دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

اولین ایستگاه فضایی تاریخ

در 15 ژانویه سال 1969 اولین اتصال فضاپیماهای سرنشین دار بین دو فضاپیمای سایوز 4 و سایوز 5 متعلق به شوروی سابق انجام گرفت. بدین ترتیب اولین ایستگاه فضایی جهان با چهار نفر خدمه شکل گرفت. این دو فضاپیما به مدت چهار و نیم ساعت متصل به یکدیگر باقی ماندند و در طول این مدت سه بار به دور زمین گردیدند. سرنشینان دو فضاپیما جای خود را با هم عوض کردند و در این راه اولین راهپیمایی فضایی را انجام دادند. عملیات اتصال دو فضاپیما دو بار پیش از این در سالهای 1967 و 1968 تحت فرمانهای کاملا خودکار مورد تمرین قرار گرفته بود. 

 

 

منبع: 

http://www.todayinsci.com/1/1_15.htm

کشف کرانه های جدید انرژی

تلسکوپ فضایی فرمی ناسا کرانه‌های جدیدی برای انرژی کشف کرده است. 

 

پس از سه سال گردش در فضا، تلسکوپ اشعه گامای فرمی ناسا گستره جدیدی از تابش الکترومغناطیسی کشف کرده است. امروزه تیم فرمی اولین آمار از منابع انرژی موجود در این قلمرو جدید را اعلام نمود. 

 

تلسکوپ ناحیه وسیع فرمی (Large Area Telescope=LAT) هر سه ساعت تمامی آسمان را اسکن م یکند و بطور پیوسته تصویر خود از آسمان را به کمک اسکن اشعه گاما یعنی پرانرژی ترین شکل نور گسترش می دهد. در حالی که انرژی نور مرئی در محدوده بین 2 تا 3 الکترون ولت قرار می گیرد، LAT اشعه گامایی را اسکن می کند که بین 20 میلیون تا بیش از 300 میلیارد الکترون ولت انرژی دارد. 

 

پرتوهای گاما در اشعه های بالا نادرترند. تلسکوپ فرمی در انرژی های بالای 10 گیگا الکترون ولت هر چهار ماه تنها یک پرتو گاما را آشکارسازی می کند. 

 

 

منبع: 

http://www.nasa.gov/mission_pages/GLAST/news/energy-extremes.html 

 

واژه نامه های تخصصی

واژه نامه های تخصصی منبع گرانبهایی برای دانش پژوهان هستند. اتکا به واژه نامه های معتبر بر ارزش و اعتبار ترجمه های صورت گرفته از متون لاتین می افزاید. در موضوع جدید واژه نامه های تخصصی، بهترین واژه نامه های موجود در اینترنت ئر اختیار بازدید کنندگان قرار می گیرد. برای پربارتر شدن مطالب وبلاگ لطفا من را از نظرات خود بی بهره نگذارید. 

 

با تشکر 

ناصری 

 

1. واژه نامه بیوتکنولوژی  

 

واژه نامه بیوتکنولوژی انتشارات Dunwoody Press شامل ترجمه دقیق بسیاری از واژگان این علم از انگلیسی به فارسی در 130 صفحه است. این واژه نامه را می توانید از لینک زیر دانلود کنید: 

 

لینک دانلود واژه نامه بیوتکنولوژی (اندازه فایل 915 KB)

سریعترین بمب افکن ساخته شده

سریعترین بمب افکنی که تاکنون ساخته شده بمب افکن بی 70 والکایری است که در سال 1964 توسط کمپانی North American Aviation ساخته شد. این بمب افکن می توانست در ارتفاعات بالای 20 هزار متری زمین با سرعت بیش از 3 ماخ (حدود 3300 کیلومتر در ساعت) پرواز کند. 

  

XB-70 

در ابتدای دهه 60 میلادی ظهور جنگنده شکاری های مافوق صوت در نیروی هوایی شوروی، ایالات متحده را بر آن داشت نیروی هوایی خود را به بمب افکنی مجهز کند که ضمن پرواز در ارتفاعات بالاتر از پوشش رادارهای آن زمان، بتواند از چنگ سریعترین شکاری ها بگریزد. چنین بمب افکنی باید می توانست حجم عظیمی از سوخت را حمل کرده و ضمن برخورداری از شکلی آیرودینامیک با حداقل نیروی پسا، به موتورهای نیرومند مجهز باشد. 

 

والکایری می توانست با شش موتور جنرال الکتریک YJ93-GE3 خود که هرکدام 128000 نیوتن نیروی پیشران تولید می کردند به این مهم دست یابد. در سال 1966 یک نمونه از این هواپیماها توانست به مدت 32 دقیقه با سرعت سه ماخ پرواز کند و رکوردی در زمینه مداومت پرواز با سرعت بالای سه ماخ برجا گذارد. باکهای این هواپیما می توانستند 177 هزار لیتر سوخت حمل کنند و برد بدون سوختگیری آن 6900 کیلومتر بود. 

 

هزینه بالای ساخت و نگهداری این هواپیمای پیچیده که بالغ بر 750 میلیون دلار برای توسعه هر فروند بود و همچنین ظهور موشکهای زمین به هوای هدایت شونده که می توانستند به ارتفاعات بالا دست یابند، نیز تغییر سیاست های بازدارنده استراتژیک که مبتنی بر موشکهای بالستیک قاره پیما گردیده بود، باعث لغو پروژه بی 70 در سال 1961 شد. از دو فروند نمونه اولیه ساخته شده این بمب افکن، یکی از آنها در پرواز نمایشی سال 1966 با یک جنگنده اف 104 برخورد کرده و هر دو در هوا منهدم شدند. تنها نمونه باقیمانده در موزه ملی نیروی هوایی آمریکا در معرض دید همگان قرار دارد. 

 

 

 

منبع: WikiPedia

برنامه تولید اعداد اول

در اینترنت نمونه های زیادی از برنامه های کامپیوتری تولید کننده اعداد اول می توان یافت. کدنویس های جدید معمولا این برنامه ها را به زبان C می نویسند. اگر حوصله برنامه نویسی یا اجرای کدهای آماده در کامپایلر C را ندارید، می توانید به سایت های زیر مراجعه کنید که برنامه های آنلاین برای تولید اعداد اول را در اختیار شما می گذارند: 

 

1. Print Prime Numbers 

http://www.rsok.com/~jrm/printprimes.html 

با ورود دو عدد پایینی و بالایی، این بنامه آنلاین اعداد اول بین آن دو را فهرست می کند. بزرگترین عددی که می توانید وارد کنید 100000 می باشد. به عنوان مثال اعداد اول بین 9900 و 10000 عبارتند از: 

9901
9907
9923
9929
9931
9941
9949
9967
9973
 

2. Prime Numbers Generator and Checker  

http://www.numberempire.com/primenumbers.php

با وارد کردن یک عدد دلخواه می توانید چک کنید آیا این عدد اول است یا نه. همچنین می توانید نزدیکترین عدد اول کوچکتر و بزرگتر از آن را پیدا کنید. 

 

به عنوان مثال با استفاده از این برنامه آنلاین می توان دریافت که 1256347 یک عدد اول است. همچنین نخستین عدد اول پس از پنجاه میلیون، 50000017 می‌باشد. 

 

قدرت این برنامه آنلاین در کار با اعداد بزرگ بی مانند است.