دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

برترین بمب افکن های تاریخ

از زمان جنگ جهانی دوم تا روزگاران نوین بمب افکن ها با سیطره بر میدانها نبرد مسیر پیروزی را ترسیم کرده اند. کانال دیسکاوری در وب سایت خود به معرفی بهترین این جنگ افزارها پرداخته است. بررسی بهترین بمب افکن های تاریخ را با شمارش معکوس آغاز می کنیم.


منبع:

http://military.discovery.com/technology/vehicles/bombers/bombers-intro.html


ترجمه و تالیف: اصغر ناصری



10. Boeing B-17 Flying Fortress
بوئینگ بی 17 یا دژ پرنده اولین بمب افکن تمام فلزی چهار موتوره آمریکا بود. با مجهز بودن به 13 مسلسل کالیبر 0.5 و ظرفیت حمل 6000 پاوند بمب، این بمب افکن بدترین ضربات را بر نیروی هوایی آلمان وارد ساخت.

با بیش از 1000 پرواز در روز، بی 17 ها بر بسیاری از مستحکم ترین مواضع آلمان در جنگ جهانی دوم حمله کردند. این بمب افکن ها موثرترین سلاح آمریکا در برگرداندن امواج جنگ جهانی دوم بسوی آلمانها بوده اند.

9. Handley Page 0/100

هنگامی که جنگ جهانی اول آغاز شد از پیدایش تکنولوژی هواپیما تنها ده سال می گذشت. اما در عرض چندسال توسعه شتابانی در این تکنولوژی انجام شد. اولین بمب افکن سنگین بریتانیا توانست صدمات فراوانی بر پایگاه های کشتی های هوایی (زپلین) آلمانی که تلفات زیادی از شهروندان لندنی گرفته بودند، وارد سازد.

با سرعت 150 کیلومتر در ساعت و قابلیت حمل 2000 پاوند بمب این بمب افکن می توانست با دقت خوبی اهداف خود را بمباران کند. پس از جنگ جهانی اول با تغییراتی، به اولین هواپیمای مسافربری اروپا تبدیل شد.



8: Junkers Ju-88
بمب افکن یونکرس 88 به عقیده بسیاری مهمترین بمب افکن آلمان نازی بشمار می رفت. طراحی انعطاف پذیر آن امکان استفاده از این هواپیما را به عنوان یک بمب افکن سنگین، بمب افکن شیرجه رو، اژدرافکن، جنگنده سنگین و جنگنده شبانه می داد.

با وجود اینکه از هینکل 111 و دورنیر 17 سنگین تر بود، سریعترین بمب افکن آلمان بشمار می رفت. با قابلیت حمل 8000 پاوند بمب حریف قابل توجهی در عرصه جنگ دوم بود.


7: Tupelov Tu-95


ظهور این بمب افکن در سال 1955 و قابلیت آن در بمباران اتمی خاک ایالات متحده آمریکا باعث شد دولت آمریکا به فکر بکارگیری شکاری های مدرن برای متوقف ساختن این بمب افکن ها در راه رسیدن به خاک این کشور شود.

این بمب افکن با برد حداکثر 15000 کیلومتر و قابلیت حمل چهار بمب هسته ای، به مدت سه دهه تهدیدی برای غرب بشمار می رفت.



6: Boeing B-47 Stratojet

بوئینگ بی 47 در سال 1947 با استفاده از تکنولوژی به غنیمت گرفته شده از آلمان نازی ساخته شد. طراحی غیرعادی آن برخی را بر این تصور داشت که تنها در حد یک هواپیمای تحقیقاتی باقی می ماند. اما عملکرد عالی آن و توانایی در پرواز مداوم با سرعت 960 کیلومتر در ساعت باعث شد در سالهای اولیه جنگ سرد به عنوان بمب افکن بازدارنده اصلی مورد استفاده قرار گیرد. تعداد 2000 فروند از این بمب افکن ساخته شد، گرچه هیچگاه در صحنه واقعی جنگ بکار گرفته نشد.




4: De Havilland Mosquito
با نام اختصاری "شگفتی چوبی" ماسکیتو شاید منعطف ترین بمب افکن جنگ جهانی دوم بشمار می رود. به عنوان یک بمب افکن سریعترین در نوع خود نیز بود.

این بمب افکن که از چوب ساخته شده بود، به علت سرعت بالای خود می توانست بیشتر شکاری های دشمن را پشت سر بگذارد. بدنه چوبی، آنرا از دید رادار پنهان می داشت و با قابلیت پرواز از ارتفاع 3 متری تا 10000 متری می توانست جنگ را به پشت درهای دشمن ببرد.

3: Boeing B-29 Super Fortress

بی 29 که در سال پایانی جنگ جهانی دوم ظاهر شد از نظر سرعت، ارتفاع پرواز و ظرفیت حمل بمب برتر از تمامی بمب افکنهای زمان خود بود.

طراحی این بمب افکن بسیار پیشرفته تر از زمان خود بود. بدنه آیرودینامیکی، کابین خدمه تحت هوای فشرده مجهز به شیشه ضد گلوله و سیستم مرکزی کنترل آتش از ابداعات مهم در این هواپیما بود. بمبارانهای مداوم این بمب افکن امپراطوری ژاپن را به زانو درآورد. اما مهمترین شهرت آن به خاطر بمباران اتمی شهرهای هیروشیما و ناگازاکی است.

2. Nothrup Grumman B-2 Stealth Bomber

تکنولوژی بال پرنده با این بمب افکن تجسم واقعی یافت.

با پوششی از کمپوزیت لایه ای و یک رنگ سری، بی 2 تقریبا در برابر رادار نامرئی است. با یکبار سوخت گیری می تواند هر نقطه ای از دنیا را بمباران کند. با هزینه 2.2 میلیارد دلار برای هر فروند گران ترین هواپیمای ساخت دست بشر است لیکن عملکرد فوق عالی آن این هزینه را پذیرفتنی ساخته است.


1: Boeing B-52 Stratofortress

با حداکثر سرعتی نزدیک به یک ماخ و بردی حدود 12000 کیلومتر و قابلیت حمل 30000 کیلوگرم بمب ویرانگرترین بمب افکن طول تاریخ بشمار می رود. همچنین می تواند بمبهای هسته ای، بمبهای دقیق و موشک های کروز حمل کند.

با وجود ساخته شدن بر اساس تکنولوژی دهه 1950، گمان می رود تا سال 2045 در خدمت باقی بماند. این بمب افکن تقریبا تمامی صحنه های نبرد از ویتنام تا عراق و افغانستان را بخود دیده است.

نظرات 1 + ارسال نظر
علی یکشنبه 10 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 03:44 ب.ظ

زیبا بودولی یک بمب افکن خوب دیگه هم بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد