دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

تصاویر برگزیده هفته


دو روبوت 5 فوت و سه اینچی که توسط مهندسین دانشگاه ژی جیانگ چین ساخته شده اند در حال بازی پینگ پونگ هستند. آنها می توانند با یکدیگر یا با یک حریف انسانی بازی کنند. گرچه هنوز به حد کافی پیشرفته نیستند که حرکت چرخشی به توپ بدهند، لیکن عملکرد آنها به همین شکل نیز فوق العاده محسوب می شود.


ام سی همر در نشست Web 2.0 موتور جستجوی خود را عرضه کرد. این موتور جستجوی جدید به جای نتایج، بر روی روابط تمرکز می کند. بنابراین چنانچه به دنبال اطلاعاتی در مورد یک اتومبیل باشید، اطلاعات مرتبط دیگر در مورد قیمت، سرعت، طرح های بیمه، مشخصات فنی و ... را  بدست خواهید آورد.

کنترل پرواز در هواپیما

برای کنترل هواپیمای در حال پرواز، خلبان از سطوح کنترل پرواز استفاده می نماید. سطوح کنترل پرواز شامل انواع زیر هستند: 

 

  

 

1. آیلیرون ها

در هر طرف بال یک آیلیرون (Aileron) قرار دارد. با چرخاندن اهرم پرواز به سمت چپ و راست این سطوح به حرکت در می‌آیند.  

حرکت آیلیرون ها شکل بال را عوض کرده و در یک طرف انحنای بیشتری بوجود می‌آورد. در نتیجه در سمتی که آیلیرون به بالا خم شده نیروی پسای (drag) بیشتری به سمت پایین بوجود آمده و بطور عکس در سمت مقابل نیروی بالابرنده بیشتر می‌شود. در نتیجه هواپیما به پهلو می چرخد. 

 

آیلیرون ها با قطعه متحرک شکان عمودی (رادر) بطور هماهنگ حرکت کرده و باعث چرخش هواپیما می شوند. این موضوع به گردش سرپیچ یک خودرو می ماند. اگر جاده شیبی به جهت مرکز انحنای جاده داشته باشد، بطوری که خودرو در هنگام گردش به پهلو خم شود، دور زدن آسانتر صورت می‌گیرد. 

 

 

گردش هواپیما به پهلو برای دور زدن آسانتر 

 

عملی که هواپیما به هنگام حرکت دادن آیلیرونها انجام می دهد غلتش یا roll نام دارد. 

  

 

2. رادر 

رادر (Rudder) یک سطح کنترلی روی دم است. 

 

خلبان با فشار روی پدالهای رادر آنرا به حرکت در می‌آورد. با فشار دادن پدال چپ رادر به سمت چپ چرخیده و دم به سمت راست حرکت می کند. فشار روی پدال راست عکس این واکنش را بدنبال دارد. 

 

حرکت رادر باعث گردش نوک هواپیما به چپ یا راست می شود. 

 

حرکت رادر باعث عملی به نام Yaw می شود. 

  

 

3. بالابرها (Elevetors) 

بالابرها روی دم های افقی قرار دارند. حرکت دادن بالابر باعث بالا یا پایین رفتن نوک هواپیما می‌شود و صعود یا نزول هواپیما را موجب می‌شود. 

 

خلبان با کشیدن اهرم پرواز به سمت خود یا هل دادن آن به جلو باعث حرکت بالابرها می شود. 

 

حرکت دادن بالابرها باعث بالا و پایین رفتن دم شده و نوک هواپیما نیز از این حرکت تبعیت می کند. 

 

حرکتی که هواپیما به هنگام جابجایی بالابر انجام می دهد Pitch نام دارد.  

 

 

   

سه حرکت چرخشی یک هواپیما

منبع اصلی: 

1. http://www.aviatorwebsite.com/education/control-surfaces.php 

2. http://quest.arc.nasa.gov/aero/virtual/demo/aeronautics/tutorial/ 

به یاد الهام بخش بزرگ : استیو جابز

جهان یک مرد بزرگ و الهام بخشی بی نظیر را از دست داد. استیو جابز یکی از دو بنیان گذار شرکت اپل و شخصی که نحوه زندگی و تفکر بسیاری از مردم جهان امروز را تغییر داد. همکار قدیمی او استیو وزنیاک اندوه خود را در رسای او چنین بیان کرده است: 

 

Some people have goals in life. Steve Jobs has exceeded every goal he has ever set. 

 

برخی از مردم اهداف مشخصی در زندگی خود دارند. استیو جابز از تمام اهدافی که برای خود تعریف کرده بود نیز پا را فراتر گذاشت. 

 

چه چیزی باعث جلب پشه ها به سمت انسان ها می شود

پشه های ماده با استفاده از دی اکسید کربن و بوی بدن انسان او را ردیابی می کنند. بازدم انسان که حاوی گاز CO2 است در ابتدا باعث ردیابی انسان توسط پشه ها می شود. سپس پشه پس از نزدیک شدن به انسان، از بوی ساطع شده از بدن انسان تبعیت کرده و روی پوست انسان می نشیند. 

 

پشه ها مسئول برخی از مرگبارترین بیماری های مشترک انسان و حیوان هستند. تب زرد یک بیماری ویروسی است که هر سال 30 هزار انسان را در سراسر دنیا می کشد. دنجی (Dengue) یا تب استخوان شکن بیماری دیگری است که توسط پشه منتقل شده و هر سال 50 تا 100 میلیون انسان را در سراسر دنیا مبتلا می کند. از این تعداد حدود 1.25 میلیون نفر جان خود را از دست می دهند.

  

گیرنده های دی اکسید کربن پشه ها آنقدر قویند که می توانند کمترین مقدار این گاز را در فضای پیرامون خود تشخیص دهند. 

 

منبع خبر: 

Yahoo News