دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

بمب افکن استراتژیک B-29 Superfortress

گردآوری و ترجمه: اصغر ناصری (asna50@yahoo.com

 

بوئینگ بی ٢٩ سوپرفورترس یک بمب افکن سنگین مجهز به چهار موتور ملخی بود که در ٨ می ١٩٤٤ وارد خدمت نیروی هوایی آمریکا شد و تا جنگ کره به خدمت ادامه داد. تعداد ٣٩٧٠ فروند از این بمب افکن های سنگین تولید شدند و نقش مهمی در تعیین مسیر جنگ جهانی دوم و جنگ کره ایفا کردند.  

بی ٢٩ مدرنترین هواپیمای زمان خود بشمار می رفت. برای تولید آن از چهار کارخانه بزرگ استفاده شد. بی ٢٩ می توانست تا ارتفاع ١٢٠٠٠ متری صعود کند. بدین ترتیب اکثر جنگنده های ژاپنی قادر به صعود تا ارتفاع پروازی بی ٢٩ نبودند.  هم چنین می توانست با سرعت ٥٣٠ کیلومتر در ساعت به مدت طولانی پرواز کند. فقط تعداد کمی جنگنده بودند که قادر به تعقیب این بمب افکن سریع السیر می شدند. برد عملیاتی آن نیز حدود ٦٠٠٠ کیلومتر بود. این برد طولانی نیروی هوایی امریکا را قادر به بمباران دورترین نقاط خاک ژاپن می نمود. 

 

  

 

بی ٢٩ دارای یک سیستم کنترل آتش مرکزی بود که اجازه می داد توپهای تدافعی آن از کابین خلبان کنترل شوند. مخازن بمب آن قادر به حمل ٩٠٠٠کیلوگرم بمب بودند بنابراین این بمب افکن دارای قدرت تخریبی قابل ملاحظه ای بشمار می رفت.  

در طی جنگ جهانی دوم بمب افکن های بی ٢٩ از پایگاه هایی در جنوب هند و جنوب چین به پرواز در می آمدند تا خاک ژاپن را بمباران کنند. سوخت و مهمات مورد نیاز برای این بمب افکن ها از فراز کوه های هیمالیا حمل می شد که عملیاتی بسیار پر خطر بود. در اواخر جنگ پایگا ه هایی در جزایر ماریانا برپا شد که اجازه می داد بی ٢٩ ها از مسافتی نزدیکتر به ژاپن به پرواز در آیند. 

 

حمله هوایی ٩ تا ١٠ مارس ١٩٤٥ به توکیو یکی از مرگبارترین بمباران‌های هوایی در طول تاریخ بوده است. تعداد ٣٣٥ بمب افکن بی ٢٩ در این حمله شرکت داشتند و ١٧٠٠ تن بمب آتش زا بر سر این شهر ریختند. ١٤ بمب افکن در این حمله سرنگون شدند. حدود ٤٠ کیلومتر مربع از شهر توکیو در این حمله کاملا ویران شد و بیش از ١٠٠ هزار نفر از مردم در نتیجه آتش سوزی های ناشی از بمباران کشته شدند. حدود یک میلیون نفر از مردم نیز خانه های خود را از دست دادند.  

 

 

 آنچه از توکیو پس از بمباران ٩ تا ١٠ مارس ١٩٤٥ باقی ماند

 

در ٦ و ٩ آگوست ١٩٤٥ دو فروند بی ٢٩ شهرهای هیروشیما و ناگازاکی را بمباران اتمی کردند. در نتیجه فروریخته شدن تنها دو بمب بر سر این دو شهر، بیش از ٢٠٠٠٠٠ نفر از مردم کشته شدند. 

  

منبع اصلی: WikiPedia

امروز ۱۱ ژانویه در تاریخ علم

١. اولین مورد استفاده از انسولین در یک انسان

 

در سال ١٩٢٢ لئونارد تامسون ١٤ ساله اولین انسانی بود که برای درمان دیابت خود تحت تزریق انسولین قرار گرفت. او تنها ٣٠ کیلو وزن داشت و نزدیک بود که در اثر قند زیاد خون به حالت کما برود  که ممکن بود بر اثر آن جان خود را از دست بدهد. واکنش آلرژیکی که او نشان داد در نتیجه وجود ناخالصی در عصاره استخراجی توسط دکتر فردریک بانتینگ و دکتر چارلز بست بود. ١٢ روز بعد تامسون دوز بسیار خالص تری از انسولین را از دکتر جیمز کولیپ دریافت کرد. سطح قند خون او شروع به کاهش نموده و سلامتی او رو به بهبود نمود. قبل از این زمان دیابت تنها در طی چند ماه پس از تشخیص منجر به مرگ شخص مبتلا می شد. تامسون ١٣ سال دیگر نیز با این بیماری زندگی کرد. او در سن ٢٧ سالگی بر اثر ذات الریه که از عوارض دیابت است فوت نمود. 

 

٢. فولاد زنگ نزن 

 

در سال ١٨٢٠ یک فلزشناس فرانسوی مشاهده نمود که با مخلوط کردن فولاد کربنی با کروم یک فلز مقاوم در برابر زنگ زدگی بوجود می آید. یک قرن از این تاریخ گذشت تا دو دانشمند بریتانیایی در ١٩١٣ فولاد زنگ نزن را به صنعت ارائه کردند. سطح صاف این فلز مانع جذب آلودگی و باکتری ها می شود. امروزه این فلز در ساخت همه چیز از جواهر آلات تا هواپیماها بکار می رود. 

 

مرجع:  

http://www.todayinsci.com/1/1_11.htm 

 

ترجمه: اصغر ناصری

بزرگترین کشف علمی سال ٢٠١٠ از نگاه نشنال جیوگرافیک

بزرگترین کشف علمی سال ٢٠١٠ از نگاه مجله National Geographic کشف ماهی عجیبی دارای دست و پا به جای باله بوده است. این ماهی با استفاده از باله های خود بجای شنا گردن بر کف اقیانوس راه می رود. دانشمندان درباره رفتار و زیست شناسی این ماهی ها چیز زیادی نمی دانند. این ماهی در آب های کم عمق استرالیا کشف شده است. 

 

 

منبع:  

http://news.nationalgeographic.com/news/2010/05/photogalleries/100524-new-species-handfish-walk-science-pictures/

پرسش و پاسخ علمی

پرسش: در طول ٥٠٠ سال گذشته چند گونه از موجودات زنده به واسطه فعالیت های انسان منقرض شده اند؟ 

 

پاسخ: در طول ٥٠٠ سال گذشته تعداد ٨٤٤ گونه از موجودات زنده بدست انسان بطور کامل منقرض شده و بیش از ١٥٠٠٠ موجود نیز در خطر انقراض قرار دارند. برخی از معروفترین آنها عبارتند از: 

 

 

گرگ تاسمانی. این موجود نوعی گرگ نیست، بلکه یک حیوان کیسه دار گوشت خوار است که خویشاوند نزدیک کانگورو و وومبت محسوب می شود. شکار بی رویه موجب انقراض این حیوان در عرض نیم قرن شد. 

 

کوآگا Quagga یک زیرگونه گورخر آفریقایی است که در آفریقای جنوبی می زیست. آخرین کوآگا در ١٨٨٣ در باغ وحشی در آمستردام از دنیا رفت. 

 

 

ببر خزر در چین، تاجیکستان، ایران، افغانستان و ترکیه زندگی می کرده است. این حیوان برای پشم خود و حمایت از دامهای اهلی شکار می شد. آخرین ببر خزر در ١٩٥٧ شکار شد. 

  

منبع: 

http://www.50birds.com/extan/gextanimals1.htm 

http://www.scientificamerican.com/page.cfm?section=trivia&id=00097EAD-3C99-119E-BADE83414B7FFE87

جنگ جهانی دوم و اولین صندلی نجات

اولین صندلی پرتاب اضطراری (ejection seat) در جنگنده آلمانی Heinkel He 280 بکار گرفته شد. در ١٣ ژانویه ١٩٤٢ هلموت شنک خلبان آزمایشی کمپانی هینکل از هواپیمای صدمه دیده خود که از نوع He 280 بود با صندلی پرتاب به بیرون پرید و نام خود را به عنوان اولین خلبانی که از صندلی پرتاب اضطراری استفاده کرد، در تاریخ هوانوردی ثبت کرد. 

  

 

He 280

هینکل توسعه هواپیمای He 280 را در اواخر ١٩٣٩ آغاز کرد. با اینکه لوفت وافه (نیروی هوایی آلمان) نسبت به این پروژه بی علاقه بود، هینکل کار بر روی آن را ادامه داد و نمونه اولیه را در ١٩٤١ به پرواز در آورد. با این وجود، عدم پشتیبانی مالی دولت آلمان کار توسعه این هواپیما را به تاخیر انداخت و هنگامی که در ١٩٤٣ لوفت وافه دوباره به این هواپیما روی خوش نشان داد دیگر کمی دیر شده بود. جنگنده جتی که بطور رسمی وارد خدمت نیروی هوایی آلمان شد مسراشمیث ام ای ٢٦٢ بود که در ماه های پایانی وارد جنگ شد. اگر نیروی هوایی آلمان از ابتدا به حمایت از پروژه He 280 می پرداخت، این جت جنگی بسیار زودتر وارد عرصه جنگ می شد و می توانست برتری هوایی آلمان را تثبیت کند. 

 

 

Me 262 

 

Source: http://militaryhistory.about.com/b/2009/01/13/world-war-ii-first-ejection-seat-used-in-he-280.htm