دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

هواپیمای تجسسی U-2

هواپیمای تجسسی U-2 Dragon Lady متعلق به نیروی هوایی آمریکا یکی از معروفترین و موفق ترین هواپیماهای تمام تاریخ هوانوردی محسوب می شود. کمپانی لاکهید این هواپیمای دوربرد و بلندپرواز را برای برطرف ساختن نیاز فوری به پرواز بر فراز قلمرو شوروی که دفاع ضدهوایی بسیار سترگی داشت و اخذ تصاویری از محل استقرار موشکها و سایر اهداف نظامی ساخته بود.


هواپیمای U-2 که تحت سرپرستی طراح معروف لاکهید کلی جانسون ساخته شد، حاصل یک سری برنامه های دفاعی در دهه 1950 بود. این هواپیما یک موتوره، تمام فلزی، تک سرنشین با سازه فوق سبک و بالهایی با نسبت طول به عرض بسیار بزرگ است. از آنجایی که فرود آمدن هواپیما از ارتفاع بسیار بالا (بیش از 21 کیلومتر) مدن زمان زیادی بطول می انجامید، خلبان باید یک لباس فضانوردی برای تحمل شرایط پرواز در تمامی اوقات به تن می داشت.


خصوصیاتی که امکان می داد این هواپیما مدت طولانی در ارتفاعات بسیار بالا پرواز کرده و بردی بیش از 11000 کیلومتر داشته باشد، پرواز و هدایت آنرا نیز بسیار دشوار می ساخت. بدنه هواپیما بسیار سبک بود که این امر به معنی وجود حاشیه امن بسیار کوچکی برای خطای خلبان می شد. خلبان در ارتفاعات بالا مجبور بود سرعت پروازی خود را در محدوده ده کیلومتر کمتر از سرعت واماندگی (استال) نگه دارد (تقریبا بین 703 تا 713 کیلومتر بر ساعت). کاهش سرعت از این حد باعث از دست دادن ارتفاع و آشکارسازی در رادارهای زمینی و فراتر رفتن از این سرعت نیز باعث اعمال تنش بیش از حد بر بدنه ظریف هواپیما و شکستن بالها یا دم آن می شد. این محدوده به کنج تابوت موسوم شده بود و خلبان مجبور بود این سرعت دقیق پروازی را با خلبان خودکار تنظیم نماید.


حادثه مشهور در طول تاریخ عملیاتی این هواپیما سرنگون شدن یک فروند به خلبانی فرانسیس گری پاورز در یکم می 1960 بر فراز شوروی بود که در اثر امواج انفجار 14 موشک سام 2 که بسویش پرتاب شده بود اتفاق افتاد. پاورز مدتی را در شوروی زندانی و تحت بازجویی بود. در سال 1962 نیز تصاویر گرفته شده توسط یک U-2 پرده از نقشه شوروی برای استقرار موشکهای قاره پیما در کوبا و نزدیکی خاک آمریکا برداشت که منجر به بحران موشکی کوبا و عقب نشینی شوروی شد.


تعداد 90 هواپیمای U-2 ساخته شد و اولین فروند آن در 1955 پرواز کرد. این هواپیما هنوز به خدمت ادامه می دهد گرچه وظایف آن تا اندازه زیادی به هواپیماهای بدون سرنشین واگذار شده است.




منبع اصلی: Air Force Magazine


نظرات 1 + ارسال نظر
روتوش آنلاین یکشنبه 13 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 07:15 ب.ظ http://retouch.blogsky.com/

با سلام
خوشحال میشیم از وبلاگ ما هم دیدن نمایید
لبخند، همسفر همیشگی لبهایتان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد