌های ٩٥ میلیون ساله در آزمایشگاهی در شیکاگو نگهداری شده و منتظر طبقه بندی بودند. استخوانی از این دایناسور به طول ١.٧ متر بدست آمده که آرواره عظیم و دندانهای برنده او را در بر می‌گیرد.

این شکارچی، حدود ١٣ متر طول داشته و در زمانی می‌زیسته که زمین در تسلط دایناسورهای عظیم گوشتخوار بوده است.

 

منبع: BBC

گرانترین پروژه نظامی در جنگ جهانی دوم

گرانترین پروژه نظامی در جنگ جهانی دوم چه بود؟

پروژه منهتن برای ساخت بمب اتم؟ خیر!

طراحی و ساخت بمب افکن بویینگ بی-٢٩ سه میلیارد دلار هزینه برداشت و نام خود را به عنوان گرانترین پروژه نظامی تاریخ جنگ جهانی دوم ثبت کرد. از این بمب افکنها تنها در اقیانوس آرام استفاده شد تا صدها تن بمب و دو بمب اتمی را بر فراز شهرهای ژاپن فرو ریزند.

از سال ١٩٣٤ شرکت بویینگ بر روی نمونه‌های اولیه متعددی از بمب افکن های دوربرد کار می کرد. در ژانویه ١٩٤٠ ارتش آمریکا مشخصات یک ”ابربمب افکن“ با برد بسیار بلند (Very Long Range Superbomber) را که بتواند بمبهای دو هزار پاوندی را تا فاصله ٢٦٦٦ مایلی حمل کند، در اختیار شرکت‌های سازنده قرار داد.

پس از واقعه پرل هاربر و جمله ژاپن به نیروهای آمریکا، ارتش آمریکا سفارش هزار عدد از چنین بمب افکن هایی را به شرکت‌های هواپیماسازی داد.

پس از ظراحی چند نمونه اولیه، بالاخره در سال ١٩٤٣ اولین نمونه B-29 وارد خدمت شد. این نمونه دارای چهار موتور رادیال با ٢٢٠٠ اسب بخار قدرت بود و می توانست با سرعت ٣٤٢ مایل بر ساعت در ارتفاع ٣٠٠٠٠ فوتی پرواز کند. سی عدد مخزن سوخت آن قادر به حمل ٩٤٠٠ گالون بنزین بودند. اسباب ناوبری راداری آن دقت بمباران اهداف از پیش تعیین شده را تا حد زیادی افزایش می داد.

 

ماموریت اصلی این هواپیما، بمباران ژاپن بود که هدفی دوردست برای نیروی هوایی آمریکا محسوب می‌شد. تا اوایل سال ١٩٤٥ نیروی هوایی آمریکا تلاش های متعددی را برای بمباران دقیق کارخانجات آهن و فولاد و سایر کارخانجات صنعتی ژاپن انجام داده بود که به علت آب و هوای بد و شجاعت شکاری‌های ژاپنی در حمله به بمب افکنهای غول پیکر دشمن ناکام مانده بود. از ابتدای این سال، نیروی هوای آمریکا تاکتیک خود را عوض کرد و بجای بمباران دقیق در طول روز با استفاده از بمب‌های پرقدرت، به بمباران شبانه با استفاده از بمب‌های آتشزا روی آورد.

در شب دهم مارچ ١٩٤٥، ٢٧٩ بمب‌افکن -29 که پس از سوختگیری مجدد در چین مرکزی خود را به فراز آسمان ژاپن رسانده بودند، توکیو را بمباران کردند. بمب‌های آتشزا موجب برافروخته شدن آتش بزرگی شدند که در اثر باد شدید تقویت می‌شد. هفده مایل مرب از توکیو در نتیجه حریق به تلی از خاکستر تبدیل شد و ٨٤٠٠٠ ژاپنی جان خود را از دست دادند. در شهرهای ناگویا، اوزاکا و کوبه بمبارانهای پرتلفات مشابهی انجام شد. نواحی صنعتی عمدخ ژاپن در اثر بمباران آتشزا از بین رفت و تا نیمه ما آوریل، توانایی ژاپن در ساخت هواپیمای جنگی بطور کامل از بین رفته بود.

 

 

مدتها قبل از بمباران شهرهای ژاپن، ایالات متحده در حال ساخت بمب اتمی بود. پروژه سری منهتن د خلال سالهای ١٩٤٣ و ١٩٤٤ به ابداع دو نوع از چنین بمبهایی انجامید: یک بمب پلوتونیومی به نام Fat Man و یک بمب اورانیومی به نام Little Boy. پس از اعلامیه ٢٦ جولای ١٩٤٥ پست دام که در آن متفقین هشدار شدیدالحنی را به ژاپن برای دست کشیدن از جنگ ارسال کردند، پرزیدنت هری ترومن دستور بمباران اتمی ژاپن را صادر کرد. در ٦ آگوست ١٩٤٥ لیتل بوی توسط یک بمب افکن B-29 بر روی هیروشیما انداخته شد. ٧٥٠٠٠ نفر از سکنه این شهر در دم کشته شده و بیش از ٥٠٠٠٠ ساختمان ویران گردید.

متفقین انتظار تسلیم سریع ژاپن را داشتند. لیکن حکومت ژاپن بسرعت پاسخی ارسال نکرد. شاید دلیل این امر این بود که به دلیل قطع تمامی ارتباطات، مقامات دولتی از فاجعه‌ای که در هیروشیما رخ داده بود، دیر آگاه شدند. سه روز بعد، دومین بمب بر روی ناگازاکی فرو افتاد. در ١٥ آگوست ١٩٤٥ امپراطور ژاپن تسلیم کشور خود را اعلام کرد و جنگ جهانی دوم پایان یافت.