X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

نقش حمل و نقل ریلی در توسعه اقتصادی


یکی از مزایای مهم حمل و نقل ریلی برای توسعه اقتصادی، تسهیل دسترسی تولیدکنندگان کشورهای در حال توسعه به مواد خام، کالاهای واسطه‌ای و سایر منابع و نیز ارسال محصولات خود به بازارها با قیمت‌های مناسب است. راه‌آهنی که خوب اداره شود خدمات مورد نیاز بسیاری از صنایع سنگین کشور را با هزینه‌ای بسیار کمتر از حمل و نقل جاده‌ای تامین می‌کند. بنابراین حمل و نقل ریلی می‌تواند باعث تسهیل تجارت، ایجاد اقتصاد مقیاس، تخصصی شدن اقتصاد و رشد اقتصادی فزاینده شود.


حمل و نقل ریلی همچنین می‌تواند فواید اجتماعی بیرونی ایجاد کند که ارزش بسیاری برای سیاست گذاران بویژه در زمینه ایمنی، محیط زیست و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای دارد. طی دهه گذشته دانش انسان درباره هزینه‌های بیرونی روش‌های مختلف حمل و نقل بویژه تاثیر آنها بر انتشار گازهای گلخانه‌ای افزایش قابل توجهی یافته است. شواهد بدست آمده در اروپا، ایالات متحده و چین نشان می‌دهد که حمل و نقل ریلی مزایای محیط زیستی و ایمنی مهمی در قیاس با حمل و نقل جاده‌ای دارد. شکل 1 تخمین هزینه‌های خارجی دو نوع حمل و نقل ریلی و جاده‌ای را در اتحادیه اروپا نشان می‌دهد. از این نمودار می‌توان دریافت که هزینه‌های خارجی حمل و نقل جاده‌ای در زمینه‌های سروصدا، تصادفات، آلودگی هوا، تغییرات آب و هوایی، هزینه های بالادستی نسبت به پایین دستی و سایر هزینه های مرتبط بطور متوسط پنج برابر هزینه های خارجی حمل و نقل ریلی است.

شکل 1. مقایسه هزینه های بیرونی حمل و نقل جاده ای و ریلی


منبع: http://ec.europa.eu/transport/costs/handbook/doc/2008_01_15_handbook_external_cost_en.pdf


از سوی دیگر مدیریت نادرست حمل و نقل ریلی می تواند باعث اتلاف بودجه ملی و نابودی منابع شود.متاسفانه در برخی کشورهای در حال توسعه حمل و نقل ریلی فاقد یک نگاه بازار محور، بهره برداری ناکافی از تجهیزات، بهره وری پایین نیروی کار و زیرساخت ضعیف است. چنین راه‌آهنی تاثیر بودجه‌ای منفی بزرگی خواهد داشت.

 

شکل 2 حجم حمل و نقل کالا توسط شبکه راه‌آهن در مناطق مختلف جهان به سال 2010 را نشان می‌دهد. همانطور که دیده می شود حجم حمل و نقل کالای ریلی در دو کشور ایالات متحده و کانادا تقریبا با کل آسیا و اقیانوسیه برابری می کند که شاخصی از اهمیت حمل و نقل ریلی در توسعه یافتگی است.



شکل 2. سهم حمل و نقل کالا توسط شبکه ریلی در مناطق مختلف جهان


اما حمل و نقل ریلی در کشور ما تنها 3 تا 5 درصد کل کل حمل و نقل کالا و مسافر را تشکیل می دهدکه سهم بسیار ناچیزی است. فرسودگی ناوگان حمل و نقل و عمر متوسط بالای 28 سال واگن ها بر هزینه های مدیریت شبکه ریلی افزوده است.


منابع:

Paul Amos, DFID, Freight Transport for Development Toolkit: Rail Freight.

http://www.csr.ir/Pdf/Content2670/157.pdf

تاریخ ارسال: جمعه 14 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 11:11 ب.ظ | نویسنده: اصغر ناصری | چاپ مطلب 0 نظر