دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

آیا دایناسورها قادر به شکستن دیوار صوتی بوده‌اند؟

ترجمه و خلاصه نویسی: اصغر ناصری 

 

در سال 1947 خلبان آمریکایی به نام چاک ییگر (Chuck Yeager) اولین انسانی بود که توانست در هواپیمای راکت مانند Bell X-1 دیوار صوتی را بشکند. اما طبق پژوهشی که دو دانشمند به نامهای دکتر ناثان پی مای هروالد از شرکت مایکروسافت و دکتر فیلیپ جی کیوری از موزه دیرین شناسی رویال تیرل آلبرتا انجام داده‌اند، دایناسورهایی که بیش از 150 میلیون سال پیش زندگی می‌کردهند قادر به شکستن دیوار صوتی بوده‌اند. 

 

اشتباه نکنید. این دایناسورها برای شکستن دیوار صوتی نیازی به پرواز با سرعت بالای صوت نداشتند! بلکه شکستن دیوار صوتی توسط ضربات شلاق مانند دم آنها انجام می شده است. صدای ضربات سریع آنها مانند شلیک توپ در هوا می پیچیده است. 

  

  

دایناسورهایی که چنین قابلیت هایی داشته اند احتمالا از نوع آپاتوزوروس (یا برونتوزوروس) بوده‌اند. دم این حیوانات حدود 1700 کیلوگرم وزن داشته است. مهمترین سلاح دفاعی این دایناسورهای علفخوار ضربات شلاق مانند دم جسیم آنها بوده که قادر به کشتن بزرگترین گوشتخواران تنها با یک ضربه بوده است. این دو دانشمند با شبیه سازی های کامپیوتری به این نتیجه رسیده اند که حرکت این حیوانات می توانستند دم خود را با سرعتی بالاتر از صوت حرکت دهند و در نتیجه امواج شوک فراصوت تولید کنند. صدای ناشی از حرکت دم آنها می توانسته هر مهاجمی را فراری دهد. 

 

این ایده مخالفین مهمی نیز دارد. از جمله دکتر کنت کارپنتر از موزه تاریخ طبیعی دنور که معتقد است حرکت دم با چنین سرعتی می توانسته باعث خرد شدن انتهای دم این حیوانات شود و در واقع بسیار دردناک بایستی باشد. 

 

برای اطلاعات بیشتر به منبع زیر مراجعه کنید: 

http://www.nytimes.com/1997/12/02/science/did-dinosaurs-break-the-sound-barrier.html

نظرات 1 + ارسال نظر
احمد عرب شنبه 19 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 04:35 ب.ظ

سلام جالب بود و قابل تفکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد