دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

مورچه ها ابداع کننده اولین اینترنت بوده‌اند

در یک نگاه سطحی شباهتی میان اجتماع مورچگان و اینترنت دیده نمی شود. اما پژوهشگران دانشگاه استانفورد به تازگی کشف کرده اند که گونه‌ای از مورچه های دروگر (harvester) میلیونها سال است که کارکردهای اصلی اینترنت را ابداع کرده اند. به عنوان مثال نحوه ای که مورچه ها تعداد شکارچیان لازم برای بیرون رفتن از لانه و آوردن غذا را تعیین می کنند شباهت بسیاری به نحوه کشف پهنای باند لازم برای ارسال داده ها توسط پروتکل‌های اینترنتی دارد. پژوهشگران به این سامانه ارتباطی نام آنترنت (anternet) داده اند.

 

الگوریتم تعیین تعداد شکارچیان لازم توسط مورچه ها شباهت زیادی به پروتکل اینترنتی TCP/IP دارد. یک شکارچی به لانه خود باز نمی‌گردد تا زمانی که غذا پیدا کند. اگر غذا فراوان باشد، شکارچیان زودتر به لانه باز می گردند و در عوض شکارچیان تازه نفس بیشتری برای شکار فرستاده می شوند. لیکن اگر شکارچیان دست خالی بازگردند ارسال آنها کندتر شده یا بطور کلی متوقف می گردد. 

 

در پروتکل کنترل انتقال یا TCP که به مدیریت تراکم داده در اینترنت اختصاص دارد، گیرنده یک بسته داده پس از دریافت آن، یک سیگنال تایید به فرستنده ارسال می کند. سرعت دریافت این سیگنال تایید، معیاری از پهنای باند موجود و تراکم داده بر روی خطوط اینترنت است. این حلقه بازخورد به TCP امکان می دهد از انباشته شدن داده های ارسالی جلوگیری کرده و بر اساس پهنای باند موجود سرعت ارسال داده ها را تنظیم کند. شباهت این الگوریتم با روش عمل مورچگان حیرت انگیز است. 

 

منبع: 

http://news.stanford.edu/news/2012/august/ants-mimic-internet-082312.html

نظرات 2 + ارسال نظر
عماد سه‌شنبه 14 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 10:57 ق.ظ http://www.scienceofeverything.blogfa.com

سلام لطفا وبلاگ من رو جزو پیوند ها ی خود قرار دهید.
با تشکر

alimoharramzadeh یکشنبه 19 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 10:33 ق.ظ http://dearfriends.blogsky.com/pages/index/

سلام وبلاگ جالبی دارین به وب من هم سری بزنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد