دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

کشف هرم تازه ای در مصر

چهارم فوریه 2014 - منبع: LiveScience.com


باستان شناسانی که نزدیک مکان باستانی ادفو در جنوب مصر زندگی می کنند یک هرم پله ای را در جنوب مصر کشف کردند که حدود 4600 سال قدمت دارد و از نظر قدیمی تر از هرم بزرگ گیزا (Giza) محسوب می شود.


این هرم که ارتفاعی حدود 13 متر دارد یکی از هرم های به اصطلاح استانی است که به فرمان فرعون هانی (2635 تا 2610 سال پیش از میلاد) یا اسنفرو (2610 تا 2590 سال پیش) ساخته شده است. در طول زمان سنگهای هرم به غارت رفته و تنها بواسطه فرسایش از زیرخاک پدیدار گشته است. اکنون تنها 5 متر از ارتفاع هرم باقی مانده است.


هرم های استانی در مرکز و جنوب مصر پراکنده اند و نزدیک مکانهای عمده باستان شناسی مصر واقع شده اند. این هرم ها دارای اتاقک داخلی نبوده و برای دفن مردگان ساخته نشده اند. تعداد کلی آنها به هفت عدد میرسد و منظور از ساخت آنها هنوز در پرده ای از اسرار قرار دارد.


هواپیمای تجسسی U-2

هواپیمای تجسسی U-2 Dragon Lady متعلق به نیروی هوایی آمریکا یکی از معروفترین و موفق ترین هواپیماهای تمام تاریخ هوانوردی محسوب می شود. کمپانی لاکهید این هواپیمای دوربرد و بلندپرواز را برای برطرف ساختن نیاز فوری به پرواز بر فراز قلمرو شوروی که دفاع ضدهوایی بسیار سترگی داشت و اخذ تصاویری از محل استقرار موشکها و سایر اهداف نظامی ساخته بود.


هواپیمای U-2 که تحت سرپرستی طراح معروف لاکهید کلی جانسون ساخته شد، حاصل یک سری برنامه های دفاعی در دهه 1950 بود. این هواپیما یک موتوره، تمام فلزی، تک سرنشین با سازه فوق سبک و بالهایی با نسبت طول به عرض بسیار بزرگ است. از آنجایی که فرود آمدن هواپیما از ارتفاع بسیار بالا (بیش از 21 کیلومتر) مدن زمان زیادی بطول می انجامید، خلبان باید یک لباس فضانوردی برای تحمل شرایط پرواز در تمامی اوقات به تن می داشت.


خصوصیاتی که امکان می داد این هواپیما مدت طولانی در ارتفاعات بسیار بالا پرواز کرده و بردی بیش از 11000 کیلومتر داشته باشد، پرواز و هدایت آنرا نیز بسیار دشوار می ساخت. بدنه هواپیما بسیار سبک بود که این امر به معنی وجود حاشیه امن بسیار کوچکی برای خطای خلبان می شد. خلبان در ارتفاعات بالا مجبور بود سرعت پروازی خود را در محدوده ده کیلومتر کمتر از سرعت واماندگی (استال) نگه دارد (تقریبا بین 703 تا 713 کیلومتر بر ساعت). کاهش سرعت از این حد باعث از دست دادن ارتفاع و آشکارسازی در رادارهای زمینی و فراتر رفتن از این سرعت نیز باعث اعمال تنش بیش از حد بر بدنه ظریف هواپیما و شکستن بالها یا دم آن می شد. این محدوده به کنج تابوت موسوم شده بود و خلبان مجبور بود این سرعت دقیق پروازی را با خلبان خودکار تنظیم نماید.


حادثه مشهور در طول تاریخ عملیاتی این هواپیما سرنگون شدن یک فروند به خلبانی فرانسیس گری پاورز در یکم می 1960 بر فراز شوروی بود که در اثر امواج انفجار 14 موشک سام 2 که بسویش پرتاب شده بود اتفاق افتاد. پاورز مدتی را در شوروی زندانی و تحت بازجویی بود. در سال 1962 نیز تصاویر گرفته شده توسط یک U-2 پرده از نقشه شوروی برای استقرار موشکهای قاره پیما در کوبا و نزدیکی خاک آمریکا برداشت که منجر به بحران موشکی کوبا و عقب نشینی شوروی شد.


تعداد 90 هواپیمای U-2 ساخته شد و اولین فروند آن در 1955 پرواز کرد. این هواپیما هنوز به خدمت ادامه می دهد گرچه وظایف آن تا اندازه زیادی به هواپیماهای بدون سرنشین واگذار شده است.




منبع اصلی: Air Force Magazine


تاریخچه خودروی پراید

خودروی پراید یکی از پر طرفدارترین خودروها در ایران است و بسیاری از خانواده های با درآمد متوسط گزینه ای جز خرید این خودرو ندارند. اما این خودرو یکی از بی کیفیت ترین و ناایمن ترین خودروهای تولیدی در داخل کشور نیز محسوب می شود (سایت خبری تحلیلی وطن، 1391/12/10).


این مقاله کوتاه به پیشینه این خودروی ارزان قیمت و کم مصرف می پردازد.


در سال 1986 شرکت فورد آمریکا مدلی از خودروی کوچک خود را به نام فورد فستیوا (Ford Festiva) ارائه کرد که توسط شرکت مزدای ژاپن طراحی شده بود. یکسال بعد شرکت کیا موتورز کره جنوبی شروع به مونتاژ این خودرو تحت لیسانس فورد کرد. اولین نسل این خودرو در استرالیا و آمریکا تحت نام مزدا 121 به فروش می رفت که یک موتور چهار سیلندر درون خطی سری B داشت. کیا موتورز در سال 2000 تولید این خودرو را متوقف کرد در حالی که سایپای ایران به تولید مدلهای مختلف این خودرو ادامه می دهد.




خودروی پراید نسل اول


نسل اول خودروی پراید سه درب از نوع هاچ بک و دیفرانسیل جلو بود (نیروی محرکه به چرخهای جلو وارد می شد). در سال 1990 سیستم سوخت رسانی آن از کاربوراتوری به انژکتوری تغییر یافت.


نسل دوم این خودرو در سال 1993 توسط کیاموتورز تولید شد. در آمریکا نیز تحت نام فورد اسپایر شناخته می شد. این مدل کمی طویل تر و آیرودینامیک تر از نسل اول بود. سپرهای محکم تری نیز از این خودرو پشتیبانی می کرد.




خودروی پراید نسل دوم


و بالاخره نسل سوم این خودرو توسط شرکت مزدا تحت نام فورد فستیوا مینی واگن ساخته و تولید شد. تولید تمامی انواع این خودرو در سال 2002 در کشورهای کره جنوبی و ژاپن متوقف گردیده است.



خودروی پراید نسل سوم


با پول یک خودروی پراید چه خودروهای دیگری را می توان خرید؟


بالاترین قیمت پراید در ایران حدود 18 میلیون تومان یا حدود شش هزار دلار است. تصاویر زیر خودروهایی را نشان می دهند که با شش هزار دلار در بازار جهانی می توان تهیه کرد.


Honda Civic (1992 - 1995) | Price range: $1,320 - $2,145


Lexus SC 400 (1990 - 1995) | Price range: $3,381 - $4,418


Subaru Forester (1998 - 2001) | Price range: $4,373 - $5,598


Toyota RAV4 (1997 - 2000) |Price range: $4,280 to $5,530


Kia Spectra (2002 - 2005) | Price range: $2,851 to $3,751