دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

سقوط شاهین شب: نگاهی به چگونگی اسقاط جنگنده رادارگریز F-117 Nighthawk بر فراز صربستان

گرداوری و ترجمه: اصغر ناصری


در 29 مارس 1999 سازمان نظامی ناتو بمباران اهدافی در خاک صربستان را آغاز کرد. اسلوبودان میلوسوویچ حاکم صربستان از پذیرش توافقنامه های بین المللی در مورد توقف خشونت ها در کوزوو خودداری کرده بود و این امر نقطه شروع عملیات نیروهای متحد ناتو بر علیه حکومت صربستان گردید.

 

صربستان دومین صحنه جنگی بود که بمب افکن رادارگریز F-117A پس از موفقیت در جنگ متحدین آمریکا علیه عراق تجربه می‌کرد. همینجا بود که تنها مورد هدف قرار گرفتن و اسقاط این هواپیما صورت گرفت. اما چه عواملی باعث شد نیروهای پدافندی صرب در رهگیری و اسقاط پیشرفته ترین هواپیمای جنگی آن زمان موفق شوند؟ این مقاله نگاهی دقیق تر به این واقعه نادر در تاریخ جنگ دارد.


 

27 مارس 1999، در چهارمین شب عملیات هوایی نیروهای متحد بر فراز صربستان یک بمب افکن رادارگریز F-117 در حال بازگشت به پایگاه هوایی خود پس از بمباران یک هدف در نزدیکی بلگراد بود که یک موشک سام-3 در نزدیکی آن منفجر شد. موج انفجار و ترکش های موشک به هواپیما آسیب جدی وارد ساخته و خلبان آن سرهنگ دارل پی. زلکو یک کهنه کار از جنگ 1991 خلیج فارس مجبور به ترک هواپیما شد. زلکو در حال بازگشت از سومین سورتی پرواز خود بود وقتی که هواپیمای شکست ناپذیرش مورد اصابت قرار گرفته و او را مجبور به ترک هواپیما نمود. او در پست خطوط دشمن درعرض جغرافیایی 20.45 درجه فرود آمد.

 

تیم نجات او را قبل از رسیدن نیروهای دشمن از دست صربها رهانید. اما صربها چگونه توانستند این هواپیمای رادارگریز را ردیابی و مورد هدف قرار دهند؟

 

برطبق گفته صربها، اپراتورهای سیستم دفاع هوایی بلگراد به این واقعیت دست یافته بودندکه می توانند هواپیماهای رادارگریز را با استفاده از تغییرات اندکی در رادارهای ساخت شوروی ردیابی کنند. بویژه اینکه تنها لازم است از طول موجهای بلند برای آشکارسازی هواپیماهای رادارگریز در فاصله کوتاه استفاده کنند، زمانی که هواپیما دریچه پرتاب بمب خود را برای فرو انداختن بمب های هدایت شونده 900 کیلوگرمی باز نموده است. در این حالت سطح مقطع راداری هواپیما به فاصله کوتاهی افزایش می یابد.

 

علاوه براین صربها پیامهای رادیویی آمریکا و متحدین را در  فرکانس های UHF و VHF که اغلب فاقد رمزگذاری بود، پاییده بودند. درنتیجه با استفاده از این اطلاعات می توانستند آتشبارهای ضدهوایی خود را نزدیک اهداف زمینی مورد حمله هواپیماهای ناتو و آمریکا مستقر کنند.

 

برطبق گفته گروهبان دراگان ماتیچ که شلیک کننده موشک ها بود، هواپیمای رادارگریز در فاصلع 50 تا 60 کیلومتری رادار ضدهوایی صربها کشف شد. صربها برای جلوگیری از ردیابی رادارهای خود توسط هواپیماهای مجهز به موشک ضدتشعشع آمریکا، تنها به فاصله 17 ثانیه رادارهای خود را روشن می کردند.

 

کاپیتان زالتان دانی فرمانده آتشبار ضدهوایی دستور داد دهها موشک سام 3 به سوی محل تقریبی هواپیمای رادارگریز شلیک کنند. یکی از این موشکها در نزدیکی F-117 منفجر شده و خلبان آن را مجبور به ترک هواپیما کرد.

 

به گفته برخی منابع، قطعات هواپیمای F-117 ساقط  شده توسط روسها منتقل شده ودر توسعه فناوری رادارگریز روسیه مورد استفاده قرار گرفت.



تعداد 60 فروند از F-117A توسط نیروی هوایی آمریکا به خدمت گرفته شد که 59 فروند از آنها به سن بازنشستگی رسیدند. در 27 اکتبر 2007 طی نمایشی بی نظیر 25 فروند از این هواپیماها آرایش پروازی گرفتند که در زیر تصاویر آنها را مشاهده می کنید.




با پیشرفت های صورت گرفته در کامپیوتر هواپیمای F-22 Raptor، این هواپیما قادر بود از ارتفاع ده هزارمتری اهداف زمینی را شناسایی و مورد هدف بمب های هوشمند قرار دهد. پس از این پیشرفت ها بود که F-117A با وجود سابقه درخشان، جای خود را به جنگنده بمب افکن بسیار پیشرفته تر F-22 داد.


منبع اصلی: TheAviationist.com



کالیبراسیون ماشین های CNC با استفاده از تداخل سنج لیزری

تالیف: اصغر ناصری


یکی از فعالیت های مهم در تعمیر و نگهداری ماشین ابزارهای کنترل کامپیوتری (CNC) ، بازرسی دوره ای درستی هندسی و سینماتیکی آنها می باشد. اندازه گیری انحراف های هندسی مانند مستقیمی، توازی، تختی و انحراف های حرکت محورها از موقعیت های خطی می تواند اطلاعات لازم در مورد سطح درستی کارکردی ماشین های ابزار چندمحوره را فراهم سازد. استفاده از اصل تداخل نور که توسط آلبرت مایکلسون در دهه 1880 ابداع شد روش بنیادی در کنترل هندسی ماشین های ابزار بشمار می‌رود.

 

تداخل سنج مایکلسون از یک منبع نور مونوکروم (با طول موج واحد)، یک مجموعه آینه ثابت و یک مجموعه آینه متحرک تشکیل شده است. منبع نور بر روی یک نیم آینه مایل (آینه ای که نیمی از نور را منعکس و نیم دیگر را عبور می دهد) با زاویه 90 درجه منعکس شده و به آینه ای با فاصله ثابت از آن برخورد کرده و بر می‌گردد. نیم دیگر نور نیز به یک آینه متحرک برخورد می کند که به ابزارگیر متحرک ماشین بسته شده است. بازتاب دو پرتو نور باهم ترکیب شده و یک الگوی تداخلی شامل نوارهای تاریک و روشن را می سازد که فاصله میان نوارهای متوالی ضریبی از طول موج نور است. بدین ترتیب با معلوم بودن طول موج نور و تعداد نوارها ی تاریک وروشن می توان موقعیت دقیق آینه متحرک نسبت به منبع نور تک موج را دریافت.


 

اصل تداخل سنجی نوری


یکی از تداخل سنج های تجاری معروف، ML10 ساخت شرکت Renishaw است که از یک منبع تولید لیزر تک موج، مجموعه هایی از آینه و یک ثبات دمای EC10 برای جبران دمایی تشکیل شده است. در عمل، آینه ثابت در جلوی منبع لیزر تک موج قرار گرفته و آینه متحرک نیز به ابزارگیر متحرک ماشین بسته می‌شود. پس از تنظیم همراستایی پرتو لیزر ارسالی از منبع نور با آینه های متحرک و ثابت (که به روش خاصی انجام می شود)، محور ابزارگیر با دستورات کنترلی یا دستی در موقعیت های معین قرار گرفته و موقعیت اندازه گیری شده توسط تداخل سنج با موقعیت نشان داده شده توسط ماشین مقایسه شده و از این طریق خطای حرکت خطی محورها اندازه گیری می شود.


تداخل سنج لیزری ML10



شیوه نصب و چیدمان تداخل سنج لیزری ML10 برای کالیبراسیون موقعیت های حرکت خطی  یکی از محورهای ماشین



سپس خطاهای ثبت شده را می توان در فایل جبران خطا (Error Map) کنترلر ماشین وارد کرده و خطاهای حرکتی ماشین را به حداقل ممکن کاهش داد.




مدیر وبلاگ دنیای علم و تکنولوژی (اصغر ناصری) در حال وارد کردن خطاها در کنترلر ماشین  CNC

برای اطلاعات بیشتر فایل زیر را مطالعه فرمایید: