دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

طولانی ترین حشره دنیا

 

 

این حشره با نام Phobaeticus chani یا Chan's megastick با بیش از نیم متر طول، طولانی ترین حشره دنیا محسوب می‌شود. نمونه ای از این حشره با ٥٧ سانتی متر در موزه تاریخ طبیعی لندن نگهداری می شود. 

پرتاب موشک سایوز

 

 

یک موشک سایوز از پایگاه بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب می شود. این موشک حامل خدمه جدیدی برای ایستگاه فضایی بین المللی و نیز یک توریست فضایی - ریچارد گاریوت - می باشد. 

زیباترین بنای دنیا

taj mahal 

 

تاج محل به اعتقاد بسیاری زیباترین بنای ساخته شده بدست بشر است. این بنا بدست شاه جهان شاه مغول و برای یادبود همسر محبوب او ممتاز محل در شهر آگرای هند بنا شده و در حدود سال ١٦٤٨ میلادی تکمیل شده است. 

ممتاز محل همسر سوم شاه جهان بود که به هنگام تولد فرزند چهاردهم او درگذشت. طراح این بنای باشکوه استاد احمد لاهوری است. 

تاج محل یکی از بهترین نمونه‌های معماری عصر مغول است که عناصر معماری ایرانی، ترکی و اسلامی را با یکدیگر ترکیب کرده است. 

تصویر جالب

 

 

یک جنگنده رهگیر F-14 یک موشک کروز از نوع تاماهاوک را اسکورت می کند. موشک های کروز از نوع موشک های هدایت شونده سطح به سطح هستند و با استفاده از یک نقشه الکترونیکی ذخیره شده در حافظه میکروکامپیوتر موشک و دوربین فیلمبرداری که عوارض سطح زمین را با نقشه ذخیره شده مقایسه می کند مسیر خود را به سمت هدف پیدا می کنند.

سلاحهای برتر نظامی (قسمت اول) -- بمب افکن اشتوکا

برخی هواپیماها مکان ویژه ای را در تاریخ جنگها به خود اختصاص داده اند. یکی از بهترین نمونه ها در این رابطه بمب افکن شیرجه رو یونکرس Ju-87 موسوم به اشتوکا می باشد. گرچه این هواپیما تا سالهای میانی جنگ جهانی دوم تقریبا از رده خارج محسوب می شد، لیکن توانست در حملات رعدآسای سالهای آغازین کشورگشایی نازی ها نقش موثری ایفا کند.

 

تا سال ١٩٣٦ که مدل JU-87B عرضه شد، مدلهای متعددی از این هواپیما ساخته شده بود. مدل JU-87 G-1 بخصوص برای حمله بر ضد تانک های متفقین ساخته شده و دارای توانایی های بالقوه ای بود. از جمله مجهز بودن به یک موتور پرقدرت 1420 اسب بخار، قابلیت حمل 1800 کیلوگرم بمب و یک توپ ٣٧ میلی متری در زیر هر بال. همچنین یک مسلسل ٧.٥ میلیمتری نیز در قسمت عقب کابین خلبان، هواپیماهایی را که از پشت سر حمله می کردند را مورد حمله قرار می داد.

  

این هواپیما دارای دقت بمباران فوق العاده ای بود و پس از بمباران خطوط نیروهای دشمن با دقتی کم نظیر، با توپهای زیربال خود باقیمانده آنها را مورد حمله قرار می داد.

این هواپیما از روی بالهای به بالا برگشته و چرخهای فرود ثابت آن براحتی قابل تشخیص بود. ویژگی منحصر بفرد دیگر آن، آژیر  آن بود که نماد وحشت نازی محسوب شده و دلهره ای عظیم در دل سربازانی می انداخت که این هواپیما را بر آسمان بالای سر خود در حال شیرجه زدن و بمباران ملاحظه می کردند. طراحی اشتوکا دارای چند ویژگی نوآورانه بود که از جمله آن می توان به اهرمهای ترمز هوایی اشاره کرد که در هنگام شیرجه زدن، مانع شتاب بیش از حد هواپیما می شدند.

این بمب افکن اولین عملیات نظاکمی خود را در جنگ های داخلی اسپانیا بر علیه دولت قانونی این کشور و به طرفداری از ژنرال فرانکو انجام داد. در طول این عملیات خلبانان آلمانی مهارت لازم برای استفاده عملی از این هواپیما را فراگرفتند.

در یکم سپتامبر ا٩٣٩ ارتش آلمان (ورماخت) به لهستان حمله کرده و آتش جنگ جهانی دوم را برافروخت. در ٣١ آگوست ١٩٣٦ تعداد ٣٦٦ هواپیمای اشتوکا در جنگ بر علیه لهستان بکار گرفته شدند. تنها ٣١ هواپیما در این جنگ از دست رفت که ضعف دفاع هوایی لهستان را نشان می داد. نیروهای لهستانی زیر بار بمباران سهمگین این هواپیماها بزودی روحیه خود را از دست داده و تسلیم شدند. در جنگ علیه دانمارک و نروژ این هواپیماها کارایی خود را در نابود کردن ناوگان جنگی دشمن نشان دادند.

در طول نبرد دانکرک اسکادران های اشتوکا توانشتند بیش از نیمی از ناوگان جنگی انگلستان در سواحل فرانسه را نابود کرده و نقش موثری در پیروزی آلمان بر فرانسه ایفا کنند.

علیرغم کارایی زیاد این هواپیما بعلت سرعت و قابلیت مانور پایین در برابر شکاری های مدرن جنگ جهانی دوم آسیب پذیر بود. لذا نیاز به پوشش هوایی از سوی جنگنده های شکاری المانی داشت.

در فاصله سالهای ١٩٣٦ تا ١٩٤٤ حدود ٥٧٥٢ عدد از این هواپیما ساخته شد تا اینکه با بمب افکن پیشرفته تر Fw-190 جایگزین گردید.

مراجع:

http://homepage.eircom.net/~nightingale/stuka.html

http://www.vectorsite.net/avstuka.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Stuka