دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

نگاهی انتقادی به کتاب ریاضی سال نهم


پایه نهم تحصیلی که معادل اول دبیرستان محسوب می شود به نوعی واسطه انتقال دانش آموز از مقطع راهنمایی به دبیرستان محسوب می شود و همین امر مولفان کتاب ریاضی این مقطع را دچار سردرگمی کرده است. کتاب ریاضی این پایه مخلوطی درهم و برهم از مطالب کتاب سوم راهنمایی و اول دبیرستان نظام قبلی است. به نظرمی رسد در ابتدای تالیف کتاب و درجلسات تدوین محتوای درسی هیچ هدف گذاری مشخصی برای این کتاب صورت نگرفته ئ معلوم نبوده قرار است دانش آموز این مقطع پس ازگذراندن یکسال تحصیلی په مهارت های محاسباتی و استدلالی بایدکسب کند. مولفان کتاب از هر مبحث تنها گاز کوچکی زده اند و هیچ کدام از مباحث تا حد اشباع حس کنجکاوی دانش آموز و ایجاد یک مهارت مشخص در او پرداخته نشده اند. تنها یک مثال کافی است تا به عمق شتاب زدگی و بی مسئولیتی مولفان این کتاب پی ببریم:


در صفحه 114 مولفان خواسته اند مثالی از کاربرد کسرهای گویا در فیزیک بزنند و فرمول جرم یک جسم با سرعت مشخص v و انرزی جنبشی K را ذکر کرده اند. این فرمول بصورت v2/2k ذکر شده که کاملا غلط است. می دانیم که فرمول انرژی جنبشی جسم عبارت است از k=1/2 mv2 که نتیجه می دهد m = 2k /v2.


تصور کنید که دانش آموز سال بعد در درس فیزیک به فرمول صحیح انرژی جنبشی بربخورد واین ابهام برایش پیش آید که کدامیک درست است. آیا نتیجه این امر بی اعتمادی او به کتاب درسی به عنوان اصلی ترین منبع مراجعه او نیست؟ آیا تالیف کتاب درسی برای آینده سازان ما ارزش یک ویراستاری علمی ساده را نداشته است؟


سهل انگاری در تالیف کتابهای درسی خیانت به نسل های آینده است. به هوش باشیم!


در همین رابطه مطالعه کنید:


نگاهی به کتاب های درسی نظام جدید آموزشی