دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

Map shows toll on world's oceans

Only about 4% of the world's oceans remain undamaged by human activity, according to the first detailed global map of human impacts on the seas.

A study in Science journal says climate change, fishing, pollution and other human factors have exacted a heavy toll on almost half of the marine waters.

Only remote icy areas near the poles are relatively pristine, but they face threats as ice sheets melt, it warns.

The authors say the data is a "wake-up call" to policymakers.

 

According to the aforementioned study, humans were having a major impact on the oceans and the marine ecosystems within them.

The international team of 20 scientists in the US, Canada and UK built a complex model to handle large amounts of information on 17 different human threats.

The scientists say they were shocked by the findings. There's nowhere really that escaped from human impacts. They believe that two biggest drivers in destroying marine habitats were climate change and over-fishing. The least impacted areas are the polar regions but they are not untouched."

The scientists hope that their findings will be used to prioritise marine conservation efforts.

The findings of the study were presented at the annual meeting of the American Association for Advancement of Science (AAAS) in Boston, US.

Source: BBC News

  

 

اعداد کامل

ریاضیات علمی است پر از شگفتی. یونانیان باستان معتقد به وجود خواص جادویی و رموز نهفته در برخی اعداد و دنباله‌های عددی بودند. آنچه آنان با به این فکر انداخته بود، نظم و پیوستگی حیرت ‌انگیزی است که در جای جای ریاضیات به چشم می خورد. در این مقاله با اعداد کامل  آشنا می‌شویم.

 

یک عدد کامل (perfect number) عددی است که با مجموع مقسوم علیه‌های خود (بغیر از خود عدد) برابر می باشد. کوچکترین عدد کامل عبارت است از ٦، زیر داریم:

6 = 1 + 2 + 3

اعداد کامل بعدی عبارتند از:

28 = 1 + 2 + 4 + 7 + 14


496 = 1 + 2 + 4 + 8 + 16 + 31 + 62 + 124 + 248


8128 = 1 + 2 + 4 + 8 + 16 + 32 + 64 + 127 + 254 + 508 + 1016 + 2032 + 4064

 

اولین بار اقلیدس در کتاب خود با نام عناصر (Elements) که حدود ٣٠٠ قبل از میلاد نوشته شده بود، به مفهوم عدد کامل اشاره کرد.

اقلیدس این قضیه جالب را نیز در مورد اعداد کامل بیان کرده است:

 

اگر برای K>1، 2k-1 یک عدد اول باشد، آنگاه 2k-1(2k-1) یک عد کامل است.

 

به عنوان مثال 23-1=7 یک عدد اول است، بنابراین 23-1(23-1)=4*7=28 باید یک عد کامل باشد که صحیح است.

 

همچنین 25-1=32-1=31 نیز یک عدد اول است. بنابراین 25-1(25-1)=16*31=496 نیز باید عددی کامل باشد که باز هم صحیح است.

 

 چند عدد کامل بعدی عبارتند از:

33550336

 

8589869056

 

137438691328

 

2305843008139952128

 

برای مطالعه خواص ریاضی جالب این اعداد،‌ به منابع زیر مراجعه کنید:

 

Perfect Number, http://mathworld.wolfram.com/PerfectNumber.html

 

Perfect numbers, http://www-groups.dcs.st-and.ac.uk/~history/HistTopics/Perfect_numbers.html

 

 

معرفی یک نمونه منحصربفرد هواپیمای جنگی

هواپیمای نظامی C-130 هرکولس یکی از موفق‌ترین هواپیماهای نظامی تاریخ محسوب می‌شود. ولین نمونه ان هواپیما در سال ١٩٥٦ ساخته شده و هم اکنون تولید سه نمونه مختلف آن ادامه دارد. یازده مدل مختلف این هواپیما برای ماموریت های مختلفی از قبیل باربری تاکتیکی، تانکر هوایی، مقر فرمان و کنترل، گشت دریایی، شناسایی، امداد و عملیات ویژه طراحی شده اند. یکی از منحصربفردترین مدلهای این هواپیما AC-130H Spectre gunship است که به شبح کشتی توپدار موسوم شده است. این هواپیمای جنگی دارای ٤ مقر مختلف برای توپ‌های ٢٠، ٤٠ و ١٠٥ میلی متری در پهلوی بدنه خود می باشد که آنرا شبیه یک کشتی توپدار کرده است.

 

 

در شکل زیر سه خدمه این هواپیما دیده می شوند که در حال پرکردن توپ ١٠٥ میلی متری هویتزر هواپیما هستند.

 

 

این هواپیما با پرواز بر فراز مواضع زمینی دشمن می تواند از هوا آتش توپخانه مرگباری را بر روی آنها ارسال کند. در جنگ ویتنام، ‌این هواپیماها توانستند بیش از ١٠٠٠٠ کامیون نیروهای ویتنام شمالی را از بین برده و ضربات زیادی به سیستم های دفاع هوایی آنها وارد کنند. از این هواپیما در جنگ های گرانادا، پاناما، عملیات طوفان صحرا در عراق و عملیات ناتو علیه صربستان در بونی هرزگوین استفاده موثری شده است.

 

هواپیمای AC-130H در حال شلیک توپ ١٠٥ میلی متری

 

این هواپیما از سیستم الکترونیکی هداست آتش و رادارهای مختلف برای مقابله با تهدیدهای دشمن سود می برد. همچنین یک سیستم چف (پرتاب گلوله های آتشین برای انحراف موشک های مادون قرمز و حرارتی دشمن) با عملکرد فوق العاده دارد. شکل زیر این هواپیما را در حال پرتاب سیستم چف نشان می دهد.

 

بزرگترین ها در صنایع هوایی

طویل ترین هواپیمای ساخته شده تاکنون، آنتونوف ٢٢٥  است که در سال ١٩٨٨ توسط شرکت هواپیماسازی آنتونوف روسیه ساخته شده است. این هواپیما، یک هواپیمای حمل و نقل هوای استراتژیک است که از بسیاری جهات، بزرگترین هواپیمای دنیا بشمار می رود. دارای ٨٤ متر طول، ١٨ متر ارتفاع و ٨٨.٤ متر فاصله بین دو نوک بال می باشد. وزن خالی آن ١٧٥٠٠٠ کیلوگرم و حداکثر وزن آن به هنگام برخاستن ٦٠٠٠٠٠ کیلوگرم می باشد. شش موتور توربوفان نیروی لازم برای برخاستن و پرواز آنرا تامین می کنند. بدین ترتیب این هواپیما سنگین ترین در نوع خود نیز محسوب می شود. در حال حاضر تنها یکی از این هواپیماها مشغول خدمت است و به حمل بارهای بسیار سنگین و بزرگ اختصاص داده شده است. این هواپیما می تواند باری به طول هفتاد متر را در قسمت بدنه فوقانی خود حمل کند. یکی از کاربردهای این هواپیما، جابجا کردن فضاپیمای شاتل مانند روسیه به نام بوران بوده است. از تنها هواپیمای ساخته شده از این نوع برای حمل لوکوموتیو نیز استفاده شده است. در سال ٢٠٠٦ روسیه تصمیم به تکمیل نمونه دوم این هواپیما گرفت که اکنون بطور ناقص موجود است.

 

 

 

 

همزیستی در دریا

 

یک میگوی کوچک بدون هراس وارد دهان یک ماهی می شود تا دندانهای او را تمیز کند. ماهی قدر این خدمت را می‌داند، زیرا میگو انگل های مضر را از لابلای دندانهای ماهی زدوده و آنها را می‌خورد.

منبع: BBC News