دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

آینده صنعت حمل و نقل در دنیا

تالیف:  اصغر ناصری

 

قسمت اول مقاله 

 

قسمت دوم مقاله 

 

در هزاره سوم میلادی، راه آهن سبک و دیگر سیستم های حمل و نقل شهری توسعه زیادی خواهند یافت.

 

لیکن، بزرگراه ها همچنان نقش اصلی را در حمل و نقل، ایفا خواهند کرد . با پیش بینی افزایش تقاضا در استفاده از جاده ها، عدم کارکرد حتی یک باند عبور و مرور، به منظور تعمیر یا بازسازی، اثر بسیار مخربی خواهد داشت... 

سیستم های هیدروپونیک (رشد گیاهان در آبهای مغذی)

سیستم های هیدروپونیک (رشد گیاهان در آبهای مغذی) 

 

گردآوری و ترجمه: اصغر ناصری 

 

 متن کامل مقاله 

تولید به روش هیدروپونیک عبارت است از تغذیه ریشه گیاهان، در محیطی غیر از خاک . این سیستم تولید ممکن است از انواع گوناگونی مواد آلی و غیر آلی برای تغذیه گیاه استفاده کند... 
   

جستجوی اطلاعات بر روی اینترنت

تالیف: اصغر ناصری، خرداد ١٣٨١  

 

برای دانلود متن کامل مقاله روی این لینک کلیک کنید.

 

برای اکثر مردم مهمترین استفاده از اینترنت، جستجو بدنبال اطلاعات و نیازهای اطلاعاتی است

. اولین قدم در یافتن اطلاعات مورد نظر بر روی اینترنت، آشنایی با ساختار اطلاعات موجود و ابزارهای مختلف جستجو می باشد . برخلاف یک کتابخانۀ مدرن، وِب فاقد محل خاصی برای ثبت آدرس اسناد مختلف موجود است . بنابراین جستجوی اطلاعات در وِب (و بطور کلی اینترنت ) می تواند عملی وقت گیر و مشکل باشد . برای جستجوی اطلاعات بر روی اینترنت از سایت های ویژه ای استفاده می کنیم که حاوی ابزار جستجوی خاصی هستند..    

حقایقی شگفت درباره خورشید

ترجمه و گردآوری: اصغر ناصری 

اختصاصی وبلاگ دنیای علم و تکنولوژی 

در مقایسه با میلیاردها ستاره عالم، خورشید بسیار عادی به نظر می رسد. اما برای زمین و سایر سیارات که به دور آن می گردند، خورشید مرکز قدرتمند تولید حیات است. خورشید انسجام دستگاه خورشیدی را حفظ کرده و نور حیات بخش را به سراسر این منظومه تزریق می کند؛ و اتمسفر فضایی را تولید می کند. 

 

خورشید ستاره بزرگی است. با قطری در حدود ١.٤ میلیون کیلومتر می تواند حدود ١٠٩ سیاره مانند زمین را در عرض خود جای دهد. اگر خورشید یک توپ توخالی بود می توانست یک میلیون زمین را در خود فرو ببرد. اما خورشید خالی نیست. این ستاره از گازهای داغ سوزانی تشکیل شده که بیش از ٩٩.٨ درصد تمامی جرم سازنده دستگاه خورشیدی را تشکیل می دهند. دمای خورشید در سطح آن حدود ٦٠٠٠ درج سلسیوس و در مرکز آن بیش از ١٥.٥ میلیون درجه سلسیوس است! 

 

 

  

source: http://www.windows2universe.org/sun/sun_size_distance.html

 

 در اعماق خورشید واکنش های پرتوان همجوشی هسته ای هیدروژن را به هلیوم تبدیل کرده و تولید انرژی می کند. ذرات نور که فوتون نامیده می شوند این انرژی را از میان پوسته کروی خورشید به نام منطقه تشعشعی منتقل کرده و به لایه بالایی قسمت داخلی خورشید یعنی منطقه همرفتی (convection zone) می رسانند. در اینجا حرکت گازهای جوشان (مانند تکه های گدازه) انرژی را به سطح می رساند. این مسافرت حدود یک میلیون سال طول می کشد.

  

 

Source: http://www.solarviews.com/eng/sun.htm

 

سطح خورشید یا اتمسفر آن به سه ناحیه تقسیم می شود: فتوسفر، کروموسفر و هاله خورشیدی. فوتوسفر سطح مرئی خورشید و پایین ترین لایه اتمسفر آن است. درست بالای فوتوسفر کروموسفر قرار می گیرد. هاله یا کرونا فقط در طول یک کسوف خورشیدی یعنی وقتی ماه از برابر خورشید می گذرد قابل رویت است.

 

 

Source: http://www.mreclipse.com/Store/TSE98/TSE98print.html

 

طوفان و زبانه های خورشیدی

علاوه بر نور و گرما، خورشید جریان ثابتی از ذرات باردار به نام طوفان خورشیدی از خود تشعشع می کند. این طوفان با سرعتی حدود ٤٥٠ کیلومتر در ثانیه سراسر دستگاه خورشیدی را طی می کند. هر چند لحظه یک بار انفجاری در سطح خورشید به شکل یک زبانه رخ می دهد. این زبانه ها گاهی باعث اخلال در مخابرات ماهواره ای یا قطع جریان برق در زمین می شوند. زبانه ها اغلب از فعالیت لکه های خورشیدی ناشی می شوند، یعنی مناطقی سردتر در سطح خورشید که به انتقال میدان مغناطیسی در داخل خورشید مربوطند. 

 

سرانجام خورشید 

ماند تمامی منابع انرژی، خورشید نیز دائمی نیست. خورشید اکنون ٤.٥ میلیارد سال عمر کرده و تقریبا نیمی از هیدروژن هسته خود را سوزانده است. با این ترتیب حدود ٥ میلیارد سال دیگر خورشید به سوزاندن هیدروژن ادامه داده و سپس از هلیوم به عنوان سوخت اولیه استفاده می کند. در این مرحله از عمر، حرات زیادناشی از هسته باعث انبساط لایه های بیرونی خورشید شده و تا ١٠٠ برابر قطر کنونی خود منبسط می شود. به این ترتیب خورشید مبدل به غول سرخی می شود که زمین و سایر سیارات را در خود می بلعد. یک میلیارد سال دیگر،خورشید رفته رفته سرد و منقبض شده و به یک کوتوله سفید با ابعادی در حد زمین ولی با چگالی بسیار بیشتر تبدیل می شود.

 

منابع: 

1. http://science.nationalgeographic.com/science/space/solar-system/sun-article.html 

مقایسه وضعیت امروزین نیروی هوایی کشورهای آمریکا، روسیه و چین (٢)

تالیف: اصغر ناصری 

 

قسمت دوم: نیروی هوایی روسیه 

 

در سال ١٩٨٣ نیروی هوایی اتحاد جماهیر شوروی نسل جدیدی از جنگنده های خود را ارائه کرد که تحولی بنیادی در نیروی هوایی نظامی این فدراسیون محسوب می شد. میگ ٢٩ فالکروم و سوخوی ٢٧ فلانکر برای رقابت با جنگنده های نسل چهارم آمریکا یعنی اف ١٥ ایگل قدرتمند و اف ١٦ فالکون چابک ساخته شده بودند. 

 

با فروپاشی شوروی بخش اصلی جنگنده های فدراسیون به روسیه رسید. لیکن بحران مالی این کشور و از هم گسیختگی مدیریت کلان باعث افت کارایی نیروی هوایی شد. تا ده سال بعد بسیاری از جنگنده های نوین روسیه از فرسودگی در اثر تعمیرات ناکافی رنج می بردند.  

 

کاهش تعداد جنگنده های خط مقدم از ٥٠٠٠ فروند در سال 1989 به حدود نیمی از این تعداد در سال ١٩٩٦ از نتایج کمبود منابع مالی بود. علاوه بر این تعداد قابل توجهی از هواپیماهای حمل و نقل نظامی و تانکرهای سوخت رسان در خاک اوکراین باقی مانده بودند و از سیطره روسیه خارج شده بودند. برخی تحلیلگران حدس می زدند تا سال ٢٠١٥ تعداد جنگنده های روسیه به 870 عدد کاهش پیدا کند. 

 

درتهاجم روسیه علیه چچن ضعف های مبرم نیروی هوایی این کشور آشکار شد. آموزش ناکافی پرسنل و خلبانان در جنگ علیه یک دشمن قومی کوچک عوارض زیادی همچون تلفات نیروهای زمینی روسیه در اثر بمباران نادقیق هواپیماهای خودی در هوای بد بجای گذاشت. 

  

جنگ آمریکا و متحدین وی علیه عراق و صربستان، کمبودهای جنگ افزارهای ساخت بلوک شرق را روشن ساخت. امری که باعث شد روسیه و چین سیاست های توسعه نظامی خود را مورد بازنگری قرار دهند.  

با افزایش درآمدهای نفتی در سالهای اخیر روسیه منابع زیادی برای توسعه نیروی هوایی نظامی این کشور اختصاص داد. نیروی هوایی روسیه اعلام نموده که در سال ٢٠١١ قصد دارد ١٥٠٠ فروند بر تعداد هواپیماهای تحت خدمت خود بیفزاید که این تعداد شامل ٣٥٠ تا ٤٠٠ فروند جنگنده می باشد. 

 

هم اکنون نیروی هوای روسیه طرحهایی را برای توسعه عمر خدمتی بمب افکن های استراتژیک Tu-95 ، Tu-160 و Tu-22 دارد. این بمب افکن ها همراه با جنگنده های سری فلانکر (سوخوی ٢٧، سوخوی ٣٥ و سوخوی ٣٧) ستون فقرات نیروی هوایی نظامی روسیه را تشکیل می دهند. 

 

  

توپولف Tu-95 

در زمینه جنگنده های نسل پنجم روسیه توسعه سوخوی PAK FA یا T-50 را در دست دارد که قرار است در سال ٢٠١٥ به خدمت وارد شود. این جنگنده رقیبی جدی برای F-22 raptor آمریکا خواهد بود. 

 

 

سوخوی PAK FA

 

با این وجود تمامی این برنامه ها منوط به تامین بودجه ٥٠ میلیارد دلاری است که دولت روسیه وعده آنرا به نیروی هوایی این کشور داده است.

 

دولت روسیه اعلام کرده است که جنگنده های مدرن خود مانند سوخوی Su-35 را حاضر است به هر کشوری که توانایی خرید آنرا داشته باشد بفروشد. بدین ترتیب اگر این جنگنده ها با طیف وسیع امکانات خود بدست دشمنان آمریکا و کشورهای عضو ناتو بیفتند می توانند دردسرهای جدی برای کشورهای بلوک غرب سابق ایجاد کنند.

 

نمودار زیر مقایسه ای است بین تعداد و نوع هواپیماها و هلی کوپترهای نظامی روسیه و آمریکا. در هر مورد جنگنده های قابل مقایسه روبروی هم ذکر شده و تعداد آنها در این دو کشور ذکر شده است. این نمودار برتری قابل ملاحظه کمی نیروی هوایی آمریکا به روسیه را نشان می دهد.

 

 

منبع: http://warfare.ru/?catid=241&linkid=2180

منابع مورد استفاده: 

1. http://www.rand.org/pubs/research_briefs/RB45/index1.html  

2. http://en.rian.ru/analysis/20101203/161617495.html 

3. http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_PAK_FA