دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

باغهای معلق بابل

باغهای معلق بابل 

 

ترجمه و گردآوری » اصغر ناصری (asna50@yahoo.com

تاریخ ارسال به وبلاگ دنیای علم و تکنولوژی: 29 آبان ماه 1387 

 

باغهای معلق بابل که به نام باغهای معلق سمیرامیس نیز خوانده می شوند در نزدیکی شهر الحیله در عراق امروزی واقع شده اند و یکی از هفت عجایب دنیای قدیم محسوب می شوند. این باغها به دستور بخت النصر دوم پادشاه بابل در حدود 600 قبل از میلاد بنا شده اند. چنین گفته شده که او برای خوشایند همسر خود آمیتیس شاهزاده خانم ماد که برای درختان سرسبز و گیاهان خوشبوی موطن خود دلتنگ شده بود، دستور ساخت این بنا را داد. این باغها پس از قرن دوم پیش از میلاد توسط زلزله های متعددی ویران شدند. 

 

علت تسمیه این باغها به معلق، این است که در ارتفاع بالاتر از سطح زمین ساخته شده بودند و برای آبرسانی به آنها باید از وسیله ای شبیه پیچ ارشمیدس استفاده شده باشد. تاریح نویسان یونانی همچون استاربو و دیودور سیسیلی در نوشته های خود از این باغها یاد کرده اند. 

 

Hanging Gardens of Babylon 

 

در حقیقت این باغها در ایوانهای کاح سلطنتی روییده بودند. تصویر فوق اثر مارتین هیم شرک نقاش هلندی قرن شانزدهم است. برج بابل که آن نیز از عجایب هفتگانه دنیای قدیم است در زمینه تصویر دیده می شود.

 

مرجع» دایره المعارف ویکی پدیا

بابل کهن و جدید به روایت تصویر

Ancient Babylon 

 

 نبوکد نصر دوم که در فاصله سالهای 604 تا 541 ق م حکومت می کرد، بانی قصرهای بابل قدیم و باغهای معلق آن محسوب می شود. 

Sadam's Pallace 

 

صدام حسین دیکتاتور پیشین عراق که می خواست نام خود را در تاریخ جاودانه سازد، دیوارها و باروهایی بر فراز مقر کهن بابل ساخت. 

 

 

 

او همچنین قصر عظیمی بر فراز مقر کهن بابل ساخت. 

 

 

 

برخی فعالیت های ارتش آمریکا همچون ساخت فرودگاه بتنی هلی کوپتر باعث نابودی خرابه های کهن بابل شده است. 

تاریخچه کامپیوترهای قدیمی (۴)

در سال 1939 جک ترامیل 15 ساله همراه باوالدین خود همراه با سایر یهودیان از لهستان به اردوگاه مخوف آشویتز در آلمان نازی برده شد. پدر او در این زندان کشته شد ولیکن او  و مادرش زنده ماندند تا شاهد سقوط آلمان نازی باشند. 

 

در سال 1948 جک ترامیل به آمریکا مهاجرت کرد. او در سال 1952 یک مغازه تعمیر دستگاه تایپ دایر کرد. در سال 1955 در تورنتو شرکت کمودور اینترنشنال لب را دایر کرد. او با فروشنده ای در چکسلواکی قرارداد بست تا ماشین های تایپ را در کانادا مونتاژ کند. در سال 1976 شرکت کمودور  کارخانه ای را در پالو آلتو کالیفرنیا دایر کرد. این نقطه شروع اوجگیری کمودور بود. 

 

از این تاریخ به بعد شرکت کمودور اینترنشنال تاریخ پر فراز و نشیبی را تجربه کرد و با ارائه محصولات موفقی همچون C64 و  C128 و نیز کامپیوتر قدرتمند Amiga 500 بخش مهمی از بازار کامپیوترهای خانگی را از آن خود کرد. 

  

 

در 29 آوریل 1994 شرکت کمودور که تاب رقابت با شرکت های بزرگی همچون IBM را از دست داده بود، به علت دیون سهمگین خود اعلام ورشکستگی کرد تا پرونده یکی از موفق ترین شرکتهای کامپیوتری بسته شود.

تاریخچه کامپیوترهای قدیمی (۳)

بازیهای C 64 طرفداران فراوانی در میان نوجوانان و حتی بزرگسالان داشت. هزاران بازی برای این کامپیوتر خانگی طرح شد که از آن جمله می توان به بازی مسابقه اتومبیل PitStop II با صفحه دو قسمتی اشاره کرد. 

 

 

 

بسیاری از بزرگسالان به علت تعلق خاطر به بازیهای کمودور 64، از نرم افزارهای شبیه ساز برای اجرای این بازیها استفاده می کنند. 

 

تاریخچه کامپیوترهای قدیمی (2)

کامپیوتر C 64 برای بسیاری از نوجوانان دیروز و مردان میانسال امروزی (همچون خود من!) یادآور بازی های خاطره انگیزی بود که از گرافیک و صوت مناسب تری نسیت به کامپیوترهای شخصی دیگر برخوردار بودند. C 64 پس از بوت شدن روی صفحه بیسیک آماده برنامه نویسی به این زبان بود. 

 

C b4 Basic