دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

گرانترین پروژه نظامی در جنگ جهانی دوم

گرانترین پروژه نظامی در جنگ جهانی دوم چه بود؟

پروژه منهتن برای ساخت بمب اتم؟ خیر!

طراحی و ساخت بمب افکن بویینگ بی-٢٩ سه میلیارد دلار هزینه برداشت و نام خود را به عنوان گرانترین پروژه نظامی تاریخ جنگ جهانی دوم ثبت کرد. از این بمب افکنها تنها در اقیانوس آرام استفاده شد تا صدها تن بمب و دو بمب اتمی را بر فراز شهرهای ژاپن فرو ریزند.

از سال ١٩٣٤ شرکت بویینگ بر روی نمونه‌های اولیه متعددی از بمب افکن های دوربرد کار می کرد. در ژانویه ١٩٤٠ ارتش آمریکا مشخصات یک ”ابربمب افکن“ با برد بسیار بلند (Very Long Range Superbomber) را که بتواند بمبهای دو هزار پاوندی را تا فاصله ٢٦٦٦ مایلی حمل کند، در اختیار شرکت‌های سازنده قرار داد.

پس از واقعه پرل هاربر و جمله ژاپن به نیروهای آمریکا، ارتش آمریکا سفارش هزار عدد از چنین بمب افکن هایی را به شرکت‌های هواپیماسازی داد.

پس از ظراحی چند نمونه اولیه، بالاخره در سال ١٩٤٣ اولین نمونه B-29 وارد خدمت شد. این نمونه دارای چهار موتور رادیال با ٢٢٠٠ اسب بخار قدرت بود و می توانست با سرعت ٣٤٢ مایل بر ساعت در ارتفاع ٣٠٠٠٠ فوتی پرواز کند. سی عدد مخزن سوخت آن قادر به حمل ٩٤٠٠ گالون بنزین بودند. اسباب ناوبری راداری آن دقت بمباران اهداف از پیش تعیین شده را تا حد زیادی افزایش می داد.

 

ماموریت اصلی این هواپیما، بمباران ژاپن بود که هدفی دوردست برای نیروی هوایی آمریکا محسوب می‌شد. تا اوایل سال ١٩٤٥ نیروی هوایی آمریکا تلاش های متعددی را برای بمباران دقیق کارخانجات آهن و فولاد و سایر کارخانجات صنعتی ژاپن انجام داده بود که به علت آب و هوای بد و شجاعت شکاری‌های ژاپنی در حمله به بمب افکنهای غول پیکر دشمن ناکام مانده بود. از ابتدای این سال، نیروی هوای آمریکا تاکتیک خود را عوض کرد و بجای بمباران دقیق در طول روز با استفاده از بمب‌های پرقدرت، به بمباران شبانه با استفاده از بمب‌های آتشزا روی آورد.

در شب دهم مارچ ١٩٤٥، ٢٧٩ بمب‌افکن -29 که پس از سوختگیری مجدد در چین مرکزی خود را به فراز آسمان ژاپن رسانده بودند، توکیو را بمباران کردند. بمب‌های آتشزا موجب برافروخته شدن آتش بزرگی شدند که در اثر باد شدید تقویت می‌شد. هفده مایل مرب از توکیو در نتیجه حریق به تلی از خاکستر تبدیل شد و ٨٤٠٠٠ ژاپنی جان خود را از دست دادند. در شهرهای ناگویا، اوزاکا و کوبه بمبارانهای پرتلفات مشابهی انجام شد. نواحی صنعتی عمدخ ژاپن در اثر بمباران آتشزا از بین رفت و تا نیمه ما آوریل، توانایی ژاپن در ساخت هواپیمای جنگی بطور کامل از بین رفته بود.

 

 

مدتها قبل از بمباران شهرهای ژاپن، ایالات متحده در حال ساخت بمب اتمی بود. پروژه سری منهتن د خلال سالهای ١٩٤٣ و ١٩٤٤ به ابداع دو نوع از چنین بمبهایی انجامید: یک بمب پلوتونیومی به نام Fat Man و یک بمب اورانیومی به نام Little Boy. پس از اعلامیه ٢٦ جولای ١٩٤٥ پست دام که در آن متفقین هشدار شدیدالحنی را به ژاپن برای دست کشیدن از جنگ ارسال کردند، پرزیدنت هری ترومن دستور بمباران اتمی ژاپن را صادر کرد. در ٦ آگوست ١٩٤٥ لیتل بوی توسط یک بمب افکن B-29 بر روی هیروشیما انداخته شد. ٧٥٠٠٠ نفر از سکنه این شهر در دم کشته شده و بیش از ٥٠٠٠٠ ساختمان ویران گردید.

متفقین انتظار تسلیم سریع ژاپن را داشتند. لیکن حکومت ژاپن بسرعت پاسخی ارسال نکرد. شاید دلیل این امر این بود که به دلیل قطع تمامی ارتباطات، مقامات دولتی از فاجعه‌ای که در هیروشیما رخ داده بود، دیر آگاه شدند. سه روز بعد، دومین بمب بر روی ناگازاکی فرو افتاد. در ١٥ آگوست ١٩٤٥ امپراطور ژاپن تسلیم کشور خود را اعلام کرد و جنگ جهانی دوم پایان یافت.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
نیما** دوشنبه 8 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 07:30 ق.ظ http://n4u.blogfa.com

جالب و مفید بود. سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد