X
تبلیغات
نماشا
رایتل

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

انواع پیکربندی موتور خودرو

ترجمه: اصغر ناصری


در صنایع خودروی نوین از سه پیکربندی متفاوت در خودروها استفاده می شود:


موتور درون خطی (inline) - سیلندرها در این موتور در یک ردیف آرایش یافته اند.


موتور جناغی (V) - سیلندرها در دو ردیف زاویه دار نسبت به یکدیگر آرایش یافته اند.



موتور تخت (Flat) - که به نام باکسر نیز خوانده می شود، سلندرها در این آرایش در دو ردیف مقابل هم به صورت افقی قرار گرفته اند.



تفاوت بین این نوع موتورها را می توان بشرح زیر خلاصه کرد:

  • یک موتور درون خطی دراز و باریک است. در خودروهای کوچک چنین موتوری اگر بطور عرضی قرار داده شود کاپوت بسیار کوچکی می توان برای خودرو تدارک دید. اما خنک کاری آن با هوا دشوار است.
  • یک موتور تخت پهنای زیادی دارد. مرکز ثقل ماشین را در ارتفاع کمی قرارمی دهد که منجر به پایداری بالای خودرو می‌گردد.
  • یک موتور جناغی مصالحه ای بین دو نوع قبلی است. شکل آن مکعبی تر است.
  • شکل موتور درون خطی نیاز به نصف تعداد میل بادامک یک موتور جناغی معادل را ایجاب می کند (اگر از بادامک های بالای سیلندر استفاده کند) که باعث صرفه جویی در وزن می گردد.

عواملی مانند وزن، هزینه و فضای موجود در انتخاب نوع موتور موثر هستند.


منبع:


http://auto.howstuffworks.com/question366.htm


یکی از جدیدترین خودروهایی که از نوع Flat استفاده می کند، Toyota GT86 است که برش موتور آنرا در شکل زیر می بینید.




تاریخ ارسال: دوشنبه 9 دی‌ماه سال 1392 ساعت 06:43 ب.ظ | نویسنده: اصغر ناصری | چاپ مطلب 2 نظر