دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

تکنولوژی بالهای متغیر

یک بال با زاویه برگشت متغیر (variable-sweep wing) نوعی بال متحرک است که می تواند در طی پرواز هواپیما به عقب برگشته و سپس به مکان اولیه خود بازگردد. این امر امکان می دهد که هواپیما بر حسب شرایط پرواز، هندسه خود را در حین پرواز تغییر دهد. 

 

بطور کلی یک بال به عقب برگشته برای سرعت های بالا مناسب تر است، در حالی که بال مستقیم (مانند هواپیمای قدیمی) در سرعت های پایین کارایی بالاتری دارد و امکان می دهد هواپیما سوخت و بار بیشتری حمل کرده و نیز کارایی میدانی خود را افزایش دهد. در هواپیماهایی که دارای بال متغیر هستند، خلبان می تواند بر حسب سرعت هواپیما زاویه بال را تغییر دهد. این گونه هواپیماها می توانند در سرعت های پایین و بالا کارایی داشته باشند. به همین دلیل ازاین تکنولوژی بیشتردر هواپیماهای نظامی استفاده می شود. 

 

از سالهای دهه ١٩٤٠ تا ١٩٧٠ تعدادی نمونه موفق از این هواپیماها ساخته شدند. لیکن پیشرفت های اخیر در زمینه تکنولوژی کنترل پرواز و مواد سازه‌ای به طراحان اجازه داده است که عملکرد مورد نیاز در طیف وسیعی از سرعت ها را تامین کرده و در نتیجه نیاز به تکنولوژی بال متغیر را برطرف نموده است. 

 

هواپیماهای بال متغیر تولید شده 

 

١. بمب افکن B-1 Lancer 

 

بمب افکن استراتژیک بی ١ لانسر در اکتبر ١٩٨٦ وارد نیروی هوایی آمریکا شده و هنوز در حال خدمت می باشد. این بمب افکن مافوق صوت یکی از مولفه های اصلی نیروی بمب افکن دوربرد آمریکا می باشد. در حال حاضر پس از بازنشسته شدن گرومن اف ١٤ تامکت و اف ١١١ این هواپیما، تنها هواپیمای بال متغیر موجود در نیروی هوایی آمریکا می باشد. 

 

این هواپیما قادر است با سرعت ١٣٤٠ کیلومتر بر ساعت در ارتفاع بالا پرواز کند. به علت آیرودینامیک پیشرفته قادر است در ارتفاع ٦٠ متری عملیات انجام دهد. برد ١٢٠٠٠ کیلومتر و سقف پرواز ١٨٠٠٠ متر آنرا بصورت یک بمب افکن استراتژیک موفق درآورده است. از این بمب افکن در جنگ آمریکا علیه عراق استفاده وسیعی شد.  

 

B-1 

 

2. بمب افکن سبک General Dynamics F-111 Aardvark 

 

این بمب افکن که در سال 1967 وارد نبروب هوایی آمریکا شد در زمان خود از چند تکنولوژی پیشرو از قبیل بالهای متغیر، موتورهای توربوفان مجهز به پس سوز و رادار حرکت موازی عوارض زمینی (terrian folowing radar) برای حرکت با سرعت بالا در ارتفاع پایین برخوردار بود. تکنولوژی مورد استفاده در این جنگنده محرک روسها برای ابداع هواپیمای بال متغیر سوخوی 24 بود. این هواپیما هم اکنون توسط اف 15 استرایک ایگل برای ماموریت های کوتاه برد بمباران دقیق و با بی 1 برای بمباران بلند برد استراتژیک جایگزین شده است. 

 

این هواپیما در سالهای پایانی جنگ ویتنام مورد استفاده علیه ویتنام شمالی قرار گرفت. این بمب افکن قادر به حمل محموله بمبی معادل چهار فانتوم اف 4 بود. آخرین عملیات این جنگنده در جنگ دوم خلیج علیه عراق بود. 

مشخصات: 

1. طول: 22.4 متر 

2. حداکثر وزن 45 هزار و 300 کیلوگرم 

3. حداکثر سرعت 2655 کیلومتر بر ساعت در ارتفاع بالا 

 

 

اف 111 آردوارک 

 

3. گرومن اف- 14 تامکت 

 

جنگنده شکاری رهگیر اف 14 تا مدت ها یک جنگنده برتری هوایی بی رقیب بشمار می رفت. رادار بسیار پیشرفته APG-71 به این جنگنده امکان می داد 24 هدف هوایی را بطور همزمان رهگیری کرده و با موشک های هدایت شونده دوربرد فونیکس خود تا شش تا از آنها را شکار کند، در حالی که به رهگیری سایر اهداف ادامه می دهد. این هواپیمای مافوق صوت بر اساس تجارب جنگ ویتنام علیه میگ های روسیه طراحی و ساخته شد. 

 

ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران تنها کشورهای دارنده این جنگنده هستند. در سال 2007 این جنگنده از خدمت نیروی هوایی آمریکا بازنشسته شده و جای خود را به اف 18 سوپر هورنت داد. این جنگنده در زمان خود جایگزین اف 4 فانتوم نیروی هوایی آمریکا محسوب می شد. 

 

در طی جنگ ایران و عراق اف 14 های نیروی هوایی ایران توانستند بیش از 100 فروند از هواپیماهای متجاوز عراقی را در درگیری مستقیم هوایی سرنگون سازند در حالی که تنها 5 مورد تلفات ثبت شده داشتند. نقطه برتری اف 14 های ایرانی علاوه بر کارآزمودگی و رشادت خلبانان ایرانی، موشک های هدایت شونده فونیکس بود که می توانستند قبل از آگاهی خلبانان عراقی از حضور جنگنده اف 14، هواپیماهای عراقی را سرنگون سازند. 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
نیما ** سه‌شنبه 9 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 11:20 ق.ظ http://n4u.blogfa.com

در طی جنگ ایران و عراق اف 14 های نیروی هوایی ایران توانستند بیش از 100 فروند از هواپیماهای متجاوز عراقی را در درگیری مستقیم هوایی سرنگون سازند ...

با خواندن یه همچین خبرهایی یک حس خوب توام با غرور ملی به آدم دست میده.

هر چند که تکنولوژی برای آمریکاست و ما فقط کاربرش هستیم.

واقعا "مرگ بر آمریکا"! (لبخند)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد