استفاده از ابزار در میان هشت پایان

دانشمندان سالها مسحور هوش فراوان هشت پایان بوده اند،‌ لیکن اخیرا کشف شده است که برخی گونه های این حیوانات از ابزار نیز استفاده می کنند.

هشت پایان رگه داری که در نزدیکی ساحل اندونزی کشف شده اند پوست نارگیل را حمل کرده و آنرا به دو نیم تقسیم می کنند. سپس آنها را دوباره سوار کرده و به عنوان پناهگاه مورد استفاده قرار می دهند. این کار از حیوانات نرم تن بسیار بعید به شمار می آید.

نرم تنان معمولا فاقد قوه تشخیص بشمار می روند. اما این رفتار عجیب هشت پایان ساحل های اندونزی بطلانی بر این عقیده بشمار می رود. هشت پایان از بستگان حلزون ها بشمار می روند و هیچ شباهتی با گونه انسانها ندارند. لیکن استفاده آنها از ابزار رفتار آنها را به انسانها بسیار شبیه کرده است.

Octopus uses tool

منبع: Wired News

پاسخ مسابقه علمی شماره ۲

مرتفع ترین کوه در دستگاه خورشیدی در سیاره بهرام (مریخ- مارس) واقع شده است. این کوه المپوس مونز نامیده می شود و ارتفاعی حدود ۲۴ کیلومتر دارد که سه برابر کوه اورست سیاره زمین است. علاوه بر ارتفاع بسیار زیاد این کوه عرصه بسیار وسیعی را اشغال کرده و ۵۵۰ کیلومتر پهنا دارد. شیب این کوه بسیار کم بوده و تنها حدود ۲ تا ۵ درجه است. این کوه یک آتشفشان سرپوشیده است که از خروج گدازه ها تشکیل شده است.

در تصویر زیر این کوه مانند جوشی بر چهره سیاره بهرام دیده می شود.

olympus

Olympus Mons

یافته علمی جدید : چاقی منشا وراثتی دارد.

obesity

برای اولین بار یافته های علمی نشان داده‌اند که چاقی می تواند منشا وراثتی داشته باشد ونه آنگونه که قبلا تصور می‌شد، به علت پرخوری در سنین کودکی رخ دهد.

دانشمندان دانشگاه کمبریج کشف کرده اند که انواع خاصی از جهش ژنتیکی در افرادی که از چاقی شدید رنج می برند باشد.

دکتر صدف فروغی از دانشگاه کمبریج چنین گفته است که مطالعات اخیر نشان می دهند چاقی شدید یک موضوع پزشکی جدی است که نیاز به توجه ویژه دارد. شواهد فزاینده ای در دست هستند که نشان می دهد گونه های مختلفی از ژن ها باعث ایجاد محرک شدیدی برای خوردن می شوند.

چاقی هم اکنون به عنوان یک مشکل عمومی در سلامت افراد در سراسر دنیا محسوب می شود. تقریبا یک چهارم کودکان بریتانیایی به عنوان چاق طبقه بندی شده اند که افزایش صد درصدی را در طول دهه اخیر نشان می دهد.

منبع خبر:

اصل خبر به انگلیسی در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...

مسابقه علمی شماره ۲

مرتفع ترین کوهی که تاکنون بر سطح سیارات دستگاه خورشیدی کشف شده کدام است و متعلق به کدام سیاره می‌باشد؟

ایدا بایرون اولین برنامه نویس تاریخ کامپیوتر

ایدا بایرون

Ada Byron, Lady Lovelace (1815-1852)

Ada

ایدا بایرون یکی از زیباترین چهره‌های تاریخ کامپیوتر است. آگوستا ایدا بایرون در دهم دسامبر ١٨١٥ متولد شد. او تنها دختر لرد بایرون شاعر برجسته بریتانیا بود. تنها چند هفته پس از تولد ایدا، بانو بایرون تقاضای جدایی از همسر خود را نمود و نگهداری از ایدا انحصارا به او واگذار شد و بانو بایرون تمامی سعی خود را به تربیت ایدا به عنوان یک دانشمند و ریاضیدان مبذول داشت. او همواره از این امر در هراس بود که مبادا ایدا مانند پدر خود یک شاعر شود. ایدا در جوانی استعداد بسیاری برای فراگیری ریاضیات  و فیزیک از خود نشان داد.

در سن هفده سالگی ایدا به مری سومرویل معرفی شد، بانوی بسیار فاضلی که آثار لاپلاس را از فرانسه به انگلیسی برگردانده بود و از این ترجمه ها به عنوان کتاب درسی در دانشگاه کمبریج استفاده می‌شد. در طی یک مهمانی شام در خانه بانو سومرویل، ایدا با ایده های چارلز بابیج در مورد ماشین محاسب او که نام ماشین تحلیلی داشت، آشنا شد. او و چارلز بابیج بعدها مکاتبات طولانی در مورد ماشین بابیج داشتند و ایدا در آن مکاتبات با هوشمندی تمام آینده کامپیوترها را پیش بینی کرد.

ایدا روشی برای محاسبه اعداد برنولی توسط ماشین تحلیلی بابیج ابداع کرد. از الگوریتم ابداعی او به عنوان اولین برنامه کامپیوتری تاریخ یاد می شود.

Analytical Engine

درست پس از این ابداع بود که زندگی او دستخوش طوفان حوادث گردید و او به بیماری طولانی مدتی دچار شد. سرانجام اودر سال ١٨٥٢ تنها در حالی که ٣٧ سال از عمرش می گذشت در اثر بیماری از دنیا رفت. در سال ١٩٧٩ وزارت دفاع آمریکا به پاس خدمات او به دنیای علم و تکنولوژی، یک زبان پیشرفته برنامه نویسی را به نام او Ada نامگذاری کرد.

ایدا بایرون سهم مهمی در تصویری که امروزه از کامپیوترها داریم ایفا کرد. جهان علم کمتر زنی به توان ذهنی و قدرت داوری علمی او دیده است.

ترجمه وتلخیص: داریوش بشر دوست