دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

بمب افکن استراتژیک B-29 Superfortress

گردآوری و ترجمه: اصغر ناصری (asna50@yahoo.com

 

بوئینگ بی ٢٩ سوپرفورترس یک بمب افکن سنگین مجهز به چهار موتور ملخی بود که در ٨ می ١٩٤٤ وارد خدمت نیروی هوایی آمریکا شد و تا جنگ کره به خدمت ادامه داد. تعداد ٣٩٧٠ فروند از این بمب افکن های سنگین تولید شدند و نقش مهمی در تعیین مسیر جنگ جهانی دوم و جنگ کره ایفا کردند.  

بی ٢٩ مدرنترین هواپیمای زمان خود بشمار می رفت. برای تولید آن از چهار کارخانه بزرگ استفاده شد. بی ٢٩ می توانست تا ارتفاع ١٢٠٠٠ متری صعود کند. بدین ترتیب اکثر جنگنده های ژاپنی قادر به صعود تا ارتفاع پروازی بی ٢٩ نبودند.  هم چنین می توانست با سرعت ٥٣٠ کیلومتر در ساعت به مدت طولانی پرواز کند. فقط تعداد کمی جنگنده بودند که قادر به تعقیب این بمب افکن سریع السیر می شدند. برد عملیاتی آن نیز حدود ٦٠٠٠ کیلومتر بود. این برد طولانی نیروی هوایی امریکا را قادر به بمباران دورترین نقاط خاک ژاپن می نمود. 

 

  

 

بی ٢٩ دارای یک سیستم کنترل آتش مرکزی بود که اجازه می داد توپهای تدافعی آن از کابین خلبان کنترل شوند. مخازن بمب آن قادر به حمل ٩٠٠٠کیلوگرم بمب بودند بنابراین این بمب افکن دارای قدرت تخریبی قابل ملاحظه ای بشمار می رفت.  

در طی جنگ جهانی دوم بمب افکن های بی ٢٩ از پایگاه هایی در جنوب هند و جنوب چین به پرواز در می آمدند تا خاک ژاپن را بمباران کنند. سوخت و مهمات مورد نیاز برای این بمب افکن ها از فراز کوه های هیمالیا حمل می شد که عملیاتی بسیار پر خطر بود. در اواخر جنگ پایگا ه هایی در جزایر ماریانا برپا شد که اجازه می داد بی ٢٩ ها از مسافتی نزدیکتر به ژاپن به پرواز در آیند. 

 

حمله هوایی ٩ تا ١٠ مارس ١٩٤٥ به توکیو یکی از مرگبارترین بمباران‌های هوایی در طول تاریخ بوده است. تعداد ٣٣٥ بمب افکن بی ٢٩ در این حمله شرکت داشتند و ١٧٠٠ تن بمب آتش زا بر سر این شهر ریختند. ١٤ بمب افکن در این حمله سرنگون شدند. حدود ٤٠ کیلومتر مربع از شهر توکیو در این حمله کاملا ویران شد و بیش از ١٠٠ هزار نفر از مردم در نتیجه آتش سوزی های ناشی از بمباران کشته شدند. حدود یک میلیون نفر از مردم نیز خانه های خود را از دست دادند.  

 

 

 آنچه از توکیو پس از بمباران ٩ تا ١٠ مارس ١٩٤٥ باقی ماند

 

در ٦ و ٩ آگوست ١٩٤٥ دو فروند بی ٢٩ شهرهای هیروشیما و ناگازاکی را بمباران اتمی کردند. در نتیجه فروریخته شدن تنها دو بمب بر سر این دو شهر، بیش از ٢٠٠٠٠٠ نفر از مردم کشته شدند. 

  

منبع اصلی: WikiPedia

نظرات 2 + ارسال نظر
احمدعرب چهارشنبه 6 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 01:05 ب.ظ http://falconahmad.blogfa.com

با سلام
بسیار مطلب قابل توجهی بود و حتی متوجه شدم در شبیه سازی چرا جنگنده به این بمب افکن نمیتواند به سادگی برسد
با تشکر

احمد عرب شنبه 9 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 10:39 ق.ظ

می خوام نظرات دیگران رو بخونم ولی نمیتونم؟چرا؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد