دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

آیا عنصر آنتیموان عامل اصلی مرگ موتزارت بود؟

آیا عنصر آنتیموان عامل اصلی مرگ موتزارت بود؟

 

به عقیده بسیاری از انسان شناسان، ولفگانگ آمادئوس موتزارت (1756-1791) یکی از بزرگترین نوابغی است که تاکنون بر روی کره خاکی زیسته است. او که در خانواده‌ای هنرمند در سالزبورگ اتریش بدنیا آمده بود، در سه سالگی نواختن آلات موسیقی را آغاز کرد و در پنج سالگی به آهنگسازی روی آورد. پیش از اینکه شش ساله شود در قصر باواریا و قصر سلطنتی وین برنامه موسیقی خود را عرضه کرد و زمانی که به سیزده سالگی رسید یکی از بانفوذترین موسیقی دانان دنیا بشمار می‌رفت. او تا پایان عمرکوتاه سی و پنج ساله خود هماره از بزرگترین موسیقی دانان جهانی محسوب می‌شد و شهرت قطعات ساخته شده توسط او سراسر مرزها را درنوردیده بود.

 

یکی از متهمین اصلی در مرگ ناگهانی و زودهنگام موتزارت، عنصر آنتیموان یا استی بیم (Sb) است. آنتیموان یکی از عناصر بسیار سمی محسوب می شود و در عصر زندگی موتزارت برخی ترکیبات آن برای درمان انواعی از افسردگی توسط پزشکان تجویز می‌شد. چنین شایع است که تجویز و استفاده نابجا ازاین ماده شیمیایی باعث مرگ تدریجی موتزارت در زمانی کوتاه شده زیرا این نابغه موسیقیدان در اواخر عمر خود به نوعی افسردگی شدید مبتلا شده بود.

 

آنتیموان یک شبه فلز است که با عدد اتمی 51 یکی از سمی ترین مواد موجود در دنیا بشمار می رود. آنتیموان پس از بلعیده شدن توسط انسان به آنزیمهای محتوی گوگرد بدن چسبیده و مانع فعالیت آنها می‌شود. دوزهای بالا از این ماده باعث تخریب کلیه ها و کبد می‌گردد.



آنتیموان هم اکنون دارای برخی کاربردهای صنعتی است و ترکیبات آن در باتری‌ها، یاتاقان‌ها و لحیم استفاده می‌شود. متداول‌ترین منبع آن در طبیعت یک سنگ معدن گوگرددار به نام استیب‌نایت است.


https://www.britannica.com/biography/Wolfgang-Amadeus-Mozart

https://www.theguardian.com/science/grrlscientist/2012/feb/24/1

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد