دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

شکاری رهگیر سوخوی 15

شکاری رهگیر سوخوی 15 تنها در چند صحنه از تاریخ جنگ سرد ظاهر شد. ولی همین حضور کوتاه تاثیری مهم در تغییر مسیر تاریخ داشت.


سوخوی 15 برای رهگیری و شکار بمب افکن هایی مانند بی 52 آمریکا ساخته شده بود. رهگیرهای قبلی ماند سوخوی 9 و 11 عملکرد محدودی از نظر ردار و توانایی رهگیری این بمب افکن جدید آمریکایی داشتند که به ابزارهای موثری برای اختلال الکترونیکی در رادار دشمن مجهز بود. ب همین دلیل این هواپیمای جنگی به رادار قدرتمندی بنام تایفون مجهز شده بود که می توانست با امواج نیرومند خود باعث به اصطلاح سوزاندن پارازیت های الکترونیکی دستگاه های جنگ الکترونیک دشمن شود در نتیجه تا اندازه زیادی از اثر اختلالات راداری مصون بود.



سوخوی 15


اما تشعشع نیرومند راداری آن باعث آشکارسازی زود هنگام در رادارهای رقیب می شد. از این رو رژیم عملیاتی این هواپیمای رهگیر به این صورت طراحی شده بود: ابتدا در حالت خاموش بودن رادار و با استفاده از خلبان خودکار که داده های لازم را از طریق لینک داده Lazur-S از ایستگاه کنترل راداری زمینی دریافت می کرد، تا فاصله نزدیکی از هواپیمای دشمن پیش می‌رفت. سپس رادار خود را روشن کرده و روی هواپیمای دشمن قفل می کرد تا بتواند با استفاده از موشکهای هوا به هوای R-98 یا R-40 بمب افکن هدف را نابود سازد.


برخلاف مدلهای قبلی سوخو که دارای مخروط کاهش سرعت هوا در ورودی به موتورهای خود در دماغه هواپیما بودند، ورودی های هوای سوخوی 15 در دو طرف بدنه قرار داشت و دو موتور توربوجت نیرومند Tumansky R-11F2S-300 را تغذیه می کرد که به این هواپیما سرعتی معادل 2.5 ماخ در ارتفاع بالا و نرخ صعود 228 متر بر ثانیه می داد.


مشهورترین واقعه ای که این هواپیمای جنگی در آن شرکت داشت ساقط کردن هواپیمای مسافربری خطوط هوایی کره با شماره KAL 007 بود. در یکم سپتامبر 1983 این هواپیما از نیویورک به هوا برخاست تا از فراز آنکوریج در آلاسکا به سوی سئول پایتخت کره جنوبی برود. به دلیل اشتباه خلبان در تنظیم خلبان خودکار هواپیمای مسافربری، بوئینگ جمبوجت 747 کره ای وارد بخشی از قلمرو هوایی شوروی شد. منطقه مزبور بر فراز شبه جزیره کامچاتکا بود که بخشی از محرمانه ترین تاسیسات موشکی شوروی را در خود جای می داد. در لحظات پایانی ترک قلمرو هوایی روسیه، یک سوخوی 15 با خلبانی سرگرد گنادی اوسیپوویچ که به رهگیری این هواپیما فرستاده شده بود در نزدیکی غرب جزایر ساخالین در دریای ژاپن، دو موشک بسوی آن شلیک کرد. موشکها باعث از دست رفتن کنترل جمبوجت و سقوط آن در اقیانوس شدند. تمام 269 مسافر و خدمه هواپیما از جمله لارنس مک دونالد نماینده ارشد کنگره آمریکا بر اثر انفجار و سقوط هواپیما کشته شدند.



مسیر طی شده در مقایسه با مسیر برنامه ریزی شده پرواز KAL007


پیامدهای حادثه


این حادثه جهانیان را دچار شوک و وحشت کرد. حمله به یک هواپیمای مسافربری تا آن زمان پدیده نادری بشمار می رفت. دولت شوروی در اولین بیانیه پس از حادثه به اختصار اعلام کرد که یک هواپیمای ناشناس بر فراز قلمرو شوروی مورد حمله قرار گرفته و ساقط شده است. دولت آمریکا واکنش شدیدی به این واقعه از خود نشان داد. رونالد ریگان رییس جمهور وقت آمریکا این واقعه را یک کشتار جمعی دانست و طی یک سخنرانی چنین گفت که شوروی ها با این عمل به انسانیت اعلام جنگ کرده اند. پنج روز پس از این واقعه دولت شوروی پذیرفت که هواپیمای مزبور از نوع مسافربری غیرنظامی بوده لیکن خلبان هواپیمای روسی راهی برای پی بردن به این موضوع نداشته است. یکی از مقامات بلندپایه نظامی شوروی اعلام کرد که پرواز مزبور در نوعی عملیات شناسایی جاسوسی دخالت داشته است. دولت ریگان با معلق گذاردن تمامی توافقنامه های دوجانبه و امتناع از خدمات دهی به هواپیماهای مسافری روسیه در سراسر آمریکا به این قضیه واکنش نشان داد.


انتشار نوار مکالمات خلبان هواپیمای سوخو با برج مراقبت زمینی که توسط ایستگاه های استراق سمع آمریکا در خاک ژاپن گردآوری شده بود، ناشی از هرج و مرج در مکالمات میان هواپیما و برج مراقبت داشت. خلبان سوخو به وجود چراغ چشمک زن در هواپیمای ناشناس که خاص هواپیماهای مسافربری است اشاره کرده بود ولی این موضوع مورد توجه ایستگاه رهگیری رادار زمینی قرار نگرفته بود.


بعدها معلوم شد همزمان با پرواز هواپیمای مسافربری کره ای، یک هواپیمای شناسایی RC-135 آمریکا نیز در همان نزدیکی پرواز می کرده و بعید نیست ایستگاه رهگیری روسی این دو هواپیما را با هم اشتباه گرفته باشد. از بد حادثه در روز رخداد واقعه یک آزمایش موشکی فوق سری در جزیره کامچاتکا توسط شوروی در حال انجام بود و ضریب هشدار ایمنی در بالاترین سطح خود قرار داشت.


این واقعه دو پیامد بسیار مهم داشت:


1. روس ها با تغییر فرکانس های مکالمات رادیویی نظامی خود امکان استراق سمع توسط آمریکایی ها را تا 60 درصد کاهش دادند.


2. رونالد ریگان رییس جمهور آمریکا اجازه گشودن باند فرکانسی GPS را برای کاربردهای غیرنظامی صادر کرد تا بدان وسیله هواپیماهای مسافربری بتوانند بهتر مسیر پرواز خود را تنظیم کرده و از احتمال انحراف از مسیر خود بکاهند.


منبع اصلی:


http://www.history.com/this-day-in-history/korean-airlines-flight-shot-down-by-soviet-union


خلاصه اخبار علمی

1. دانشمندان ستاره های ستاره های پرسرعتی کشف کردند که قادر به گریختن از چنگال گرانشی کهکشان ها هستند.


Tech Times January 11, 2014



تیمی از دانشمندان نوع جدیدی از ستاره کشف کردند که با سرعت بالای خود می توانند از چنگال نیروی گرانشی کهکشان محل اقامت خود بگریزند. یک دانشجو با استفاده از پایگاه داده ای از ستاره ها و کهکشان ها به نام Sloan Digital Sky Survey موفق به کشف این نوع ستاره شده است.


2. فضاپیمای SpaceShip Two رکورد بالاترین ارتفاع پروازی خود را شکست


SPACEFLIGHT NOW - January 11, 2014


فضاپیمای SpaceShip Two که توسط شرکت ویرجین گالاکتیک اداره می شود توانست به ارتفاع پروازی 71000 پا برسد که بالاتر از ارتفاعات قبلی بوده است. مقامات این شرکت امیدوارند در آینده نزدیک مسافران خصوصی خود را به ارتفاع 100 کیلومتر که مرز فضای بی انتها محسوب می شود برسانند.


3. علیرغم سرمای فوق العاده برخی مناطق، تغییرات آب و هوایی هنوز واقعیتی غیرقابل انکار است

Sci-Tech Today, 11 January, 2014


با وجود موج سرمای بی سابقه در برخی مناطق زمین، دمای کلی کره زمین در حال افزایش است.


4. سریعترین ترانزیستور ارگانیک دنیا ساخته شد


Periscope Post, 11 January, 2014

سریعترین ترانزیستور ارگانیک دنیا می توان انقلابی در فناوری نمایشگرها ایجاد کند.

معرفی وب سایت پاسخگویی به سوالات پزشکی


وب سایت تیم پزشکی مدیکال انسرز


پاسخ به سوالات پزشکی و انجمن های گفتگوی علمی



برای بازدید از این سایت به آدرس زیر مراجعه کنید:


www.medicalanswers.ir

انواع پیکربندی موتور خودرو

ترجمه: اصغر ناصری


در صنایع خودروی نوین از سه پیکربندی متفاوت در خودروها استفاده می شود:


موتور درون خطی (inline) - سیلندرها در این موتور در یک ردیف آرایش یافته اند.


موتور جناغی (V) - سیلندرها در دو ردیف زاویه دار نسبت به یکدیگر آرایش یافته اند.



موتور تخت (Flat) - که به نام باکسر نیز خوانده می شود، سلندرها در این آرایش در دو ردیف مقابل هم به صورت افقی قرار گرفته اند.



تفاوت بین این نوع موتورها را می توان بشرح زیر خلاصه کرد:

  • یک موتور درون خطی دراز و باریک است. در خودروهای کوچک چنین موتوری اگر بطور عرضی قرار داده شود کاپوت بسیار کوچکی می توان برای خودرو تدارک دید. اما خنک کاری آن با هوا دشوار است.
  • یک موتور تخت پهنای زیادی دارد. مرکز ثقل ماشین را در ارتفاع کمی قرارمی دهد که منجر به پایداری بالای خودرو می‌گردد.
  • یک موتور جناغی مصالحه ای بین دو نوع قبلی است. شکل آن مکعبی تر است.
  • شکل موتور درون خطی نیاز به نصف تعداد میل بادامک یک موتور جناغی معادل را ایجاب می کند (اگر از بادامک های بالای سیلندر استفاده کند) که باعث صرفه جویی در وزن می گردد.

عواملی مانند وزن، هزینه و فضای موجود در انتخاب نوع موتور موثر هستند.


منبع:


http://auto.howstuffworks.com/question366.htm


یکی از جدیدترین خودروهایی که از نوع Flat استفاده می کند، Toyota GT86 است که برش موتور آنرا در شکل زیر می بینید.




طلوع زمین از روی کره ماه چگونه است؟

اگر بر سطح ماه ایستاده باشید هرگز طلوع یا غروب زمین را نخواهید دید. دلیل این است که ماه طوری به دور زمین می گردد که یک سمت آن همواره بسوی زمین و سمت دیگر همواره پشت به زمین است. بنابراین هرجای کره ماه که ایستاده باشید یا کره زمین را همواره در برابر خود خواهید دید یا هرگز آنرا نمی بینید. تنها در مدار استوایی ماه ممکن است بالا و پایین رفتن جزئی کره زمین را شاهد باشید.


اما اگر یک سفینه فضایی به دور ماه گردش کند، آنگاه خواهد توانست شاهد طلوع زمین در افق ماه باشد. علت این است که این سفین به دور ماه می گردد و می تواند حرکت ظاهری زمین به دور ماه را ببیند. یعنی همان پدیده جالبی که فضانوردان آپولوی 8 در سال 1968 هنگام گردیدن به دور ماه ثبت کردند (تصویر پایین).



منبع: وب سایت دانشگاه کورنل