دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

آیا آلبرت اینشتاین تحصیلات دبیرستانی ناموفقی داشت؟

باورعامه بر این است که آلبرت اینشتاین دانشمند بزرگ فیزیک و ارائه کننده نظریه نسبیت، تحصیلات دبیرستانی ناموفقی داشت و هیچگاه دانش آموزی قوی در دروس پایه نبود. حتی در سال 1935فردی بریده روزنامه ای را به او نشان داد که عنوان آن چنین بود: "بزرگترین ریاضیدان زنده دنیا در درس ریاضیات مردود شده بود." اینشتاین با مشاهده این مطلب لبخند زده و گفته بود: من هیچگاه در ریاضیات مردود نشدم. من پیش از پانزده سالگی بر حساب دیفرانسیل و انتگرال تسلط کامل داشتم.


این باور عامیانه ریشه در یک اشتباه مضحک و عدم آشنایی با نظام آموزشی سوبیس داشت، یعنی کشوری که اینشتاین تحصیلات دبیرستانی خود را در آن گذرانده بود. اینشتاین در مدرسه پلی تکنیک فدرال زوریخ امتحانات ورودی را گذرانده و با توجه به نمرات خوب، به توصیه مدیر موسسه در مدرسه ای واقع در آرائو ثبت نام  کرد. یکسال بعد او در حالی دوره متوسطه را به پایان رساند که در دروس جبر، هندسه، فیزیک و تاریخ نمره شش گرفته بود. نمره شش در نظام آموزشی سوییس به معنای بالاترین نمره بود. در حالی که نظام آموزشی آلمان که اینشتاین بعدها به آنجا مهاجرت کرد کاملا برعکس بود. یعنی نمره 1 بالاترین و نمره شش پایین ترین محسوب می شد. جهل عمومی به این تفاوت موجب یک سوء برداشت تاریخی شد و گروه بزرگی از مردم تصور کردند اینشتاین در دروس اصلی نمره پایینی گرفته است.


تصویری از کارنامه دوره متوسطه آلبرت اینشتاین


منبع:

http://rarehistoricalphotos.com/albert-einsteins-matriculation-certificate-1896/


نیمی از جمعیت دنیا در حدود تنها 1 درصد از سطح زمین های کره خاکی زندگی می کنند.


نقشه بالاتوسط مکس گالکا با استفاده از داده های سازمانهای بین المللی مانند ناسا و سازمان ملل تهیه شده است. نیمی از جمعیت دنیا در نقاط زردرنگ و مابقی در مکانهای سیاه زندگی می کنند. نقاط زرد تنها 1 درصد سطح زمین را تشکیل می دهند. بیشتر جمعیت دنیا در چین، هند و کشورهای اطراف آنها زندگی می‌کنند. متراکم ترین نقطه زمین از نظر جمعیت درست در وسط قاهره قرار دارد، جایی که بیش از یک میلیون نفر تنها در 23 کیلومتر مربع زندگی می کنند.


منبع: 

http://www.popularmechanics.com/technology/infrastructure/a19064/map-human-concentration-global/