دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

تفاوت بین بنزین، کروزین، گازوئیل و سایر مشتقات نفتی چیست؟

ترجمه: اصغر ناصری (asna50@yahoo.com

 

نفت خامی که از زمین استخراج می شود، مایع سیاه رنگی است که پترولیوم (petroleum) خوانده می‌شود. این مایع شامل هیدروکربن‌های آلیفاتیک یا به عبارتی هیدروکربن‌هایی است که فقط شامل هیدروژن و کربن هستند. اتم‌های کربن در زنجیره‌هایی با طول‌های مختلف به یکدیگر پیوند خورده‌اند. 

 

امروزه می‌دانیم که مولکولهای هیدروکربن با طولهای مختلف دارای خواص و رفتار متفاوت هستند. برای مثال زنجیره ای با فقط یک اتم کربن (CH4) سبکترین زنجیره هیدروکربنی به نام متان را می سازد. متان گازی چنان سبک است که مانند هیدروژن شناور می شود. با طویلتر شدن زنجیره، مولکول نیز سنگین تر می شود. 

 

چهار زنجیره نخست - ‍‍CH4 (متان)، C2H6 (اتان)، C3H8 (پروپان) و C4H10 (بوتان) - حالت گازی دارند و نقطه جوش آنها به ترتیب -107، -67، -43 و -18 درجه سانتی گراد است. زنجیره ای بالاتر از C18H32 تماما در دمای اتاق مایع هستند و زنجیره های بالاتر از C19 در دمای اتاق جامدند. 

 

تمام تفاوت میان سوخت‌ها و روغن های هیدروکربنی مختلف از درجه جوش آنها ناشی می‌شود. 

زنجیره های موجود در C5، C6 و ‍C7 بسیار سبک بوده و براحتی تبخیر می شوند. به این هیدروکربنهای مایع  نفتاس گفته می شود. این مایعات به عنوان حلال استفاده می‌شوند. از آنها برای ساختن حلال رنگ و سایر محصولات سریع خشک شونده نیز استفاده می‌شود. 

 

زنجیرهای هیدروکربنی از C7H16 تا C11H24 با یکدیگر آمیخته می‌شوند و برای تولید بنزین بکار می‌روند. تمام آنها در دمایی پایین تر از نقطه جوش آب بخار می شوند. به همین دلیل است که اگر بنزین را روی زمین بریزید بسرعت تبخیر می شود. 

 

در ردیف بعدی کروزین یا نفت چراغ قرار می گیرد که گستره  C12 تا C15 را پوشش می دهد. بدنبال اینها سوخت دیزل و روغنهای سوختی سنگین تر قرار می‌گیرند. 

 

سپس نوبت به روغن های روانکاری می رسد که در دمای عادی بهیچ وجه تبخیر نمی شوند. برای مثال روغن موتور می تواند تا 250 درجه گرم شود بدون اینکه ذره ای از آن تبخیر شود. 

 

زنجیره های سنگین تر از C20 به شکل جامد هستند، از موم پارافین گرفته تا قیر معدنی که برای ساختن آسفالت جاده ها بکار می رود

 

منبع: 

http://auto.howstuffworks.com/fuel-efficiency/alternative-fuels/question105.htm/printable

قدرتمندترین راکت ساخته شده توسط بشر

قدرتمندترین راکتی که تاکنون توسط انسان ساخته و با موفقیت بکار گرفته شده است، ساترن پنج است که از سال 1967 تا 1973 در برنامه های فضایی آپولو و اسکای لب ناسا مورد ستفاده قرار گرفت. ساترن پنج یک راکت سه مرحله ای با سوخت مایع بود که 13 عدد از آنها از پایگاه فضایی کندی در فلوریدا به فضا پرتاب شد. تمام ماموریت های انجام شده توسط این راکت موفقیت آمیز بودند. با وجود گذشت سالها این موشک هنوز قدرتمندترین، بلندترین و سنگین ترین موشکی است که در عملیات واقعی بکار گرفته شده است.  اندازه غول آسای موشک از اعداد و ارقام زیر قابل درک است: 

 

ارتفاع: 110 متر 

بیشترین قطر: 10 متر 

وزن: 3 هزار تن 

حداکثر بار حمل شده: 119 تن 

نیروی رانشی: 4 میلیون و چهارصد هزار نیوتن 

 

طراح این موشک ونر فون براون دانشمند معروف نازی و سازنده راکت‌های V1 و V2 بود که اولین موشک‌های زمین به زمین محسوب می‌شدند. 

 

 

منبع: ویکی پدیا

انواع والها

والها موجودات شگفت انگیز دریاها هستند. ممکن است کودکان یا افراد عامی آنها را نوعی ماهی بدانند در صورتی که می دانیم شباهت آنها با ما انسانها بسیار بیشتر از ماهیهاست. والها مانند ما و سایر پستانداران خونگرم هستند و اسکلتی شبیه انسانها دارند. شکل زیر به ترتیب اسکلت دست اسب، انسان، وال، کروکودیل و پرنده را نشان می دهد. به وجود پنج انگشت در اسکلت دست وال که آنرا بسیار شبیه انسان می سازد توجه کنید. 

 

  

والها به دو دسته بزرگ والهای دندان دار (Toothed Whales) و والهای بالنی (Baleen Whales) طبقه بندی می‌شوند. 

 

والهای دندان دار همانطور که از اسمشان پیداست، در دهان خود دندان دارند. از دیگر ویژگی های مشترک آنها وجود یک سوراخ بازدم در بالای سر آنهاست در حالی که والهای بالنی دو سوراخ در بالای سر خود دارند. این گونه والها از اندامی به عنوان ملون در سر خود برای متمرکز کردن امواج صوتی خود استفاده می کنند. مغز آنها بزرگ است و عمدتا حیوانات باهوشی محسوب می شوند. مهم ترین انواع والهای دندان دار عبارتند از:   



1. نهنگ قاتل (Killer Whale):

طول: حداکثر 9 متر 

رنگ: پشت سیاه و شکم سفید، تکه ای زینی شکل برنگ خاکستری در عقب باله پشتی، تکه ای سفیدرنگ درست زیر چشم‌ها 

باله پشتی: انحنا به سمت عقب، در وسط بدن، حدود 1.8 متر ارتفاع 

دم: کوتاه و پف دار 

 

این نهنگ ها بطور گروهی زندگی و حرکت می کنند و قدرتمندترین شکارچی دریا محسوب می‌شوند. غذای آنها را شیرهای دریایی، کوسه ها و سایر حیوانات دریایی تشکیل می دهد. فرزندان تا پایان عمر و حتی پس از بچه دار شدن با والدین خود زندگی می کنند. 

 

 

 

2. عنبرماهی (Sperm Whale):

طول: حداکثر 18 متر 

رنگ: خاکستری تیره متمایل به قهوه‌ای 

 

نهنگ اسپرم یا عنبرماهی بزرگترین گوشتخوار دنیا است. شکل منحصر بفرد آنها به علت سر بسیار بزرگ است که یک سوم طول حیوان را تشکیل می دهد. نام خود را از روغن مومی شکلی که در سر حیوان وجود دارد گرفته اند. این روغن کیفیت بسیار بالایی دارد و قبلا به عنوان سوخت چراغ و بعدها به عنوان ماده خوشبو کننده یا روانکار صنعتی مورد استفاده قرار می گرفته است. از این رو این نوع نهنگ در طول تاریخ بسیار بی رحمانه مورد شکار قرار گرفته است. غذای محبوب این نهنگ هشت پایان دریایی است. 

 



3. پرپواز دال (Dall's Porpoise):

طول: حداکثر 2.2 متر

باله پشتی: کوچک و مثلثی شکل

رنگ: سیاه با تکه های سفید در پهلوها


این نهنگ تنها در اقیانوس آرام شمالی و دریاهای مجاور آن یافت می شود. آنها در تابستان به شمال و در زمستان به جنوب مسافرت می کنند. طول عمر آن تفریبا 13 سال است.




4. پرپواز بندرگاه (Harbour Porpoise):

طول: حداکثر 1.8 متر

باله پشتی: کوچک، مثلثی و همرنگ بدن

رنگ: قهوه‌ای تا خاکستری، روشن تر در قسمت شکم


از سایر انواع نهنگ های دندان دار می توان به دلفین ها اشاره کرد که جزو با هوشترین موجودات محسوب می شوند.

  

والهای بالنی 

 

والهای بالنی بجای دندان، دارای صفحاتی برای فیلتر کردن آب دریا و گرفتن موجودات زنده از آن هستند. مشهورترین زیرگونه های این نوع عبارتند از: 

 

1. نهنگ کوهان دار (Humpback Whale) 

 

طول: تا 16 متر، بدن ضخیم و گوشتالو 

رنگ: سیاه تا خاکستری 

باله پشتی: در یک سوم انتهای بدن 

 

والهای کوهان دار در تمامی اقیانوس های دنیا یافت می شوند. در گذشته، کشتار بی رحمانه تعداد آنها را تا 1600 عدد کاهش داده بود ولی خوشبختانه تعداد آنها در دهه های اخیر رئو به افزایش گذاشته بطوریکه اکنون بر 18000 تا 20000 تخمین زده می‌شود. طول عمر این نهنگ حدود 48 سال تخمین زده می شود. نهنگ های کوهان دار کوچکتر طعمه مورد علاقه نهنگ قاتل هستند. 

 

 

 

2. وال آبی (Blue Whale) 

 

طول: تا 30 متر 

رنگ: آبی خاکستری 

 

بازدم: تا ارتفاع 9 متر می رسد. 

 

والهای آبی در تمامی اقیانوس های جهان تردد می کنند. این والها معمولا به تنهایی سفر می کنند و طول مسیر حرکت آنها ممکن است به 0 2500 کیلومتر نیز برسد. اصوات بمی که این موجود تولید می کند ممکن است تا فاصله 1000 کیلومتری نیز قابل دریافت باشند. لیکن بیشتر صداهای این حیوان فرکانسی پایین تر از حد شنوایی انسان دارند. این گونه اکنون در معرض خطر انقراض است. 

 

واژه روز (1)

fib  

 

(noun)

to tell a small lie which does not cause any harm, sometimes in a playful way

I can tell he's fibbing because he's smiling! 
  
(verb)
a small lie which does not cause any harm
Don't believe him - he's telling fibs again. 
 
Source: Cabbridge Dictionaries Online 
 
این واژه به معنی دروغی است که صدمه ای به کسی نمی رساند و اغلب برای شوخی گفته می‌شود

مقایسه ابعاد چند جنگنده

تصویر زیر جنگنده های نیروی هوایی هند (IAF) را در کنار یکدیگر نشان می دهد. از سمت چپ: هواپیمای ضربتی جگوار (ساخت فرانسه-انگلستان)، جنگنده چند منظوره میراژ 2000 (ساخت فرانسه)، جنگنده چندمنظوره سوخوی 30K (ساخت روسیه)، بمب افکن ضربتی سبک میگ 27 (ساخت روسیه) و شکاری میگ 21. 

 

 

 

برای مشاهده تصویر بزرگتر اینجا را کلیک کنید.