دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

جنگنده ضربتی A-37 Dragonfly

شاید یکی از هواپیماهای جنگنده‌ای که موفقیت آن در نبردها کمتر مورد توجه قرار گرفته،USAF A-37 Dragonfly  باشد. آمیزه‌ای از دقت، قابلیت اعتماد و مانورپذیری آن را به سلاحی موثر در جنگ ویتنام تبدیل کرده بود. این هواپیما که از یک نوع هواپیمای آموزشی ساخت کمپانی سسنا به نام T-37 مشتق شده بود، به جایگزین مناسبی برای هواپیماهای هجومی زمان تبدیل شد. این جنگنده قادر به پرتاب انواع بمب ها و یک مسلسل کوچک بود و می‌توانست راکتهای غیرهدایت شونده پرتاب کند.  

 

ماموریت های محوله به این هواپیما در جنگ ویتنام عبارت بود از حمله به اهداف زمینی، اسکورت هلی کوپترها و بمباران در شب. موفقیت این هواپیما باعث شد بیش از 577 فروند از آنها توسط ارتش آمریکا خریداری شده و در جنگ بکار گرفته شود. با بیش از 160 هزار سورتی پرواز، از این جنگنده تنها 22 فروند در عملیات از دست رفت که نشانی از موفقیت آن دارد.  

 

در چند مورد این هواپیما از برخورد با درختان جان سالم بدر برد و توانست به پایگاه خود برگردد. از ویژگیهای جالب آن توانایی پرواز با یک موتور و صرفه‌جویی در مصرف سوخت بود. 

جایگزین این هواپیما A-10 تاندربولت است که سلاح تهاجمی مهلکی علیه اهداف متحرک زمینی بشمار می‌رود. 

منبع:

Air Force Magazine / September 2011

قدرتمندترین موتور دیزل دنیا

بزرگترین موتورهای دیزل را در کشتی‌های اقیانوس پیما می توان یافت. موتورهای عظیمی که باید با تولید ده‌ها هزار اسب بخار نیرو پروانه هایی چندین متری را چرخانده و کشتی های چندهزار تنی را در پهنه اقیانوس ها به حرکت درآورند. 

 

بزرگترین موتور دیزلی که تاکنون ساخته شده، موتور دیزل دو زمانه مجهز به توربوشارژ  RTA96-C ساخته شرکت وارتسیلا سولزر Wartsila-Sulzer می‌باشد. این موتور که برای بحرکت درآوردن ابرتانکرها و کشتی های حمل کانتینر ساخته شده، در انواعی از 6 تا 14 سیلندر خطی ساخته می‌شود. قطر محفظه سیلندر آن حدود 97 سانتی متر و طول کورس آن حدود 2.5 متر است، یعنی پیستون در هر کورس حدود 250 سانتی متر حرکت می‌کند! 

 

حجم هر سیلندر 1820 لیتر بوده و مجموعه 14 سیلندر توانی در حد  108,920  اسب بخار در دور 102 دور بر دقیقه تولید می‌کنند. وزن کل این موتور حدود 2300 و طول و ارتفاع آن به ترتیب 27 و 13.4 متر می‌باشد. تصویر زیر ابعاد غول‌آسای این موتور را به خوبی نشان می‌دهد. 

 

 

تصویری از میل لنگ 300 تنی این موتور دیزل: 

 

  

منبع: 

http://www.gizmag.com/go/3263/

نمایشگاه هوایی فارن بورو

تصاویر زیر از نمایشگاه هوایی فارن بورو در جولای 2012 انتخاب شده اند. توضیحات از مترجم می باشد. 

 

  

 1. جنگنده یوروفایتر تایفون یک پرواز نمایشی انجام می دهد. یوروفایتر یک جنگنده چند منظوره ساخت کنسرسیومی از کشورهای اروپایی است که در سال 2003 وارد خدمت شده است. این هواپیمای جنگنده 90 میلیون یورویی از مانورپذیری و چابکی بالایی در سرعت های بالا و پایین صوت برخوردار است. 

  

.  

 

۲. جنگنده اف 18 طی یک مانور پدیده Vortex Lift را نشان می دهد. این پدیده به معنای بهره گیری از نیروی بالابر جریان های گردابی تشکیل شده در طول لبه حمله بال است که در بالهای با زاویه رو به عقب زیاد امکان ایجاد نیروی بالابر به هنگام حرکت با زاویه حمله زیاد را می دهد.  

 

  

3. جنگنده تهاجمی سبک یاک 130 ساخت روسیه. از این جنگنده برای آموزش پرواز با جنگنده های نسل پنجمی روسیه مانند سوخوی تی 50 نیز استفاده می شود.

کنترل تطبیقی گشت

کنترل تطبیقی گشت یا Adaptive Cruise Control یکی از کارکردهای طراحی شده در سیستم همیار راننده است که به تازگی در اتحادیه اروپا مورد اجرای آزمایشی قرار گرفته است. این سیستم بخشی از تلاش کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای گسترش سامانه های ارتباط هوشمند خودرویی می باشد. در این سیستم از سنسورهای جلویی خودرو برای سنجش پیوسته فاصله تا خودروهای مجاور و تنظیم خودکار سرعت استفاده می شود تا فاصله خودرو تا وسیله نقلیه جلویی از حد معینی کمتر نشود. راننده با تنظیم حدکثر سرعت مطلوب و انتخاب فاصله زمانی تا خودروی جلویی این سیستم را فعال می کند. سپس این سیستم سرعت خودرو را طوری تنظیم می کند که فاصله خودرو تا وسایل نقلیه روبرویی از حد معینی کمتر نشود. 

 

شکل زیر مثالی از نحوه عملکرد این سیستم را نشان می دهد. همانطور که دیده می شود، سنسورهای جلوی خودرو فاصله وسیله نقلیه روبرویی و سرعت آنرا اندازه گیری کرده و به واحد کنترل خودرو ارسال می کنند. واحد کنترل با توجه به سرعت حداکثر و فاصله زمانی تعیین شده، ترمز و گاز خودرو را فعال کرده و سرعت آنرا تنظیم می نماید. 

 

 

منبع: 

http://wiki.fot-net.eu/index.php?title=Adaptive_Cruise_Control

عکس های برتر سال 2008

این عکس ها بیشترین میزان بازدید را در سال 2008 داشته اند. 

منبع: سایت موسسه نشنال جیوگرافیک 

 

1. لبخند آسمانی 

 

آسمان بر روی زمین لبخند می زند. این عکس که در مانیل فیلیپین گرفته شده تقارن کم نظیر ماه، زهره و مشتری را نشان می دهد که یک چهره لبخند زن در آسمان شب ساخته اند. در همین زمان ساکنین آمریکای شمالی این چهره را بصورت اخمو مشاهده کرده اند. تاریخ: یکم دسامبر 2008 

 

 

2. کشف باله ماهی غول اسا 

 

زب هوگان و تیم همراه او یک باله ماهی غول اسا در رودخانه بانگ پاکونگ یک باله ماهی غول آسا به طول 4.3 متر صید کرده اند. این گونه ها می توانند تا 450 کیلوگرم وزن داشته باشند و بدین ترتیب بزرگترین ماهی آبهای شیرین در دنیا محسوب می شوند. تاریخ: 31 مارس 2008