دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

جنگنده نسل آینده: جنگنده بدون دم مجهز به لیزر

منبع: popular mechanics


ترجمه: اصغر ناصری


طراحی جنگنده نسل ششم آینده دارای ویژگی رادارگریزی، حمل سلاح لیزری و برد بسیار بلند خواهد بود، البته اگر آمریکا استطاعت مالی ساخت آن را داشته باشد.

 

شرکت پیشرو نورتروپ گرومن طراحی مفهومی یک جنگنده نسل ششم را منتشر کرده است. گرچه تولید جنگنده چند منظوره نسل پنجم F-35 به تازگی آغاز شده است، لیکن طراحان از هم اکنون بدنبال جایگزین پیشرفته تر آن می اندیشند. جنگنده F-35 بیش از 20 سال در دست طراحی و توسعه بوده و از آن زمان تحولات زیادی روی داده است. سلاح لیزری موجودیت واقعی یافته، فناوری رادارگریز پیشرفت زیادی داشته و فناوری مقبله با آن نیز متولد شده است. ماهیت نیروهای معارض با آمریکا نیز تغییرات زیادی پیدا کرده و چین به عنوان قدرتی بزرگ در منطقه آسیا اقیانوسیه ظاهر شده است.


 

طرح نورتروپ گرومن یک جنگنده بدون دم مانند بی 2 اسپیریت است. این جنگنده بسیار بزرگ است تا بتواند مسافات طولانی را با سوخت داخلی خود طی کند. اف 35 بخاطر برد کوتاه خود مورد انتقاد زیادی قرار گرفته است زیرا می تواند ناوهای هواپیمابر آمریکا را در خطر برد موشک های بالستیک ضدکشتی چین مانند DF-21 قرار دهد. مانند F-22 این جنگنده باید بتواند بدون پس سوز با سرعت بالای صوت حرکت کند اما انتظار درگیری نزدیک هوایی توام با مانورهای تند از آن نمی رود. اندازه بزرگ هواپیما بدین معناست که باید بااستفاده از رادار پرتوان و موشکهای دوربرد و نیز لیزر هوابرد خود، اهداف هوایی را از فاصله دور نابود کند. این هواپیما از ترکیب سرعت، فناوری رادارگریز و حسگرهای پیشرفته شبکه ای برای آشکارسازی سریع دشمن از فاصله دور بدون اینکه دیده شود، سود خواهد برد. سلاح لیزری آن می تواند اهداف را با پرتو کشندهای که با سرعت نور حرکت می کند نابود سازد. بدین ترتیب نیازی به توپ 20 میلیمتری ولکان نخواهد داست.

 

اما چالش بزرگ این است که سلاح لیزری حرارت زیادی تولید می کند و هربار که شلیک کند هواپیما برای حسگرهای مادون قرمز قابل آشکارسازی می شود. هواپیمای تجسسی SR-71 برپایه فناوری رادارگریز ساخته شده بود ولی حرکت با سرعت 3 برابرصوت چنان گرمایی تولید می کرد که آن را به نقطه ای قرمز بر روی صفحه رادار دشمن تبدیل می کرد.

 

البته ساخت عملی این هواپیما به چارچوب زمانی 2030 موکول شده و تا آن زمان فناوری هوافضا پیشرفت زیادی خواهد کرد.

گرمایش جهانی چیست؟

همایش جهانی که هم اکنون در پاریس به ابتکار سازمان ملل جریان دارد، وظیفه خطیری بعهده گرفته است: معکوس ساختن فرایند گرمایش جهانی. امروز جمعه آخرین روز این همایش است.


 

اثر گلخانه ای

اثر به اصطلاح "اثر گلخانه ای" (greenhouse effect) پدیده ای طبیعی است که سیاره زمین را به حد کافی گرم ساخته تا انسان بتواند بر روی آن براحتی زندگی کند.

 

لایه ای نامرئی از نیتروژن، اکسیژن و حجم کمتری از دی اکسید کربن و سایر گازها، سیاره ما را احاطه کرده و این امکان را پدید آورده که گرمای خورشید در مجاورت زمین باقی بماند.

 

با این وجودفعالیت های انسانی مانند سوزاندن زغال سنگ و نفت، مقادیر عظیمی دیاکسید کربن به داخل اتمسفر تزریق کرده که مانند پتویی اضافی بر روی زمین عمل کرده و مقدار بیشتری از تشعشع خورشیدی را به دام می اندازد.

 

منابع آلودگی

حجم خروجی گازهای گلخانه ای تولید شده توسط بشر بیشتر از هر زمان دیگری است و به حدود 53 میلیارد تن دی اکسید کربن در سال 2014 رسیده است. سرعت تولید گازهای گلخانه ای در حال افزایش است و در طی دهه 2000 هر سال 2.2 درصد افزایش داشته در حالی که در فاصله سالهای 1972 تا 2000 حدود 1.3 درصد در سال بوده است.

 

تولید انرژی بزرگترین منبع گازهای گلخانه ای با 35 درصد سهم از این پدیده بشری است. کشاورزی و جنگل زدایی نیز 24 درصد از سهم تولید گازهای گلخانه ای را بخود اختصاص می دهند.

 

صنایع سنگین 21 درصد از این سهم را بعهده داشته، حمل و نقل 14 درصد و ساختمان سازی مسئول انتشار 6 درصد از کل گازهای گلخانه ای هستند.

 

متوسط تراکم گازهای گلخانه ای در جو زمین 430 ذره در میلیون معادل دی اکسید کربن (CO2e) در سال 2011 بوده است، سطحی که در طول 800 هزار سال گذشته در زمین هرگز دیده نشده است. برای اینکه گرمایش جهانی با احتمال دو در سه در سطح دو درجه سلسیوس بالاتر از دوران پیش از انقلاب صنعتی باقی بماند، این سطح تراکم نباید از 450 ذره در میلیون CO2e تا انتهای قرن حاضر تجاوز کند.

 

سیاره ای گرمتر

دمای متوسط جو زمین در فاصله سالهای 1880 تا 2015 حدود 1 درجه افزایش یافته است. اما این افزایش یکنواخت نبوده و بر سطح زمین دمای بالاتری از اقیانوسها ثبت شده و در قطب های شمال و جنوب افزایش ها بالاتر بوده است.

 

سه دهه اخیر گرمترین سالها بر رویکره زمین از سال 1850 بوده است. دمای سطح اقیانوس ها نیز 0.11 درجه بالاتر ازمتوسط سالهای 1971 تا 2010 بوده است.

 

نهاد علمی آب و هوای سازمان ملل پیش بینی کرده است که بدون کاستن ازانتشار آلاینده ها، دمای زمین تا سال 2100 به میزان 3.4 تا 4.8 درجه افزایش خواهد یافت. این افزایش دما شرایط زندگی بر روی زمین را بسیار دشوار ساخته و باعث ذوب شدن حجم زیادی از یخهای قطبی و دگرگونی های مخرب آب و هوایی خواهد شد.


 

کاستن از انتشار گازهای گلخانه ای و رسیدن به سطح مورد نظر اجلاس جهانی پاریس نیاز به میلیاردها دلار سرمایه گذاری و تغییر ساختار کارخانجات صنعتی در کشورهایی مانند چین و ایالات متحده دارد. امری که از بزرگترین موانع بر سر راه رسیدن به توافق مشترک در اجلاس جهانی پاریس محسوب می شود.

 

منبع اصلی: یاهو نیوز - رویترز

 


معرفی شرکت پویاکار

یکی از شرکت های پیشرو در زمینه تولید ماشین های CNC در ایران، شرکت پویا کار می باشد. این شرکت با بهره گیری از پرسنل متخصص که جملگی فارغ التحصیل دانشگاههای خوب کشورهستند توانسته است در زمینه تولید سفارشی ماشین های CNC بر اساس نیاز مشتری به جایگاه خوبی در سالیان اخیر دست پیدا کند. دانش فنی توام با مهارت های عملی از ویژگی های بارز متخصصین این شرکت بوده و کنترل کیفیت دقیق محصولات تولیدی بر قابلیت اعتماد مشتریان شرکت افزوده است. در سالیان اخیربا وجود تحریم های صنعتی، مدیران شرکت پویاکار توانسته اند با تنوع بخشی به طیف تامین کنندگان خارجی خود از افت کیفی محصولات تولیدی جلوگیری کنند. بنده این افتخار را داشته ام که به نمایندگی از شرکت لکسر برای کالیبراسیون دوعدد از ماشین های CNC تولیدی این شرکت، با ایشان همکاری داشته باشم.


نگارنده گزارش (اصغر ناصری) در حال تنظیم دستگاه تداخل سنج لیزری برای کالیبراسیون دستگاه CNC


یکی از ویژگی های بارز فرهنگ سازمانی در شرکت پویاکار، احترام متقابل میان کارکنان و فضای صمیمی شرکت علاوه بر تعهد بالای کاری است که متاسفانه در کمتر شرکت خصوصی در ایران دیده می شود.


برای اطلاعات بیشتر به وبسایت این شرکت مراجعه فرمایید.