بزرگترین قمر دستگاه خورشیدی

گانیمید بزرگترین قمر دستگاه خورشیدی است که به دور سیاره برجیس (مشتری) می‌گردد. قطر آن در حدود ۵۲۶۲ کیلومتر است. گانیمید دارای هسته ای از جنس صخره٬ جبه ای از جنس آب و یخ و پوسته ای از صخره و یخ است. چگالی کم آن که ۱.۹۴ گرم بر سانتی متر مکعب است نشان می‌دهد که هسته سبک آن بیش از نیمی از قطر قمر را به خود اختصاص می دهد. جبه (گوشت) گانیمید از یخ و سیلیکات تشکیل شده و پوسته آن احتمالا قشر ضخیمی از آب یخ زده است.

گانیمید دارای اتمسفر شناخته شده ای نیست. اما اخیرا تلسکوپ هابل در سطح آن ازن کشف کرده است. فاصله متوسط گانیمید از مشتری 1,070,000 کیلومتر بوده و هر 7.154553 روز به دور خود و نیز به دور مشتری می گردد. این قمر در سال ۱۶۱۰ توسط گالیله دانشمند بزرگ ایتالیایی کشف شد.

ganymede

کشف مقادیر عظیم آب در کره ماه

منبع خبر:

جمعه ۱۳ نوامبر ۲۰۰۹

سازمان فضایی ناسا یک فضاپیمای کوچک و راکت همراه آنرا با سطح ماه برخورد داده تا از این طریق به مطالعه وجود آب در سطح این قمر بپردازد.

در تاریخ ۹ اکتبر برخورد این فضاپیما با یک چاله در سطح ماه که همواره در سایه قرار دارد مقدار قابل توجهی آب ساطع کرد که از طریق تلسکوپ های واقع بر سطح زمین قابل رویت بود. این برخورد حداقل ۱۰۰ کیلوگرم آب تولید کرد. این چاله در قطب جنوب ماه قرار دارد و ممکن است مقادیر زیاد آب انباشته شده در لایه های خاک آن به علت دمای سرد سطح آن باشد. احتمالا دمای پایین این چاله که همواره در سایه قرار دارد باعث جذب و منجمد ساختن مقادیر زیادی آب در لایه های خاک آن شده است. با این وجود این کشف می‌تواند نشانگر احتمال وجود مقادیر زیادی آب در زیر سطح ماه باشد.

Moon crash reveals crater held water

A small NASA spacecraft and its companion rocket did indeed strike water when they slammed into a permanently shadowed crater at the moon’s south pole, NASA announced November 13.

But analyses since then reveal that the impact kicked up at least 100 kilograms of water vapor and ice.

While water on the moon could be a vital resource for human explorers, it’s unclear whether the abundance in Cabeus is typical of other permanently shadowed craters, whose cold temperatures could attract and retain frozen water.

بلعیده شدن یک هشت پای غول پیکر توسط وال اسپرم

در این تصویر یک وال اسپرم ماده، بقایای یک هشت پای غول پیکر ٩ متری را در دهان دارد. این عکس در نزدیکی سواحل ژاپن گرفته شده است. والهای اسپرم اشتهای زیادی برای خوردن هشت پاها و اسکوئیدها (سرپایان) دارند.

گراند کانیون

یکی از مناظر شگفت طبیعت، گراند کانیون در ایالت آریزونای آمریکا است. گراند کانیون یک دره تنگ با دیواره‌های شیب‌دار است که توسط رود کلرادو در طول یک دوره 5.4 میلیون ساله حفر گردیده است. این سرزمین یکی از اولین پارک های ملی آمریکا محسوب می‌گردد. طول این دره 446 کیلومتر بوده و پهنای آن از 6.4 تا ٢٩ کیلومتر متغیر بوده و بیشترین عمق آن 1.83 کیلومتر است. گراند کانیون عمیق ترین دره موجود در جهان می‌باشد. رنگ‌های بدیعی که در اثر تابش نور و انعکاس آن از روی صخره ها در سراسر این دره پدید می‌آید یکی از جاذبه‌های این منطقه می‌باشد.

در زیر برحی از تصاویر جالب گراند کانیون آورده شده است.

حقایقی درباره سیاره تیر

سیاره تیر (مرکوری، عطارد) نزدیکترین سیاره به خورشید و کوچکترین سیاره در دستگاه خورشیدی است. مرکوری نام یک خدای رومی است. این سیاره دارای قمر و اتمسفر قابل ملاحظه‌ای نیست.

قطر: 4878 کیلومتر (حدود دو پنجم قطر زمین)

شعاع مدار (فاصله تا خورشید): 57910000 کیلومتر (حدود دو پنجم قطر زمین) که هر ٨٨ روز بدور خورشید می گردد.

فاصله متوسط تا زمین: حدود 58 میلیون کیلومتر