دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

پرسش مطرح شده توسط یک دوست عزیز

دوست عزیز احمد عرب مالک وبلاگ بسیار جالب وینگ چون در پیامی پرسش زیر را مطرح کرده‌آند:

 

سلام خسته نباشید بسیار مطلب زیبایی بود اما برام یه سئوال هستش اگه نسل این حیوان از بین رفته پس سلولهای بنیادین این جانور رو چه شکلی میخوان بدست بیارن
ممنون میشم اگه مطلبی راجب این مسئله برام پیدا کنید

 

در پاسخ دوست عزیزم باید بگویم: سلولهای بنیادی یا stem cells از هرجایی از بدن موجودات زنده قابل استخراج هستند. اکنون یک جنین ببر تاسمانی که بدقت نگهداری می شود، در یک موزه وجود دارد و سلولهای بنیادی را براحتی می توان از این جنین استخراج کرد.

 

در آینده نزدیک مقاله کوتاهی درباره همانندسازی در این وبلاگ خواهم آورد.

با تشکر

بشردوست

حیوانات منقرض شده (۲) -- ببر مازندران

ببر مازندران یا ببر ایرانی زیرگونه ای از ببر بود که در غربی ترین مسکن این جانور می زیست. این گونه از ببر در ایران، عراق، افغانستان، ترکیه، مغولستان تا ازبکستان یافت می شد. به نظر می رسد این جانور در دهه ۱۹۷۰ میلادی منقرض شده باشد. ببر مازندران از نظر بزرگی سومین مکان را در میان ببرها به خود اختصاص داده بود.

 

ویپگی خاص این حیوان چنگال های بسیار بزرگ آن بود. ببر نر بسیار بزرگ بوده و وزن آن تا به ۲۴۰ کیلوگرم نیز می رسید. هنوز هم ادعاهای پراکنده ای در مورد مشاهده این گونه در جنگل های شمال ایران می شود که به درستی آن نمی توان باور داشت.

 

حیوانات منقرض شده (١) -- ببر تاسمانی

استرالیا مسکن برخی از غیرعادی ترین و اسرارآمیزترین موجودات حیات وحش می‌باشد. پلاتی‌پوس، کوآلا، کانگورو نمونه‌هایی از این حیوانات هستند که باعث شگفتی انسانها می شوند. ما شاید عجیب ترین حیوانی که تاکنون در استرالیا زیسته است، تیلاسین (thylacine) یا ببر تاسمانی باشد که گویا در سال ١٩٣٦ منقرض شده است.

 

 

ببر تاسمانی بیشتر در جزیره تاسمانیا می‌زیسته است، ‌لیکن در دوره حیات خود در سراسر سرزمین اصلی استرالیا، تاسمانی و حتی پاپوآ گینه نو پراکنده بوده است. شاهد این مدعا نقاشی های بجای مانده از بومیان قدیم این سرزمین‌ها می‌باشد. استخوانهای بسیاری از ببر تاسمانی در استرالیا یافت شده که برخی از آنها حدود ٢٢٠٠ سال قدمت داشته اند. دانشمندان بر این باورند که عامل اصلی در انقراض ببرهای تاسمانی در استرالیا و پاپوآ گینه نو، رقابت آنها بر سر غذا با حیوانات درنده ای مانند دینگو (نوعی گرگ) بوده است.

 

 

در زمانی که اروپائیان برای اولین بار در ١٨٠٣ به تاسمانی رسیدند، ببرهای تاسمانی در سراسر این جزیره پراکنده بودند و بومیان از این حیوان به عنوان ماده غذایی استفاده می کردند.

 

گرچه این حیوان به نام ببر یا گرگ تاسمانی خوانده می‌شد، لیکن بیشتر شبیه پسرعموی کیسه دار خود شیطان تاسمانی (Tasmanian Devil) بود. با سری شبیه گرگ، نوارهایی شبیه ببر و کیسه ای همانند وومبت، ببر تاسمانی موجودی غیرقابل باور می نمود.

 

شیطان تاسمانی

 

ببر تاسمانی شبیه یک سگ طویل با دمی سنگین و سری بزرگ بود. طول گونه بالغ به ١٨٠ سانتی متر از نوک سر تا انتهای دم می‌رسید و ارتفاع آن تا شانه ها حدود ٥٨ سانتی متر و وزن آن حدود ٣٠ کیلوگرم بود. بدن آن از پشم نرم و کوتاهی پوشانده شده بود.

 

ببر تاسمانی یک موجود خجالتی و پنهان کار بود که از تماس با انشانها می گریخت. در صورت اسارت بدون مقاومت قابل ملاحظه تسلیم می شد و بیشتر آنها در اسارت می مردند که ظاهرا از شوک ناشی از ترس بود. ببر تاسمانی موجود ساکتی بود و ندرتا پارس می کرد. لیکن آنان شکارچیان سخت کوشی نیز بودند و طعمه خود را تا خستگی کامل تعقیب می کردند. شیوه راه رفتن آنها غیرعادی بود و بر انگشتان خود راه می رفتند. حتی قادر بودند در مسافت های کوتاهی همچون جانوران دوپا بجهند.

 

در سال ١٩٣٦ آخرین گونه شناخته شده ببر تاسمانی در باغ وحش هوبارت مرد. علت اصلی انقراض آنها دشمنی مهاجرین جدید قاره یعنی اروپائیان بود.

 

در سال ١٨٢٤ مهاجرین با خود گوسفند به قاره آوردند . ببر تاسمانی که تا پیش از این از جوندگان تغذیه می کرد، گوسفندها را غذایی لذیذتر و سهل الحصول تر یافت. در نتیجه اروپائیان به شکار ببرهای تاسمانی روی آوردند تا گله های گوسفند خود را در برابر این حیوان گوشتخوار محافظت کنند. از بین رفتن سکونت گاه‌های  طبیعی و شیوع نوعی بیماری هاری در میان ببرهای تاسمانی نیز آنها را به سرعت بسوی انقراض برد. پس از مردن آخرین گونه شناخته شده این حیوان در باغ وحش هوبارت، تلاش های بسیاری برای مشاهده این حیوان صورت گرفت که همگی بی نتیجه بود.

 

 

اکنون دانشمندان پذیرفته اند که این گونه نایاب و جالب بر اثر بی خردی انسان بکلی منقرض شده است. لیکن این امید است که با پیشرفت علم همانندسازی بتوانند نمونه ای از این حیوان را بطور مصنوعی ایجاد کنند.

 

 

منبع:

The Tasmanian Tiger -- http://www.cultureandrecreation.gov.au/articles/tasmaniantiger/