گیر افتادن یک نهنگ عنبر در تور ماهیگیری

شکل زیر یک نهنگ عنبر (sperm whale) را نشان می دهد که در تور ماهیگیری گیر کرده است. سالانه هزاران نهنگ و دلفین در اثر گیرافتادن در تورهای ماهیگیری بزرگ کشته می شوند. نیروی دریایی آمریکا به تازگی ابزاری را ابداع کرده است که با اتصال به تورهای ماهیگیری و ارسال امواج سونار، می تواند این موجودات را از وجود خطر آگاه ساخته و مانع گیرافتادن آنها شود.

مهمترین رویدادهای علم و تکنولوژی در هفته گذشته

پس از مدتی طولانی وقفه در بروز کردن این وبلاگ،‌ مهمترین اخبار دنیای علم و تکنولوژی را به آگاهی شما می‌رسانم.

الهام گرفتن از واکنش خیار دریایی در ابداع کشت انعطاف پذیر مغزی

واکنشی که یک نوع خیار دریایی در برابر تهدید از خود نشان می دهد، الهام بخش دانشمندان در ابداع ماده جدیدی شده است که می تواند بسرعت از حالت انعطاف پذیر به حالت صلب و بالعکس تغییر نماید.

به گفته دانشمندان آمریکایی در نشریه ساینس، نوعی خیار دریایی با احساس خطر بسرعت بدن خود را صلب می کند. ماده جدید از این قابلیت خیار دریایی تقلید می کند و می تواند در ساخت الکترودهای مغزی پیشرفته که هنگام کشت صلب و غیرمنعطف بوده ولی در داخل بدن به حالت نرم در می آیند، بکار رود. این ابداع امیدهای تازه‌ای برای درمان بیماران مبتلا به پارکینسون پدید آورده است.

این ماده از نانوفیبرهای طبیعی که در داخل پلیمر جاسازی شده اند، ساخته شده است. فیبرهای سلولزی که هرکدام حدود ٢٥ نانومتر قطر دارند،

از مخلوق دریازی دیگری به نام آب دزدک دریایی بدست آمده اند. وقتی این ماده با آب تماس پیدا می کند، پیوند بین نانوفیبرها به پیوند میان نانوفیبر و مولکول آب تبدیل می شود که ١٠٠٠ بار نرمتر از پیوند بین دو نانوفیبر مجاور است.

پوست خیار دریایی دارای فیبرهای کولاژن در داخل بافتی نرم می باشد. خیار دریایی با بهره گیری از این ساختار می تواند بسرعت میزان صلبیت پوست خود را عوض نماید.

الکتروهای مغزی کنونی به علت صلبیت بتدریج باعث از بین رفتن بافت مغز می شوند. ولی الکترودهای ساخته شده از این ماده که در تماس با مولکولهای آب مغز نرم می شوند، صدمه ای به بافت مغزی وارد نمی کنند. از این رو این الکترودها می توانند کمک مهمی به درمان بیماران پارکینسونی بنمایند.

گوشی انعطاف پذیر: ابداع جدید نوکیا برای حفظ برتری در عرصه تکنولوژی

بزرگترین سازنده گوشی موبایل در دنیا یعنی نوکیا، با همکاری دانشگاه کمبریج در حال ساختن نوعی گوشی موبایل است که از علم و تکنولوژی نانو بهر می برد. این گوشی به نام مورف که از فیبرهای نانو ساخته می شود، می‌تواند تا شده، قابل کشش بوده و کارکردهای فوق العاده عالی ابزارهای ارتباطی نسل بعد را دارا خواهد بود.

تلسکوپ عظیم چشمهای خود را بروی آسمان می گشاید.

بزرگترین تلسکوپ نوری دنیا در آریزونا چشمهای خود را بسوی آسمان گشود. این تلسکوپ که دارای آینه های ٨ متری غول آسا است، اولین تصویر خود را در هفته جاری منتشر کرد. این تصویر از یک کهکشان مارپیچی گرفته شده است که به فاصله ١٠٢ میلیون سال نوری از هکشان راه شیری قرار دارد. ساخت این تلسکوپ ٢٠ سال طول کشیده و قدرت تفکیکی آن ١٠ برابر تلسکوپ فضایی هابل است.

معرفی یک وبلاگ جالب و مفید

وبلاگ نویسی یک هنر است. وبلاگ ها معمولا از فرم و قاب های یکنواختی استفاده می کنند و در این میان چیزی که بیشتر از همه اهمیت دارد، محتوا و مطالب داخل وبلاگ است. هرچه یک وبلاگ تخصصی تر باشد، احتمال بیشتری برای جذب مخاطب دارد و قادر خواهد بود طیف ثابتی از بازدیدکنندگان با علایق یکسان را بخود جلب کند.

یکی از وبلاگ های جالبی که همه خواص فوق را با هم دارد، وبلاگ وینگ چون یا کونک فوی چینی است که توسط آقای احمد عرب راه اندازی شده و از مطالب آن پیداست ایشان علاوه بر استادی در این سبک، قادر به تحلیل و تبیین این شیوه به عنوان یک هنر رزمی است. شما را به دیدن این وبلاگ مفید و آموزنده دعوت می کنم.