دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

آلودگی هوا می‌تواند مانع بارندگی شود.


آلودگی هوا می‌تواند مانع بارندگی شود.


پژوهشگران با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و اندازه‌گیری ردپای آلودگی در نواحی شهری بزرگ و نیز منابع آلودگی هوا همچون نیروگاهها، کارخانجات ذوب سرب و پالایشگاه‌های نفت به تحلیل‌های تازه‌ای از اثر آلودگی هوا بر میزان بارندگی دست یافته‌اند. ابرهای آلوده تقریبا عاری از قطرات آب هستند و در نتیجه قابلیت اشباع و ایجاد بارندگی ندارند.

 

برای تشکیل یک قطره باران تقریبا یک میلیون ذره کوچک آب باید با یکدیگر برخورد کرده و با هم ترکیب شوند. در ابرهای آلوده شده، تعداد ذرات کوچک بسیار بیشتر از ذرات بزرگ آب است. احتمال اینکه این ذرات کوچکتر به یکدیگر برخورد کرده و به شکل قطرات قابل بارش با هم ترکیب شوند کمتر است. قطرات کوچکتر نیز با آهنگ کندتری منجمد شده و به بلورهای برف تبدیل می‌شوند که این امر به نوبه خود امکان بارش برف را کاهش می‌دهد.

 

از آنجایی که آلودگی هوای شهری یکی از مسایل مهم در بسیاری از مناطق دنیا است، فعالیت انسان می‌تواند بر الگوی بارش در مقیاس جهانی تاثیر بگذارد. ابرهایی که بر فراز مناطق با هوای پاکیزه تر گردش می کنند امکان بارش بیشتری نسبت به ابرهای فراز مناطق آلوده دارند.

 

تاثیر آلودگی هوا بر طول عمر انسان

 

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد افزایش ذرات آلاینده هوا به میزان 10 میکروگرم بر متر مکعب می‌تواند امید به زندگی را 9 تا 11 سال کاهش دهد. در کشورهای در حال توسعه سلامت نیروی انسانی از عوامل مهم توسعه است و از دست رفتن هر انسان در سالهای فعال خود به هزینه ای حدود 7 میلیون دلار برای اقتصاد کشور منجر می ‌شود.

 


هوای پاکیزه تهران قدیم



هم اکنون تهران یکی از آلوده ترین شهرهای دنیاست. علیرغم ادعای مسئولان شهرداری، تهران فاقد پوشش سبز کافی برای مهار آلودگی است.


منبع اصلی:

https://www.sciencedaily.com/releases/2000/03/000314065455.htm

نظرات 1 + ارسال نظر
مخمود جمعه 9 دی‌ماه سال 1401 ساعت 11:34 ب.ظ

باسلام لطفاً منابع و اسناد مربوط متن مقاله مربوط به آلایندگی هوا را به اینجانب ارسال فرمایید .خیلی ممنون خواهم بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد