دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

بزرگترین گوشتخوار اقیانوسها

گردآوری و ترجمه: اصغر ناصری

وال اسپرم یا عنبرماهی بزرگترین وال دنداندار اقیانوسهاست و به سبب اشتهای سیری ناپذیرش در تعقیب و بدام انداختن هشت پایان بزرگترین گوشتخوار دریاها نیز محسوب می شود. آرواره پایینی وال اسپرم بالغ دارای دندانهایی است که طول آنها تا 28 سانتی متر نیز می رسد! اما آرواره بالایی تنها شامل باقیمانده های دندانی شکل است.


وال اسپرم روزانه تا 1000 کیلوگرم غذا می خورد. دانشمندان این وال را در عمق 3000 متری یافته اند که به دنبال یک هشت پا بیش از دو ساعت مشغول شنا و حبس کردن نفس خود بوده است. مواردی از بلعیدن یک کوسه ماهی سفید توسط وال اسپرم نیز دیده شده است!


وال اسپرم بالغ در هنگام بلوغ طولی معادل 20 متر و وزنی بیش از 40 تن کسب می کند.


وال اسپرم در پهنه اقیانوس


نبرد وال اسپرم با یک هشت پای غول پیکر


ژاپنی ها به بهانه تحقیقات علمی همواره با بی رحمی تمام والها، این موجودات زیبا و کمیاب دریایی را شکار کرده اند. آیا خود گرفتار قهر طبیعت نمی شوند؟


منبع:

http://www.extremescience.com/zoom/index.php/life-in-the-deep-ocean/115-sperm-whale



بزرگترین کوسه سفید ثبت شده

گردآوری و ترجمه: اصغر ناصری


کوسه بزرگ سفید که با نام علمی Carcharodon carcharias خوانده می شود در آبهای نزدیک ساحل بیشتر اقیانوسها یافت می گردد. کوسه سفید یکی از بزرگترین ماهی هاست و برخی از بزرگترین آنها طولی بیش از 6 متر و وزنی بیشتر از 2200 کیلوگرم کسب می کنند. کوسه سفید در 15 سالگی به بلوغ رسیده و تا 30 سال عمر می کند.


در مورد بزرگترین کوسه سفیدی که تاکنون کشف شده اختلاف نظرات بسیاری هست. لیکن برخی کوسه صیدشده در استان هاولین تایوان به سال 1997 را که حدود 7 متر طول و دو نیم تن وزن داشت بزرگترین کوسه سفید کشف شده می دانند. تصویر این کوسه در زیر دیده می شود.


منبع: WikiPedia