دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

مقاله جامعی در باره اعداد اول (قسمت اول)

اعداد اول و خواص آنها برای اولین بار توسط ریاضی دانان یونان باستان مورد مطالعه قرار گرفتند.

ریاضی دانان مدرسه فیثاغورس (٥٠٠ تا ٣٠٠ سال قبل از میلاد) شیفته خواص رازآمیز و شگفت آور اعداد اول بودند. آنها ایده اصلی موجود در این اعداد و نیز خاصیت اعداد کامل و اعداد دوستدار هم را دریافته بودند.

یک عدد کامل (perfect number) عددی است که مجموع مقسوم علیه های آن مساوی خود عدد می شود. به عنوان مثال عدد 6 یک عدد کامل است زیرا 1+2+3 = 6. عدد اول بعدی 28 است زیرا 1+2+4+7+14 = 28.

یک جفت عدد دوستدار هم (amicable number) آنهایی هستند که مجموع مقسوم علیه های یکی برابر عدد دیگر شود. کوچکترین جفت این عددها عبارتند از 220 و 284.

تا زمان انتشار کتاب اصول اقلیدس در سال ٣٠٠ قبل از میلاد، خواص بسیار مهمی از اعداد اول کشف شده بود. در مقاله چهارم این کتاب، اقلیدس ثابت میکند که مجموعه اعداد اول نامتناهی است. این اثبات یکی از اولین موارد استفاده از برهان خلف برای اثبات یک قضیه ریاضی است. اقلیدس همچنین اثباتی برای قضیه بنیادی حساب می دهد: هر عدد صحیح را می توان به شکل یگانه ای بصورت حاصل ضرب عامل های اول آن نوشت. به عنوان مثال 345 = 5 x 3 x 23.

اقلیدس همچنین نشان داد که اگر عدد 2n – 1 اول باشد آنگاه عدد 2n-1(2n - 1) یک عدد کامل است. اویلر ریاضی دان بزرگ قرن هجدهم نشان داد که تمام اعداد کامل زوج را می توان به این صورت نوشت. این که آیا عدد کامل فردی نیز وجود دارد، هنوز بر دانشمندان معلوم نشده است.

در سال ٢٠٠ قبل از میلاد اراتستن ریاضی دان یونانی روشی به نام غربال اراتستن برای تعیین اعداد اول ابداع کرد.

در طول قرون وسطی شکاف بزرگی در راه مطالعه اعداد اول یوجود آمد. توسعه بزرگ بعدی در نظریه اعداد اول توسط فرما در ابتدای قرن هفدهم رخ داد.

مرجع:

http://www-history.mcs.st-and.ac.uk/HistTopics/Prime_numbers.html

(ادامه دارد)

بزرگترین دایناسورهای شناخته شده

شناسایی بزرگترین دایناسورهای شناخته شده کار ساده ای نیست. از این حیوانات غول پیکر فسیل های بزرگی بجای مانده است. لیکن یافتن اسکلت کامل یک دایناسور امر نادری است. دایناسورهای کوچک معمولا بطور آنی در گل مدفون شده و به فسیل تبدیل شده اند. ولی دایناسورهای بزرگ را بیشتر از روی استخوانهای اصلی مانند استخوان گردن می شناسند. 

 

در اینجا فهرستی از بزرگترین دایناسورهای شناخته شده معرفی می شود. 

منبع: سایت About.com 

 

١. بزرگترین سروپود: آرژنتینوزوروس 

 

چنانچه از اسمش پیداست بقایای این علفخوار بزرگ در کشور آرژانتین امروزی یافت شده است. طول حیوان بالغ از سر تا دم حدود  ٣٦ متر و وزن آن بیش از ١٠٠ تن بوده است. تنها یک استخوان مهره این حیوان حدود ١٢٠ سانتی متر طول داشته است! 

 

این دایناسور در دوره میانی کرتاسه (حدود ١٠٠ تا ٩٠ میلیون سال قبل) می زیسته است. فسیل های این حیوان در کنار دایناسور گوشتخوار غول پیکری به نام ژیگانوتوزوروس کشف شده که نشانمی دهد احتمالا ژیگانوتوزوروس ها بصورت گله ای به این دایناسورهای غول پیکر حمله می کرده اند، کاری که برای گوشتخواران کوچکتر می توانسته کاملا کشنده باشد. 

 

Argentinosaurus 

 

Argentinosuraus Fossile  

 

 فسیل استخوان مهره آرژنتینوزوروس 

فسیل استخوان مهره آرژنتینوزوروس

٢. بزرگترین گوشتخوار: ژیگانوتوزوروس 

 

بزرگترین صیادی که بر روی خشکی ها زیسته است در باطلاق های قاره آمریکای جنوبی زندگی می کرده و مهیب ترین حیوان دوران کرتاسه بوده است. این دایناسور اندکی از تی رکس افسانه ای بزرگتر بوده بطوری که حدود ١٢ متر طول و ٨ تن وزن داشته است. 

 

چنگالهای سه انگشتی بزرگ و دندان های عظیم از مشخصات این حیوان بوده است. این حیوان سی میلیون سال پیش از تی رکس بر روی زمین پدیدار گشته بنابراین این دو دایناسور هم عصر نبوده اند. 

 

Giganotosaurus 

بانک اطلاعاتی دایناسورها

آلبرتوزوروس Albertosaurus 

 

معنی نام: مارمولک آلبرتا 

محل کشف فسیل: کانادا 

طول: ٩ متر 

ارتفاع: ٣.٥ متر 

وزن: ١٥٠٠ کیلوگرم 

نوع غذا: گوشتخوار 

دوره: اواخر کرتاسه حدود ٧٦ تا ٧٤ میلیون سال قبل 

گروه: دایناسورهای گروه ساوریسچیا Saurischia

سایر اطلاعات: خویشاوند نزدیک تیرانوزوروس ولی کوچکتر و سبکتر 

    

Albertosaurus

 

منبع: The Natural History Museum, London 2007

موضوع جدید دیرین شناسی در این وبلاگ

از این پس موضوع جدیدی به نام دیرین شناسی در این وبلاگ منتشر خواهد شد. دوستان عزیز! تنها پل ارتباطی یک وبلاگ با خوانندگانش نظرات آنان می باشد. لطفا پس از مطالعه مطالب این وبلاگ نظرات خود را ارسال کنید.

سلاحهای جنگ جهانی دوم

جنگ جهانی دوم بزرگترین نزاع تاریخ زندگی بشر بشمار می رود. نگاهی به برخی ارقام آماری، عظمت این واقعه را نشان می دهد. 

 

١. بین سالهای ١٩٣٩ تا ١٩٤٥ حدود ٣.٤ میلیون تن بمب توسط متفقین بر سر دشمن ریخته شد. 

 

٢. بیش از ١٢٠٠٠ بمب افکن سنگین در طول این جنگ ساقط شدند. 

 

٣. بیش از 47,200,000 نفر از انسانها در طول این جنگ کشته شدند که ٦٧ درصد آنها را افراد غیرنظامی تشکیل می دادند.

  

این جنگ منجر به ظهور بزرگترین قدرت صنعتی دنیا یعنی ایالات متحده آمریکا گشت. در این سری از مقالات به بررسی جامعی از سلاحهای مدرن ابداع شده در این جنگ جهانگیر پرداخته می شود.