دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

تاثیر کیفیت آسفالت جاده ها بر مصرف سوخت خودروها


عوامل بسیاری بر میزان مصرف سوخت خودروها اثر می‌گذارند. از میان آنها می توان به کارایی موتور، سرعت، خواص آیرودینامیکی و مقاومت خودرو در برابر غلتش (متمایل شدن به پهلوها) اشاره کرد. وقتی از اثر مشخصات پوشش جاده بر مصرف سوخت بحث می کنیم، مهمترین عوامل زبری سطح جاده خواهد بود. برای راندن یک خودرو برروی یک جاده زبر انرژی بیشتری نسبت به جاده ای با سطح صاف مورد نیاز است [1].


بهبود صافی سطح جاده می تواند اثرات قابل ملاحظه ای بر مصرف کلی سوخت خودروها داشته باشد. پیش بینی می شود یک برنامه تعمیر و نگهداری که باعث افزایش جزیی صافی سطح شود، خواهد توانست سالانه در ایالات متحده منجر به 7 میلیارد گالون صرفه جویی در مصرف سوخت گردد که معادل حذف 10 میلیون خودرو از سطح جاده ها در هر سال است. در نتیجه میزان انتشار گازهای آلاینده نیز کاهش قابل ملاحظه ای خواهد یافت [1]. 


کیفیت روکش جاده ها در ایران براستی وحشتناک است! کافی است سفری به یکی از شهرهای مجاور محل سکونت خود داشته باشید تا تکانهای شدید و تمایل دایمی خودرو به انحراف از مسیرمستقیم در اثر پستی بلندی سطح جاده ها را مستقیما احساس کنید. عمر متوسط روکش آسفالت جاده ها در ایران 3 سال است در حالی که این مقدار در مورد کشورهای اروپایی به 12 تا 13 سال می رسد [2].


منابع:

1. David Newcomb, Smoothness Still Matters, National Asphalt PavementAssociation

2. از آسفالت های بی کیفیت تاچاله های خیابانی، روزنامه جام جم شماره 4278
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد