دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

مقایسه وضعیت امروزین نیروی هوایی کشورهای آمریکا، روسیه و چین (٢)

تالیف: اصغر ناصری 

 

قسمت دوم: نیروی هوایی روسیه 

 

در سال ١٩٨٣ نیروی هوایی اتحاد جماهیر شوروی نسل جدیدی از جنگنده های خود را ارائه کرد که تحولی بنیادی در نیروی هوایی نظامی این فدراسیون محسوب می شد. میگ ٢٩ فالکروم و سوخوی ٢٧ فلانکر برای رقابت با جنگنده های نسل چهارم آمریکا یعنی اف ١٥ ایگل قدرتمند و اف ١٦ فالکون چابک ساخته شده بودند. 

 

با فروپاشی شوروی بخش اصلی جنگنده های فدراسیون به روسیه رسید. لیکن بحران مالی این کشور و از هم گسیختگی مدیریت کلان باعث افت کارایی نیروی هوایی شد. تا ده سال بعد بسیاری از جنگنده های نوین روسیه از فرسودگی در اثر تعمیرات ناکافی رنج می بردند.  

 

کاهش تعداد جنگنده های خط مقدم از ٥٠٠٠ فروند در سال 1989 به حدود نیمی از این تعداد در سال ١٩٩٦ از نتایج کمبود منابع مالی بود. علاوه بر این تعداد قابل توجهی از هواپیماهای حمل و نقل نظامی و تانکرهای سوخت رسان در خاک اوکراین باقی مانده بودند و از سیطره روسیه خارج شده بودند. برخی تحلیلگران حدس می زدند تا سال ٢٠١٥ تعداد جنگنده های روسیه به 870 عدد کاهش پیدا کند. 

 

درتهاجم روسیه علیه چچن ضعف های مبرم نیروی هوایی این کشور آشکار شد. آموزش ناکافی پرسنل و خلبانان در جنگ علیه یک دشمن قومی کوچک عوارض زیادی همچون تلفات نیروهای زمینی روسیه در اثر بمباران نادقیق هواپیماهای خودی در هوای بد بجای گذاشت. 

  

جنگ آمریکا و متحدین وی علیه عراق و صربستان، کمبودهای جنگ افزارهای ساخت بلوک شرق را روشن ساخت. امری که باعث شد روسیه و چین سیاست های توسعه نظامی خود را مورد بازنگری قرار دهند.  

با افزایش درآمدهای نفتی در سالهای اخیر روسیه منابع زیادی برای توسعه نیروی هوایی نظامی این کشور اختصاص داد. نیروی هوایی روسیه اعلام نموده که در سال ٢٠١١ قصد دارد ١٥٠٠ فروند بر تعداد هواپیماهای تحت خدمت خود بیفزاید که این تعداد شامل ٣٥٠ تا ٤٠٠ فروند جنگنده می باشد. 

 

هم اکنون نیروی هوای روسیه طرحهایی را برای توسعه عمر خدمتی بمب افکن های استراتژیک Tu-95 ، Tu-160 و Tu-22 دارد. این بمب افکن ها همراه با جنگنده های سری فلانکر (سوخوی ٢٧، سوخوی ٣٥ و سوخوی ٣٧) ستون فقرات نیروی هوایی نظامی روسیه را تشکیل می دهند. 

 

  

توپولف Tu-95 

در زمینه جنگنده های نسل پنجم روسیه توسعه سوخوی PAK FA یا T-50 را در دست دارد که قرار است در سال ٢٠١٥ به خدمت وارد شود. این جنگنده رقیبی جدی برای F-22 raptor آمریکا خواهد بود. 

 

 

سوخوی PAK FA

 

با این وجود تمامی این برنامه ها منوط به تامین بودجه ٥٠ میلیارد دلاری است که دولت روسیه وعده آنرا به نیروی هوایی این کشور داده است.

 

دولت روسیه اعلام کرده است که جنگنده های مدرن خود مانند سوخوی Su-35 را حاضر است به هر کشوری که توانایی خرید آنرا داشته باشد بفروشد. بدین ترتیب اگر این جنگنده ها با طیف وسیع امکانات خود بدست دشمنان آمریکا و کشورهای عضو ناتو بیفتند می توانند دردسرهای جدی برای کشورهای بلوک غرب سابق ایجاد کنند.

 

نمودار زیر مقایسه ای است بین تعداد و نوع هواپیماها و هلی کوپترهای نظامی روسیه و آمریکا. در هر مورد جنگنده های قابل مقایسه روبروی هم ذکر شده و تعداد آنها در این دو کشور ذکر شده است. این نمودار برتری قابل ملاحظه کمی نیروی هوایی آمریکا به روسیه را نشان می دهد.

 

 

منبع: http://warfare.ru/?catid=241&linkid=2180

منابع مورد استفاده: 

1. http://www.rand.org/pubs/research_briefs/RB45/index1.html  

2. http://en.rian.ru/analysis/20101203/161617495.html 

3. http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_PAK_FA 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد