دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

سریعترین بمب افکن ساخته شده

سریعترین بمب افکنی که تاکنون ساخته شده بمب افکن بی 70 والکایری است که در سال 1964 توسط کمپانی North American Aviation ساخته شد. این بمب افکن می توانست در ارتفاعات بالای 20 هزار متری زمین با سرعت بیش از 3 ماخ (حدود 3300 کیلومتر در ساعت) پرواز کند. 

  

XB-70 

در ابتدای دهه 60 میلادی ظهور جنگنده شکاری های مافوق صوت در نیروی هوایی شوروی، ایالات متحده را بر آن داشت نیروی هوایی خود را به بمب افکنی مجهز کند که ضمن پرواز در ارتفاعات بالاتر از پوشش رادارهای آن زمان، بتواند از چنگ سریعترین شکاری ها بگریزد. چنین بمب افکنی باید می توانست حجم عظیمی از سوخت را حمل کرده و ضمن برخورداری از شکلی آیرودینامیک با حداقل نیروی پسا، به موتورهای نیرومند مجهز باشد. 

 

والکایری می توانست با شش موتور جنرال الکتریک YJ93-GE3 خود که هرکدام 128000 نیوتن نیروی پیشران تولید می کردند به این مهم دست یابد. در سال 1966 یک نمونه از این هواپیماها توانست به مدت 32 دقیقه با سرعت سه ماخ پرواز کند و رکوردی در زمینه مداومت پرواز با سرعت بالای سه ماخ برجا گذارد. باکهای این هواپیما می توانستند 177 هزار لیتر سوخت حمل کنند و برد بدون سوختگیری آن 6900 کیلومتر بود. 

 

هزینه بالای ساخت و نگهداری این هواپیمای پیچیده که بالغ بر 750 میلیون دلار برای توسعه هر فروند بود و همچنین ظهور موشکهای زمین به هوای هدایت شونده که می توانستند به ارتفاعات بالا دست یابند، نیز تغییر سیاست های بازدارنده استراتژیک که مبتنی بر موشکهای بالستیک قاره پیما گردیده بود، باعث لغو پروژه بی 70 در سال 1961 شد. از دو فروند نمونه اولیه ساخته شده این بمب افکن، یکی از آنها در پرواز نمایشی سال 1966 با یک جنگنده اف 104 برخورد کرده و هر دو در هوا منهدم شدند. تنها نمونه باقیمانده در موزه ملی نیروی هوایی آمریکا در معرض دید همگان قرار دارد. 

 

 

 

منبع: WikiPedia

نظرات 1 + ارسال نظر
رضا سه‌شنبه 17 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 03:40 ب.ظ

عالی بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد