دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

سوخت گیری هوایی و روشهای مختلف آن

 

سوخت گیری هوایی (Air to Air Refuelling = AAR) روشی موثر برای افزایش دوام پرواز و برد هواپیما است. ایده این روش ابتدا در سال 1917 توسط الکساندر دی سورسکی (Alexander de Seversky) مطرح شده و سپس در دهه 1920 به شکل استفاده از شلنگ 15 متری و شیر جریان دستی به نمایش گذاشته شد. از آن پس این روش بطور پیوسته مورد مطالعه و توسعه قرار گرفته و با هدف افزایش طول مدت پروازها بکار گرفته شده است که نتیجه آن، اولین پرواز بدون توقف به دور کره زمین در سال 1949 بوده است. در خلال جنگ جهانی دوم برنامه هایی برای بکارگیری این روش تدوین شد لیکن این برنامه ها ادامه نیافته و اولین مورد استفاده نظامی از سوخت گیری هوایی در خلال جنگ کره از دهه 1950 بدین سو اتفاق افتاد.

 

در سالهای اخیر توجه روزافزونی به سوخت گیری خودکار هواپیماهای بدون سرنشین شده است. در طی دهه گذشته مقالات زیادی درباره جنبه های نظری و عملی خودکارسازی فرایند سوخت گیری هوایی منتشر شده که زمینه هایی مانند کنترل هواپیما، سیستم های حسگر و یکپارچه سازی آنها را پوشش داده اند. برای توسعه و ارزیابی نظریات موجود مدلهای شبیه سازی متعددی ایجاد شده که از مدلهای پارامتری ساده گرفته تا نمایش فیزیکی پیچیده هواپیما، اغتشاشات آیرودینامیکی و جوی و تجهیزات سوخت گیری هوایی را شامل می شده اند.

 

روشهای سوخت گیری هوایی

 

1. روش بوم پرنده (Flying boom): در این روش یک میله سوخت رسان که انتهای آن یک بوم قرار دارد از هواپیمای تانکر خارج می شود. بوم توسط یک اپراتور در هواپیمای سوخت رسان و از طریق بالکها و فلاپهای آن کنترل شده بسوی هواپیمای سوخت گیرنده هدایت می شود. در نتیجه برای هواپیمای سوخت گیرنده اتصال به بوم ساده تر از روش پراب و شلنگ است. سرعت سوخت رسانی نیز بسیار بالاتر از روش پراب و شلنگ است. ایراد اصلی این روش این است که در هر زمان تنها سوخت رسانی به یک هواپیما امکان پذیر است. این روش برای سوخت رسانی به هلی کوپترها مناسب نیست.


2. روش پراب و کلاهک مخروطی (Probe and drogue): ... این سیستم ساده تر و جمع و جورتر از روش بوم پرنده است و می تواند با هواپیماهای مختلف یا سرعتهای متفاوت پرواز تطبیق داده شود. در این روش امکان سوخت رسانی همزمان به چند هواپیما نیز وجود دارد. ایراد اصلی آن این است که خلبان هواپیمای دریافت کننده سوخت در این روش باید تلاش زیادی برای کنترل سرعت و جهت پرواز هواپیمای خود به منظور اتصال دقیق با کلاهک مخروطی بنماید. در هوای مغشوش و تاریکی شب اتصال به کلاهک مخروطی معمولا دشوار است.


منبع اصلی:

Advances in air to air refueling

Peter R. Thomas et. Al

Progress in Aerospace Sciences, July 2014

 

 

برای سفارش ترجمه کامل مقاله بسیار مفید و جامع فوق، یک پیامک به شماره 09360771981 ارسال فرمایید.

 

بهای ترجمه فارسی مقاله با فرمت WORD همراه با متن اصلی انگلیسی آن: 30 هزار تومان

ارسال فوری با ایمیل، تلگرام یا لینک دانلود

مروری بر بازیابی اطلاعات از وب معنایی برپایه هستی شناسی


در دنیای امروزین اینترنت منبع اصلی بدست آوردن اطلاعات در هر زمینه‌ای محسوب می‌‎گردد. اما اطلاعات بدست آمده با جستجوهای ساده اینترنتی نسبتا نامرتبط هستند که علت آن گردآیه عظیم اطلاعات موجود بر روی وب است. موتورهای جستجوی سنتی مبتنی بر جستجوی کلیدواژه‌ای هستند که نمی‌توانند داده‌های خام را به دانش مفید تبدیل کنند. استخراج مفاهیم قابل استفاده از اسناد بدون ساختار وب امر دشواری است و توسعه وب معنایی یکی از رویکردهای حل این مشکل می باشد. برای این منظور باید کاربردهای تحت وب به نوعی مهندسی معکوس شده و مفاهیم پنهان در صفحات آن کشف شوند.

اولین مرحله مهندسی معکوس کاربردهای تحت وب، استخراج مفاهیم پنهان در صفحات HTML یا نشانه گذاری شده در صفحات XML است. برای این منظور از روشی به نام هستی شناسی حوزه استفاده می‌شود. این روش به بازساختاردهی صفحات وب و غنای اطلاعاتی آنها و نیز سهولت بازیابی اطلاعات مفید در وب می‌انجامد. استفاده از ابرداده‌ها کلید غنابخشی به صفحات وب هستند.

در این مقاله پژوهش هایی که بر روی ایجاد نمایه معنایی از اسناد وب انجام شده مرور گشته و نوعی مطالعه زمینه یابی (Survey) بر روی برخی از مهمترین فعالیت های انجام شده در این رابطه صورت گرفته است. ابتدا برخی مفاهیم اصلی معرفی شده و سپس مهمترین کارهای صورت گرفته در این زمینه به اختصار معرفی شده‌اند.


این مقاله در 9 صفحه با بهره گیری از سه منبع بسیار معتبر زیر تدوین شده است:


[1] Abdeslem DENNAI, Sidi Mohammed BENSLIMANE, Semantic Indexing of Web Documents Based on Domain Ontology,      I.J. Information Technology and Computer Science, 2015, 02, 1-11

[2] Vishal Jain, Mayank Singh, Ontology Based Information Retrieval in Semantic Web: A Survey, I.J. Information Technology and Computer Science, 2013, 10, 62-69

[3] Song Jun-feng, Zhang Wei-ming, Xiao Wei-dong, Li Guo-hui, Xu Zhen-ning, Ontology-Based Information Retrieval Model for the Semantic Web, School of Information System and Management, The National University of Defense Technology, China.


فرمت این مقاله MS WORD 2010 قابل ویرایش بوده و به سایر فرمت ها بنا به درخواست مشتری ارسال می گردد.


بهای مقاله: 25000 تومان. ارسال فوری از طریق ایمیل، تلگرام یا لینک دانلود با پیامک به شماره 09360771981

تاریخچه مختصر کامپیوتر

تاریخچه مختصر کامپیوتر

گردآوری و ترجمه: اصغر ناصری (asna50@yahoo.com)

1380 خورشیدی

 

ماشین های محاسبه و نوآوران نخستین


چرتکه،‌که حدود 5000 سال پیش در آسیای میانه ابداع شد و هنوز مورد استفاده است، می تواند نخستین کامپیوتر بشمار آورده شود. بازرگانان از این ابزار برای نگهداشتن حساب معاملات استفاده می کردند. حدود 12 قرن طول کشید تا پیشرفت مهم دیگری در ابزارهای محاسباتی رخ دهد. در سال 1642 بلیز پاسکال ماشینی ابداع کرد که می توانست اعدادی تا هشت رقم را با یکدیگر جمع کند. ابزار او که پاسکالین نامیده می شد کاملاً مکانیکی بود و از چرخدنده های درگیر استفاده می کرد. در سال 1694 یک ریاضیدان آلمانی بنام لایب نیتز قابلیت ضرب کردن را به این ماشین افزود. اما تا سال 1820 ماشین حسابهای مکانیکی مورد استفاده گسترده واقع نشدند. در این سال یک مهندس فرانسوی بنام توماس دوکولمار ماشینی ساخت که می توانست چهار عمل اصلی را انجام دهد. این ماشین که آریثومتر نامیده می‌شد تا جنگ جهانی اول مورد استفاده بود.


شروع واقعی عصر کامپیوترها را می توان در گرو کار ریاضیدان انگلیسی چارلز بابیج دانست. او در سال 1832 طرحی برای اولین کامپیوتر همه منظوره بنام ماشین تحلیلی پی ریخت. این ماشین که از پنجاه هزار قطعه ساخته شده بود از کارت های سوراخدار برای ورود اطلاعات استفاده می کرد. گرچه این طرح کاملاً عملی بود، ولی بواسطه پیچیدگی و هزینه زیاد هرگز ساخته نشد. دستیار بابیج، آگوستا ایدا کینگ دختر شاعر معروف انگلیسی لرد بایرون بود که برای ماشین تحلیلی بابیج برنامه کامپیوتری جهت انجام محاسبات نوشت. بنابراین ایدا کینگ را می توان اولین برنامه نویس کامپیوتر در تاریخ جهان نامید. در دهه 1980 وزارت دفاع آمریکا به افتخار او یک زبان مدرن برنامه نویسی را بنام ایدا (ADA) نامگذاری کرد.


در سال 1889 یک مخترع آمریکایی بنام هرمان هولریت دستگاهی برای محاسبات سرشماری عمومی آمریکا ابداع کرد. محاسبات سرشماری قبلی در سال 1880 بصورت دستی انجام شده و حدود ده سال بطول انجامیده بود. هولریت از کارتهای سوراخدار برای ذخیره نتایج سرشماری استفاده می کرد. با استفاده از ماشین ابداعی هولریت، آمارگیران توانستند نتایج سرشماری را در طی شش هفته محاسبه کنند. علاوه بر سرعت، این شیوه ذخیره نتایج باعث کاهش قابل ملاحظه اشتباهات شده بود. او در سال 1896 اولین شرکت کامپیوتری را ابداع کرد که در سال 1924 بنام شرکت ماشینهای اداری بین المللی یا IBM تغییر داد.


پنج نسل کامپیوترهای نوین

 

نسل اول (1945-1956)

با شروع جنگ جهانی دوم دولتها شروع به سرمایه گذاری بیشتر در توسعه کامپیوترها نمودند. در سال 1941 یک مهندس آلمانی بنام کنراد زئوس کامپیوتری بنام Z3 ساخت که در طراحی هواپیماها و موشکها بکار می رفت. در 1943 در بریتانیا کامپیوتری بنام کلوزوس ساخته شد که می توانست پیامهای رادیویی المانی ها را رمز گشایی کند. در سال 1944 یک مهندس آمریکایی بنام هوارد آیکن که برای IBM کار می کرد کامپیوتری بنام Mark I برای نیروی دریایی آمریکا ساخت. از این کامپیوتر برای محاسبه مسیر پرتاب گلوله و موشک استفاده می شد. این کامپیوتر دارای طولی به اندازه یک زمین فوتبال و حدود 800 کیلومتر سیم بود. برای به راه انداختن قطعات مکانیکی آن از سیگنالهای الکترومغناطیسی (امواج رادیویی) استفاده می شد. محاسبه هر عمل اصلی در این کامپیوتر حدود 3 تا 5 ثانیه بطول می انجامید ولی قادر بود عملیات محاسباتی پیچیده ای را انجام دهد.

اما اولین کامپیوتر همه منظوره ای که از آن می شد برای انجام عملیات مختلفی استفاده کرد، انیاک (ENIAC) نام داشت. این کامپیوتر در اواخر جنگ جهانی دوم ساخته شد و ماشین عظیمی بشمار می رفت. از 180.000 لامپ خلا و 70.000 مقاومت و 5 میلیون جوش لحیم ساخته شده بود و در هر ساعت 160 کیلووات انرژی مصرف می کرد. با این وجود هزار بار سریعتر از Mark I بود.

در سال 1945 دانشمند جوانی بنام جان فون نیومن کامپیوتری بنام ادواک (EDVAC) ابداع کرد که نقطه تحول مهمی بشمار می رفت. این کامپیوتر دارای حافظه ای برای ذخیره دستورالعمل ها و داده ها بود و از یک “واحد پردازش مرکزی” بهره می برد. در سال 1951 یونیواک ساخته شد که اولین کامپیوتر همه منظوره تجاری بشمار می رفت.

مشخصات اصلی کامپیوترهای نسل اول را می توان بشرح زیر خلاصه کرد:

  • هربار باید برای منظوری خاص برنامه ریزی می شدند.
  • دارای زبان مخصوص به خود (بنام زبان ماشین) بودند.
  • از لامپ های خلا برای انتقال داده ها و از استوانه های مغناطیسی برای ذخیره اطلاعات استفاده می کردند.

نسل دوم (1956-1963)


در سال 1948 ابداع ترانزیستورها باعث تغییر مسیر توسعه کامپیوترها شد. ترانزیستور جایگزین لامپ خلا بزرگ و پرمصرف شد و در نتیجه اندازه ماشین های الکترونیکی کاهش قابل ملاحظه ای یافت. با بکارگیری ترانزیستور، نسل دوم کامپیوترها متولد شدند که بسیار سریعتر،‌کوچکتر و ارزانتر بودند. در سال 1965 کامپیوتر IBM 1401 در شرکتهای بزرگ برای انجام محاسبات مالی بکار می رفت. این کامپیوتر دارای همه قسمتهای کامپیوترهای مدرن امروزی مانند چاپگر ، دستگاه های ذخیره بر روی نوار کاست و دیسک مغناطیسی،‌ حافظه، سیستم عامل و برنامه های ذخیره شده بود. زبانهای برنامه نویسی سطح بالا که بجای کدهای کامپیوتری از کلمات گفتاری استفاده می کردند،‌ در این نسل ظهور کردند. دو مثال مهم از اینگونه زبانها عبارتند از FORTRAN برای کاربردهای علمی وCOBOL برای کاربردهای تجاری. صنعت نرم افزار در این زمان متولد شد.

مشخصات اصلی کامپیوترهای نسل دوم عبارتند از:

  • استفاده از ترانزیستورها
  • استفاده از زبانهای برنامه نویسی سطح بالا
  • دارا بودن لوازم جانبی برای ذخیره و چاپ اطلاعات

نسل سوم (1964-1971)


در سال 1958 مدارهای مجتمع (IC) ابداع شدند. یک مدار مجتمع قطعه ای الکترونیکی است که تعداد زیادی اجزاء الکترونیکی را بر روی قطعه سیلیکونی کوچکی گرد می آورد. ابداع نیمه هادی ها که متشکل از هزاران ترانزیستور در یک حجم کوچک بودند، به سرعت کامپیوترها افزوده و اندازه آنها را بطور قابل ملاحظه ای کاهش داد. مشخصات اصلی کامپیوترهای نسل سوم عبارت بودند از:

  • استفاده از نیمه هادی ها
  • استفاده از نرم افزارهای کاربردی بنام سیستم عامل که امکان می داد تعداد زیادی برنامه بطور همزمان بر روی یک کامپیوتر مرکزی اجرا شوند.

کامپیوترهای نسل چهارم (1971 تا کنون)

در این نسل دانشمندان توانستند چند صدهزار جزء الکترونیکی را بر روی قطعه کوچکی بنام تراشه (Chip) سوار کنند. در سال 1971 شرکت اینتل اولین تراشه خود بنام Intel 4004 را عرضه کرد که تمام قسمتهای پردازنده مرکزی، حافظه، کنترل ورودی و خروجی را بر روی خود داشت. با کاهش قیمت بیشتر، کامپیوترها وارد خانه ها نیز گشتند. اولین کامپیوترهای خانگی عبارت بودند از کمودور و اپل. در سال 1981 IBM اولین کامپیوتر شخصی بنام IBM PC را وارد بازار کرد. تعداد کامپیوترهای شخصی تا سال 1982 به 5.5 میلیون عدد رسید. شرکت اپل نیز در سال 1984 اولین سیستم عامل گرافیکی را عرضه کرد که در آن بجای تایپ دستورات، از جابجا کردن اشکال گرافیکی استفاده می شد. ورود شرکت مایکروسافت و سیستم عامل ویندوز مهمترین تحول زمینه صنعت نرم افزار بشمار می رفت. در حال حاضر صدها میلیون کامپیوتر شخصی در تمام نقاط دنیا در انجام کارهای مختلف صنعتی، اداری، علمی و آموزشی بکار می روند.

مشخصات اصلی کامپیوترهای این نسل عبارتند از:

  • تراشه های متمرکز (CPU)
  • سیستم عامل گرافیکی

 

کامپیوترهای نسل پنجم (اکنون و آینده)

تعریف این نسل از کامپیوتر اندکی دشوار است،‌ زیرا توسعه آنها هنوز در مراحل ابتدایی خود بسر می برد. کامپیوترهای این نسل با استفاده از هوش مصنوعی قادر به تفکر و تصمیم گیری خواهند بود. همچنین به جای زبانهای برنامه نویسی از گفتار انسانی برای ارتباط با آنها استفاده می شود.

 

 دانلود متن PDF همراه با تصاویر




فروش مقاله و تحقیق آماده با بالاترین کیفیت علمی- تحویل سریع، قیمت فوق العاده مناسب

روی لینکهای زیر کلیک کنید:


1. مفاهیم و کاربردهای رایانش ابری


2. فرایند پرسکاری ECAP


3. فرایند شکل دهی افزایشی گرم


ایستگاه فضایی بین المللی

سال 1998 راکت روسی پروتون، ماژول زاریا (Zarya) را در مدار زمین قرار داد، اولین بخش چیزی که بعدها به نام ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) شناخته شد. به مدت 17 سال این ایستگاه میزبان فضانوردانی از 18 کشور مختلف دنیا بود. در 17 می 2016 این ایستگاه 100 هزارمین دور گردش خود را به دورکره زمین کامل کرد.

 


ناسا در آن روز اعلام کرد که ISS تاکنون 2.6 میلیارد کیلومتر مسافت را بدور زمین پیموده که معادل 10 سفر رفت و برگشت به مریخ و تقریبا یک سفر به سیاره نپتون است. ایستگاه فضایی بین المللی با همکاری 16 کشور دنیا ساخته شده است. در این ایستگاه که هر 90 دقیقه بدور زمین می گردد، ساکنان آن (که تاکنون به 222 نفر رسیده اند) هر 45 دقیقه یک طلوع و غروب دیدنی خورشید را از فضا مشاهده می‌کنند. فضای داخل آن تقریبا معادل یک بوئینگ 747 است، 450هزار کیلوگرم وزن داشته و تقریبا اندازه یک زمین فوتبال را دارد.



منبع: edition.cnn.com

مقایسه زیردریایی های جنگی آمریکا و روسیه


زیردریایی های تهاجمی در طول تاریخ جنگهای مدرن همواره سلاح مهیبی بشمار می رفته اند. لیکن برخلاف نیروی هوایی که نقش قاطعی در پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم داشت، هیچگاه زیردریایی ها نقش نهایی و قطعی ایفا نکرده‌اند. برای مثال برتری فناوری زیردریایی آلمانها در جنگ جهانی اول تنها سقوط این قدرت جهانی را چند سال به تعویق انداخت.


ماموریت اصلی زیردریایی تهاجمی، حمله به زیردریایی ها و کشتی های دشمن است. یک زیردریایی باید به سونارهای خوبی برای آشکارسازی زیردریایی های دشمن مجهز باشد. همچنین در هنگام نزدیک شدن به واحدهای شناور و زیردریایی دشمن باید مخفی باقی بماند. سطح صدای تولید شده توسط موتور زیردریایی عامل مهمی در پنهان کاری آن است. برخی از زیردریایی های نوین قادرند با موشک های کروز خود به سایر کشتی ها و حتی اهداف زمینی حمله کنند. بنابراین رادارگریزی و مهمات متنوع مهمترین عاملها در طبقه بندی بهترین زیردریایی ها هستند.


بهترین زیردریایی های تهاجمی جهان کدامند؟ در این مقاله 3 زیردریایی برتر جهان به ترتیب معرفی شده اند. این طبقه بندی از سایت تخصصی:


 military-today.com 


استخراج شده است. اینها تنها زیردریایی های اتمی را شامل می شوند و زیردریایی های نوین در حال ساخت را شامل نمی گردند.


1. کلاس Seawolf یا گرگ دریا (ایالات متحده آمریکا)



سه زیردریایی ساخته شده در این کلاس پیشرفته ترین و در عین حال گرانترین زیردریایی های تهاجمی دنیا هستند. ساخت هرکدام از آنها که در فاصله 

سالهای 1989 تا 2005 صورت گرفته بیش از 3 میلیارد دلار هزینه داشته است. وزن آب جابجا شده توسط آنها 12139 تن، طول آنها 108 متر و حداکثر سرعت 65 کیلومتر بر ساعت است. برد آنها بواسطه استفاده از سوخت اتمی عملا نامحدود است. زیردریایی دارای 8 لوله پرتاب موشک و اژدر است و می تواند اژدر، موشک ضدکشتی وموشک کروز تاماهاوک حمل کند.


این زیردریایی ها به قولی کم صداترین زیردریایی های دنیا هستند. حتی در سرعت بالای 50 کیلومتر بر ساعت نیز بسیار آهسته تر از سایر انواع زیردریایی ها حرکت می کند. سروصدای کم این نوع زیردریایی به این واسطه است که موتور 45 هزار اسب بخار آن توان خود را به یک پمپ جت آب تحویل می دهد که نیروی پیشران تولید می کند بنابراین از موتور پره‌ای پر سروصدا خبری نیست. این زیردریایی ها قادرند در زیر لایه یخ قطبی نیز به عملیات بپردازند.


2. کلاس ویرجینیا (Virginia) (ایالات متحده آمریکا)



این زیردریایی ها به عنوان مکملی کوچکتر، ارزانتر و انعطاف پذیرتر از نوع پیشرفته تر و لیکن بسیار گرانقیمت تر کلاس سی ولف طراحی شده اند. ساخت بیش از 30 فروند ار این زیردریایی ها برنامه ریزی شده است. این زیردریایی ها از پوشش ضد امواج صوتی جدید و موتور رانشی نوینی برای کاهش صدا و امکان آشکارسازی کمتر بهره می برند. این زیردریایی 12 سیستم پرتاب عمودی موشک و اژدر در اختیار دارد. این زیردریایی می تواند تیم های عملیاتی ویژه را از روی عرشه خود گسیل نماید.


3. کلاس گرانی (Granney) روسیه



زیردریایی های یاسن (یا به بیان ناتو گرانی) جدیدترین زیردریایی های اتمی روسیه هستند. ساخت زیردریایی پیشرو این کلاس یعنی سورودونیسک (Severodvnisk)  در سال 1993 آغاز و در سال 2013 تحویل نیروی دریای شد. این زیردریایی مجهز به 24 سیستم پرتاب عمودی است و می تواند موشک کروز P-800 Oniks نیز حمل کند.




فروش مقاله و تحقیق آماده با بالاترین کیفیت علمی- تحویل سریع، قیمت فوق العاده مناسب

روی لینکهای زیر کلیک کنید:


1. مفاهیم و کاربردهای رایانش ابری


2. فرایند پرسکاری ECAP


3. فرایند شکل دهی افزایشی گرم