دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

مروری بر بازیابی اطلاعات از وب معنایی برپایه هستی شناسی


در دنیای امروزین اینترنت منبع اصلی بدست آوردن اطلاعات در هر زمینه‌ای محسوب می‌‎گردد. اما اطلاعات بدست آمده با جستجوهای ساده اینترنتی نسبتا نامرتبط هستند که علت آن گردآیه عظیم اطلاعات موجود بر روی وب است. موتورهای جستجوی سنتی مبتنی بر جستجوی کلیدواژه‌ای هستند که نمی‌توانند داده‌های خام را به دانش مفید تبدیل کنند. استخراج مفاهیم قابل استفاده از اسناد بدون ساختار وب امر دشواری است و توسعه وب معنایی یکی از رویکردهای حل این مشکل می باشد. برای این منظور باید کاربردهای تحت وب به نوعی مهندسی معکوس شده و مفاهیم پنهان در صفحات آن کشف شوند.

اولین مرحله مهندسی معکوس کاربردهای تحت وب، استخراج مفاهیم پنهان در صفحات HTML یا نشانه گذاری شده در صفحات XML است. برای این منظور از روشی به نام هستی شناسی حوزه استفاده می‌شود. این روش به بازساختاردهی صفحات وب و غنای اطلاعاتی آنها و نیز سهولت بازیابی اطلاعات مفید در وب می‌انجامد. استفاده از ابرداده‌ها کلید غنابخشی به صفحات وب هستند.

در این مقاله پژوهش هایی که بر روی ایجاد نمایه معنایی از اسناد وب انجام شده مرور گشته و نوعی مطالعه زمینه یابی (Survey) بر روی برخی از مهمترین فعالیت های انجام شده در این رابطه صورت گرفته است. ابتدا برخی مفاهیم اصلی معرفی شده و سپس مهمترین کارهای صورت گرفته در این زمینه به اختصار معرفی شده‌اند.


این مقاله در 9 صفحه با بهره گیری از سه منبع بسیار معتبر زیر تدوین شده است:


[1] Abdeslem DENNAI, Sidi Mohammed BENSLIMANE, Semantic Indexing of Web Documents Based on Domain Ontology,      I.J. Information Technology and Computer Science, 2015, 02, 1-11

[2] Vishal Jain, Mayank Singh, Ontology Based Information Retrieval in Semantic Web: A Survey, I.J. Information Technology and Computer Science, 2013, 10, 62-69

[3] Song Jun-feng, Zhang Wei-ming, Xiao Wei-dong, Li Guo-hui, Xu Zhen-ning, Ontology-Based Information Retrieval Model for the Semantic Web, School of Information System and Management, The National University of Defense Technology, China.


فرمت این مقاله MS WORD 2010 قابل ویرایش بوده و به سایر فرمت ها بنا به درخواست مشتری ارسال می گردد.


بهای مقاله: 25000 تومان. ارسال فوری از طریق ایمیل، تلگرام یا لینک دانلود با پیامک به شماره 09360771981

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد