دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

بیماری ADHD یا به اصطلاح عوام بیش فعالی چیست؟

در سالهای اخیر استفاده از واژه "بیش فعالی" بطرز مضحکی در میان عموم گسترش یافته و مطابق روحیه غالب ما ایرانیان که بدون هیچ مطالعه و پس زمینه قبلی خود را در اغلب علوم و موضوعات عقلی صاحب نظر می بینیم، توسط عامه مردم برای توصیف بچه های شلوغ و بازیگوش استفاده می شود. بیش فعالی یک بیماری ذهنی یا mental illness محسوب می شود که اثرات آن قابل کاهش است و بسیار باعث تاسف است که این واژه در مورد بیشتر کودکانی بکار می رود که دارای ذهنی سالم و نیرومند هستند و تنها محیط پیرامون آنها برای تخلیه انرژیشان وسعت کافی ندارد.


اما بیش فعالی چیست؟


اختلال ADHD یا اختلال عدم تمرکز در نتیجه فعالیت بیش از حد (Attention deficit hyperactivity disorder) یکی از شایعترین اختلالات در زمان کودکی است و می تواند در سراسر دوران نوجوانی و بزرگ سالی ادامه یابد. نشانه های آن عبارتند از دشواری در تمرکز و متمرکز ماندن بر روی یک موضوع و توجه به مخاطب، دشواری در کنترل رفتار، فعالیت فیزیکی بیش از حد.


کودکان بیش فعال به واسطه عدم توانایی در تمرکز دارای قدرت یادگیری پایینی هستند. رفتارهای چنین کودکی غیرقابل توجیه بنظر می رسد و حرکاتی یکنواخت و متفاوت با کودکان دیگر را بصورتی بلاانقطاع انجام می دهد.


دلیل این اختلال بخوبی دانسته نشده است لیکن وراثت و ژنها عامل غالب بشمار می روند. بنابراین والدینی که فاقد این اختلال بوده اند بعید است صاحب فرزند بیش فعال شوند.


بیش فعالی اختلالی پیچیده و غیرعادی است. در بکاربردن این واژه در مورد کودکان احتیاط کنید زیرا بار معنایی سنگینی دارد.


برای اطلاعات بیشتر به منبع زیر مراجعه کنید:


http://www.nimh.nih.gov/health/topics/attention-deficit-hyperactivity-disorder-adhd/index.shtml



نظرات 1 + ارسال نظر
محسن یکشنبه 12 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 05:37 ب.ظ

خیلی ممنون.
بسیار مفید بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد