دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

طراحی سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی

محققان جهاد دانشگاهی شریف سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی طراحی کردند. 

 

در ویژه نامه صنایع پیشرفته IDRO در روزنامه گسترش صنعت مورخ 29/01/91 (در بخش معرفی مهمترین طرحهای در دست اجرا توسط حوزه توسعه دانش فنی سازمان گسترش و توسعه صنایع ایران)، مصاحبه این روزنامه با مدیریت پروژه طراحی و پیاده سازی سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی در جهاددانشگاهی صنعتی شریف آورده شده است که متن آن از طریق پیوند زیر قابل دریافت می باشد: 

 

متن مصاحبه

ابر قارچی عظیم بر فراز پکن

14 ژوئن 2012 - خبرگزاری شین هوای چین

شکل گیری تدریجی یک ابر قارچی عظیم بر فراز پکن در ابتدا باعث ترس و وحشت برخی ساکنین شهر شد. لیکن معلوم گردید که این ابر در واقع ابر عظیمی از نوع کومولونیمبوس cumulonimbus است که بروز رعد و برق بر هیبت آن افزوده است. 

 

فناوری نوظهور ارتباطات هوشمند خودرویی

تالیف : اصغر ناصری 

 

حوادث رانندگی در سال میلیون ها نفر را در سراسر جهان به کام مرگ می برند. در طول ده سال گذشته بیش از 235 هزار نفر در تصادفات رانندگی در کشور جان باختند (1).  بیشتر این حوادث رانندگی به علت خطای انسانی و در نتیجه عدم آگاهی راننده از رفتار خودروهای پیرامونی بوده است. اما اکنون یک فناوری نوظهور نوید کاهش قابل ملاحظه در آمار تصادفات را می دهد. فناوری ارتباطات هوشمند خودرویی یا Connected Vehicle Technology به رانندگان ابزارها و امکاناتی را می دهد که به کمک آنها بتوانند از تصادفات احتمالی پیش از وقوع آگاه شده و به موقع خود را از موقعیت خطرناک برهانند. 

در این فناوری، خودروها به سیستم های ارتباطی مجهز می شوند که امکان تبادل داده بین خودروهای مجاور را در یک برد معین فراهم می کنند. بدین ترتیب خودرو مجهز به این سیستم، از وجود یک خودرو در نقطه کور یک پیچ و یا توقف ناگهانی خودروی جلویی آگاه شده و فرصت عکس العمل به موقع را خواهد داشت. این امر تا اندازه زیادی می تواند از بروز تصادفات جلوگیری کند. 

 

 

 

این ارتباطات بر اساس فناوری ارتباطات بی سیم بردکوتاه اختصاصی (DSRC) صورت می پذیرد که سریع، امن و قابل اعتماد بوده و بر روی یک طیف اختصاصی عمل می کند (2). بدین ترتیب خودروهای مجهز به این فناوری قادر به صحبت با یکدیگر بوده و با یکدیگر اطلاعات مفیدی درباره مکان، سرعت و جهت حرکت خود بطور بهنگام مبادله می کنند.  

 

 

در ایران این فناوری نوظهور توسط پژوهشکده فناوری اطلاعات  جهاد دانشگاهی شریف بصورت پایلوت در حال اجراست. برای اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت رسمی این سامانه مراجعه کنید: 

 

وب سایت رسمی سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی

 

منابع 

 

1- خبرگزاری فارس به نقل از رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی 

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=9001270686 

 

2. How Connected Vehicles Work, http://www.its.dot.gov/factsheets/pdf/connected_vehicles_work.pdf

معرفی فناوری ارتباطات هوشمند خودرویی

ارتباطات هوشمند خودرویی یا Connected Vehicle Technology فناوری آینده حمل و نقل هوشمند در دنیاست. گسترش این فناوری می‌تواند به کاهش صدمات ناشی از تصادفات جاده‌ای و بهبود مدیریت ترافیک منجر شود. برای آشنایی بیشتر با این مقوله به وب سایت زیر مراجعه کنید:

 

وب سایت رسمی پروژه سامانه هوشمند ارتباط خودرویی

اجسام افلاطونی

اجسام افلاطونی (Platonic Solids) به یک چند وجهی محدب گفته می‌شود که از وجوهی یکسان تشکیل شده است. وجوه یک چنین جسمی، چند ضلعی های متجانس و یکسان هستند و هر راس بین تعداد یکسانی از وجوه مشترک است. تمامی اضلاع یک جسم افلاطونی و تمامی زوایای آن مساوی هستند.... 

 

 

دانلود متن کامل مقاله (PDF 245 KB)