دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

بزرگترین نوابغ دیوانه

بزرگترین نوابغ دیوانه

  

 ترجمه و تلخیص: اصغر ناصری (asna50@yahoo.com)   

آیا دیوانگی همراه مخفی نبوغ است؟ گرچه ما قادر به انجام آزمایشات روانشناختی بر روی درگذشتگان نیستیم، لیکن این امر مانع کند و کاو تاریخدانان درباب احوالات ذهنی نوابغ بیمار از طریق بررسی نامه‌های شخصی آنان، آثارشان و گزارشات دیگران نمی‌شود. از خلال این بررسی ها معلوم شده است که برخی از بزرگترین نوابغ تاریخ کاملا دیوانه بوده‌اند. در حقیقت برخی دانشمندان چنین ادعا کرده‌اند که نارسایی دوقطبی (bipolar disorder) در میان افراد خلاق (شعرا، نقاشان، موسیقیدانان و ماند اینها) بسیار بیشتر از افراد عادی است. تعدادی از مشهورترین ذهن های خلاق جهان همچون نویسنگانی مانند مری شلی، ویرجینیا ولف و ارنست همینگوی، ‌آهنگسازانی ماند اروین برلین و سرگئی راچمانینوف و نقاشانی مانند پل گوگن همگی از این ناخوشی رنج می‌برده‌اند.

در این مقاله پنج تن از بزرگترین دانشمندان و هنرمندانی را معرفی می‌کنیم که دارای نشانه‌های بسیاری از دیوانگی در خود بوده‌اند. در صدر این فهرست آیزاک نیوتن قرار دارد.  

١. سر آیزاک نیوتن (١٦٤٢-١٧٢٧)

سر آیزاک نیوتن یکی از بزرگترین متفکرین تمامی اعصار و قرون به شمار می‌رود. ابداع حساب دیفرانسیل و انتگرال، تشریح نیروی گرانش جهان گستر، ابداع قوانین حرکت و کشفیات بنیادی بسیاری در نورشناسی از مهمترین کارهای او بشمار می رود.

از خلال رفتار و نامه‌های او می توان پی به توهمات این دانشمند بزرگ برد. او احتمالا از ناخوشی دوقطبی و شیزوفرنیا رنج می‌برده است. ناخوشی های ذهنی او احتمالا نتیجه ای از دوران کودکی سخت وی بوده است.  

٢. لودویگ وان بتهوون (١٨٢٧-١٧٧٠)

سهم بتهون در موسیقی بی شک بیادماندنی است. او موسیقی رابه پایه ای رفیع رساند. لیکن آهنگساز بزرگ زندگی سختی داشت. او که در زیر سایه یک پدر الکلی و برخلق یزرگ شد، در سن ١٨ سالگی مسئولیت تامین مادی خانواده را بر دوش گرفت. در طی سنین ٣٠ تا ٤٩ سالگی بتدریج شنوایی خود را از دست داد که شاید ناشی از سیلی هایی بود که در کودکی از پدر خود خورده بود. او برخی از بزرگترین کارهای خود را پس از دوران ناشنوایی خلق کرد.

از خلال نامه هایش به برادرش می‌توان دریافت که وسوسه خودکشی وی را همواره عذاب می‌داده است. علاوه براین آزمایش موی او نشان از مقادیر خطرناکی سرب دارد که علاوه بر ایجاد تمایلات روانی مخرب شاید یکی از دلایل شکایت وی از ناخوشی گوارشی بوده است.  

٣. ادگار آلن پو (١٨٠٩-١٨٤٩)

برخی او را خالق اولین اثر مدرن کارآگاهی می دانند (قتل در ریو مور، ١٨٤١). آثار او از نظر فرم و ساختار بی نظیر بوده‌اند. او الکلی بوده و همواره از فکر خودکشی در عذاب بوده است.  

٤. ونسان ون گوگ (١٨٥٣-١٨٩٠)

نقاشی‌های ون گوگ همچون شب پرستاره پس از مرگش شهرتی جهانی یافتند. او زندگانی توام با رفتار روانی غیرعادی داشته و بالاخره در ١٨٩٠ با خودکشی به زندگی خود پایان داده است.  

٥. جان نش (١٩٢٨-)

فیلم معروف یک ذهن زیبا به معرفی این ریاضیدان و اقتصاددان بزرگ می پردازد. آثار او در زمینه نظریه بازی (game theory) هم اکنون مورداستفاده اقتصاددانان و حتی ارتش آمریکا قرار گرفته است. او در سال ١٩٩٤ جایزه نوبل در علوم اقتصاد را دریافت کرد. او به مدت بیش از ٣٠ سال با شیزوفرنیا دست در گریبان بود تا اینکه به کمک نیروی فکر قدرتمند خود توانست از دام توهمات ناشی از این بیماری نجات یابد. 

 

 

جان فوربس نش

 

منبع اصلی: howstuffworks.com 

 

دوستان عزیر: نظر دادن یادتان نرود

نظرات 6 + ارسال نظر
سهیلا دوشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 11:22 ق.ظ http://www.soheilablog.blogfa.com

سلام
خیلی وبلاگ خوبی داری
ازت خوشم اومده
راستی اگه دوست داری آمارت را بالا ببری بیا توی وبلاگم

منتظرتم
قربانت
بازهم بهت سر میزنم.خیلی کارت بیسته
[نیشخند][قلب]

VpnServ دوشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 02:50 ب.ظ http://www.2.vpnserv.us

آیا از وضعیت بد اینترنت کشور خسته شده اید ؟ آیا از فیلترینگ گسترده داخلی جانتان به لبتان رسیده است ؟ پس بد نیست چیزهایی در مورد "وی پی ان" بدانید . درواقع همان فیلترشکن خودمان که محدودیتی در استفاده نداشته و به هیچ وجه در کاهش سرعت اینترنت شما تاثیر گذار نیست . برای کسب اطلاعات بیشتر از سایت ما دیدن کنید

نیما کمالی جمعه 8 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 07:51 ب.ظ http://www.egut.mihanblog.com

سلام.
ای ول
مطلب جابیه.
به منم سر بزن.
افتخار میکنم اگه افتخار تبادل لینک بدی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/

میثم شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 06:17 ب.ظ

سلام مرد بزرگ این مطلبتم مثه بقیه جالب بود.

محمد صادق احتشامی دوشنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 05:49 ب.ظ http://m-mouod.blogfa.com

سلام
میگم این دانشمندانی که شما نام بردی همگی بزرگ بودند ولی می دونستی که ایرانی ها سالیان سالیان قبل از اینها دانشمندانی بس بزرگتر از اینان بوده اند. ابن سینا ابوریحان بیرونی ابن هیثم خوارزمی قطب راوندی و.... همگی دانشمندانی بس بزرگ بوده اند که خیلی چیزها را قبل از اینکه خارجی ها سالیان سال بعد کشف بکنند کشف کرده بودند. مثال جاذبه زمین را ابوریحان بیرونی کشف کرده بود که مال قرن پنجم و ششم هجری مترادف با زندگی ابو علی سینا هست و ..... که این خارجی ها به اسم خودشون ثبت می کنند.
موفق باشید

در مورد نقش دانشمندان ایرانی در پیشبرد علوم تحقیق مستدلی تاکنون انجام نشده است. نقش اصلی دانشمندان ایرانی بیش تر از آنکه کشف قوانین بنیادی فیزیک یا اصول زیربنایی ریاضی باشد، ترجمه و تفسیر خوب و موثر دانش ابتدایی کهن و تبدیل آن به ساختارهای قابل فهم بوده است. تنها بحث درباره امکان وجود جاذبه زمین مهم نیست. مهم تر این است که این پدیده طبیعی را به صورت یک فرمول ریاضی جهانشمول بیان کنید و ثابت گرانش را تعیین مقدار کنید. متاسفانه در زمینه فرموله کردن پدیده های فیزیکی دانشمندان ایرانی فرصت کار موثری پیدا نکردند و این زمینه پس از قرن چهاردهم میلادی به دست دانشمندان غربی انجام شد. قدرت فناوری آنان نیز از همین موضوع ناشی می شود که علوم را به صورت فرموله و کاربردی در آوردند.

شهروند جهان پنج‌شنبه 19 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 04:55 ب.ظ

البته یادمان نرود دانشمندای ایرانی یه زمانی آن هم به کمک نوابع یونان باستان ( فیثاغورس،تالس،دموکریت،سقراط،هراکلیت،سقراط،افلاتون،ارسطو،اراتوستن
اناکیسماندر،ارشمیدس،اقلیدس،بطلمیوس و فلوتین تا روم از جمله سنکای رواقی و دانشمندان بیزانسی اپیکور و کادنیاس تا زنون تا مورخانی چون هومر و کتزیاس و گزنفون هرودوت و پلوتارک و..همینطور مکتب و دانش هندی ها و یادگاری های دوران ساسانیان توانستند به این دانش برسند.
در واقع آنها بودند که ذهن های این دانشمندا را راه انداختند
پس دوباره برمیگردیم به دنیای غرب
کسانی چون آیزاک نیوتن،آلبرت انیشتین،لایب نیتس،داوینچی،میکل آنژ،ماکیاولی
گالیله،کپرنیک،یوهان کپلر،ماری کوری،گراهام بل،ماکسول،توماس یانگ،مارکونی
نیلز بور،گرگور مندل،مندلیف،ارنست رادرفورد،جان دالتون،ادوارد جنر،
زیمون اهم،همفری دیوی،مایکل فارادی،بلز پاسکال،هوینگس،کارل گاوس،دکارت
دیوید هیوم،هابز،اسپینوزا،موسی بن میمون،چارلز داروین، بتهوون،پریستلی
نیکولا تسلا،توماس ادیسون،استنفورد فلمینگ،لویی پاستور،لاپلاس،کارل شیله
آنتوان لاوازیه،ماریا مرین،تیکو براهه،رزالیند فرانکلین،هابل،کاوندیش،اسپنسر
و.......هزاران هزار دیگر
در جواب این نوابغ چه پاسخی دارید؟
خوارزمی در مقابل ملکه درخشان ریاضیات فریدریش کارل گاوس؟!
ابن سینا در مقابل افلاتون بزرگترین فیلسوف تاریخ؟
فارابی در مقابل اریستوتل پدر منطق؟
ابوریحان بیرونی بزرگتر از آیزاک نیوتن آخرین افسونگر قرون وسطا!؟
ابن هیثم در مقابل ارتور شوپنهاور؟ یا لویی پاستور
قطب راوندی کجا و گالیله کجا؟لاگرانژ کجا! تعصب خوب نیست باور کن

تردیدی نیست که یکی از بزرگترین کشفیات بشر روش علمی یا scientific methodology است که مبتنی بر استقرا برای نظریه سازی و سپس روش قدیمی قیاس یونانی برای استدلال است. سرفرانسیس بیکن را مبتکر روش استقرایی در علوم می دانند و نهضت علمی غرب که زیربنای تمامی علوم مدرن امروزی است حاصل این نهضت درخشان بشری است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد