دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

ببر خنجر دندان

بیشتر شما کارتون پرطرفدار عصر یخبندان را دیده اید. یکی از کاراکترهای این کارتون ببر خنجر دندان یا saber toothed tiger به نام دیه گو است که ممکن است به نظر کودکان یک موجود خیالی بیاید. اما چنین حیوانی واقعا در عصر یخبندان زندگی می کرده و حدود 10000 سال قبل آخرین نمونه های آن منقرض شده است.

نام علمی این گربه سان اسمیلودون (Smilodon) یا ببر خنجر دندان است که نام خود را از دندانهای خنجرمانند درازی گرفته که طول آنها گاهی به 30 سانتی متر می رسیده است. این دندانهای خنجر مانند و دندانه دار به همراه عضلات قوی گردن اسمیلودونها را قادر می ساختند بطور گروهی به شکار ماستودون یا حیوانات بزرگ فیل مانند عصر یخبندان بپردازند.Advertisement

 اسمیلودونها حدود 1.6 میلیون سال قبل بر روی زمین پدیدار شدند و حدود 10 هزار سال قبل نیز در اثر شکار بی رویه توسط انسانها که آن موقع به شکارچیان مسلط طبیعت تبدیل شده بودند و نیز پایان عصر یخبندان و تغییر شرایط طبیعی محیط زیست آنها از بین رفتند.

وزن برخی نمونه های اسمیلودون به 400 کیلوگرم می رسیده است. شکل زیر مقایسه ای بین اندازه بزرگترین گونه اسمیلودون و یک انسان معمولی است.

دندانهای بزرگ و خنجر مانند این گربه سان عظیم احتمالا برای وارد کردن ضربه کاری به گلو یا شکم طعمه بکار می رفته اند. این گربه سانان طعمه خود را خفه نمی کردند بلکه پس از وارد کردن یک زخم کاری به انتظار می ماندند تا طعمه از پای درآید.

این گربه سان یکی از خطرناکترین دشمنان گونه های اولیه انسان بوده است و انسان دوپای اولیه به سبب کندی حرکت و بی دفاعی نسبی، طعمه آسانی برای این گربه سان بشمار می رفته است.

منابعی برای مطالعه بیشتر:

https://ucmp.berkeley.edu/mammal/carnivora/sabretooth.html

مقایسه دو جنگنده پشتیبانی نزدیک A-10 و F-35 : کدام بهتر است؟

مقایسه دو جنگنده پشتیبانی نزدیک A-10 و F-35 : کدام بهتر است؟

 

نیروی هوایی ایالات متحده به تازگی رقابتی را بین دو هواپیمای جنگی پشتیبانی نزدیک هوایی، A-10 کهنسال و جنگ آزموده و F-35 مدرن و نسل پنجمی آغاز نموده است. این رقابت امروز 12 جولای 2018 به پایان می رسد. منتقدان نیروی هوایی آمریکا را متهم کرده اند که نتایج را به نفع F-35 جلوه خواهد داد.

 

جنگنده F-35A نیروی هوایی قرار است جایگزین F-16 وایپر شود. این امر باعث شگفتی نیست زیرا ماموریت این دو جنگنده شباهت زیادی به هم دارد. اما آنچه باعث رنجش ناظران شده تصمیم نیروی هوایی برای جایگزینی هواپیمای کارآزموده و موثر A-10 Warthog با F-35A است. زیرا آنچه از هواپیمای پشتیبانی نزدیک هوایی انتظار می رود، پرواز برای پشتیبانی نزدیک از نیروهای زمینی، خدمت به عنوان یک توپخانه پرنده و نابود ساختن اهداف دشمن در خطوط مقدم است.


جنگنده ضربتی کارآزموده و بسیار موفق A-10 

 

جنگنده F-35A به عنوان یک قاتل پنهان کار (stealth) اهداف هوایی و زمینی شناخته می شود. در این راه این هواپیما از رادارگریزی سنسورها و آگاهی موقعیتی شبکه ای خود برای بقا در میدانهای نوین نبرد سود می جوید. این هواپیما فاقد بسیاری از ویژگی های سنتی مورد نیاز پشتیبانی نزدیک هوایی است: حمل تعداد زیادی بمب، موشک و راکت، داشتن یک توپ بزرگ و نیرومند، توانایی گشت زدن در ارتفاع پایین و با سرعت کم بر فراز میدان نبرد و مداومت زیاد پرواز. اینها ویژگی هایی است که A-10 در آنها رودست ندارد. این جنگنده ضربتی قابلیت خود را در میادین نبرد متعدد به اثبات رسانده است.

 

اما ناظران مستقل، نیروی هوایی را متهم می کنند که برای توجیه سرمایه گذایر عظیم صورت گرفته روی F-35، نتایج را غیرمنصفانه تنظیم کرده و ایرادات این جنگنده نسل پنجمی را پنهان داشته است. بویژه اینکه برگزارکننده آزمونهای مقایسه ای، یک پیمانکار دفاعی سهیم در پروژه F-35 است.

 

جنگنده چندمنظوره نسل پنجمی F-35: فوق مدرن اما تازه کار

منبع:

 

https://www.popularmechanics.com/military/aviation/a22118621/f35-a10-warthog-flyoff-pogo-report/

 

رقابت جهانی برای سرعتهای فراصوت

طرح مفهومی بوئینگ از هواپیمای هایپرسونیک آینده


چین، ایالات متحده و روسیه هرکدام در تلاشند تا اولین کشوری باشند که به سیستم های هایپرسونیک دست می یابند: هواپیما و موشک هایی که بتوانند با پنج برابر سرعت صوت یا بیشتر پرواز کرده و مانور بدهند. برنده این رقابت به برتری نظامی ترسناکی دست خواهد یافت. چنین سلاحهایی می توانند اهداف بسیار دوردست را با سرعت بالا مورد اصابت قرار دهند بطوری که دفاع در برابر آنها بسیار دشوار باشد. یک موشک هایپرسونیک می تواند هر ثانیه حدود 1500 متر بپماید و با چنین سرعتی آشکارسازی آن عملا ناممکن می شود.

 

باور عمومی این است که چین تاکنون با سرمایه گذاری عظیم برنده مسابقه هایپرسونیک بوده است. چین پژوهش در زمینه هایپرسونیک را به نوعی پروژه ملی تبدیل کرده و با سرمایه گذاری چند صد میلیارد دلاری خود در تلاش است مشکات مربوط به پرواز، هدف گیری و در نهایت درگیری با سرعت هایپرسونیک را حل نماید.

 

برای مثال رسانه دولتی چین در مارس اعلام کرد که این کشور در حال ساختن یک تونل باد 265 متری برای شبیه سازی محیط پرواز با سرعت 10 تا 25 ماخ است. تونل های باد ایالات متحده کاملا کوچکند و تنها برای آزمونهای هایپرسونیک چند ثانیه ای کفایت می کنند.

 

در این میان ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نیز اعلام کرد که روسیه موشک کینژال (Kinzhal) را تست نموده که قادرند با سرعت 10 ماخ کلاهک های هسته ای را تا برد 2000 کیلومتر و بیشتر حمل کنند و تمامی سیستم های موجود یا آتی دفاع هوایی را منهدم سازند.

 

تا پنج سال پیش چنین تصور می شد که ایالات متحده پیشتاز رقابت هایپرسونیک است. در سال 2013 پرنده X-51  توانست برای بیش از 200 ثانیه به سرعت 5 ماخ دست یابد. این برنامه پس از توقف دنبال نشد.

 

بیشتر پژوهش های هایپرسونیک یکی از دو زمینه اصلی را دنبال می کنند. یکی از آنها منجر به وسیله نقلیه سرنده تقویتی (boost-glide) می شود که در آن یک شکل آیرودینامیک روی راکتی قرار داده شده و تا سرعتهای هایپرسونیک شتاب داده می شود. سپس وسیله نقلیه منفک شده و با  مانور دادن بسوی هدف خود سیر می کند در حالی که انرژی خود را نیز بتدریج از دست می دهد.

 

رویکرد اصلی دیگر با هدف طراحی یک وسیله نقلیه مکنده هوا دنبال می شود که توسط یک راکت بسرعت هایپرسونیک رسانده شده و سپس از موتور رام جت یا اسکرام جت برای ادامه حرکت خود استفاده می کند. این نوع موتورها فاقد توربین یا کمپرسور یک موتور توربوجت معمولی اند اما به ورودی هوا و طراحی بسیار دقیق مسیر عبور هوا نیاز دارند. طراحی یک موتور با سیکل ترکیبی نیز مدنظر قرار گرفته که هم قادر به حرکت مادون صوت و هم سرعتهای چندبرابر صوت باشد اما چنین طرحی بسیار چالش برانگیز است زیرا کیفیت هایی که در سرعت زیر صوت عمل می‌کنند در سرعتهای چندبرابر صوت کارامد نیستند.


source: http://www.airforcemag.com/MagazineArchive/Pages/2018/August%202018/The-Great-Hypersonic-Race.aspx


مارمولک شگفت انگیز

شکل زیر یک جکو را نشان می دهد.


 

جکو (Gecko) یک مارمولک بی‌آزار است که در مناطق گرمسیری زندگی می‌کند. این گونه مارمولک حیوانی بسیار جالب و استثنایی است. این مارمولک پاهایی بسیار چسب ناک دارد که تقریبا به هر سطحی می چسبند. این ویژگی آنها را قادر می‌سازد به سرعت روی دیوارهای عمودی و حتی زیر سقفهای افقی بدوند. یک جکو می توند تمام وزن خود را از یک انگشت دست یا پا آویزان کند. راز این توانایی شگفت انگیز آنها در تعداد بسیار زیادی موی ریز میکروسکوپی است که زیر هر انگشت آنها را پوشانده است.  وقتی این موها با یک سطح تماس پیدا می‌کنند، نیروهای جاذبه ضعیف (از نوع واندروالس) بین مولکولهای مو و سطح مورد نظر ایجاد می‌شود. اندازه کوچک موها و تعداد بسیار زیاد آنها قدرت گیرش انگشت های این موجود را روشن می سازد. برای آزاد ساختن انگشتها کافی است جکو آنها را بپیچاند. این کار باعث پاره شدن تعدادی از موها و رها شدن انگشتها می شود.

 

دانشمندان با مطالعه سازوکار چسبندگی این موجود توانسته اند چسب مصنوعی بسیار قدرتمندی بسازند (تصویر زیر). این چسب کاربردهای زیادی در جراحی پیدا کرده و کاملا قابل بازیافت است.

 

نگاهی به کنکور سراسری سال 1397- تست های ریاضی رشته ریاضی فیزیک

نگاهی به کنکور سراسری سال 1397- تست های ریاضی رشته ریاضی فیزیک


تالیف: اصغر ناصری - مدرس خصوصی ریاضیات

 

مقدمه – در این نوشتار نگاهی کوتاه به تست های ریاضیات رشته ریاضی فیزیک کنکور سراسری 1397 می اندازیم و رویکرد کلی طراحان این امتحانات را بررسی خواهیم کرد. با نخستین تستها آغاز می کنیم.

 

 


برای بدست آوردن مساحت ناحیه محدود به دو منحنی ابتدا باید نقاط تقاطع آنها را پیدا کرد. برای این کار باید دستگاه معادلات زیر را حل کنیم:


بهترین راه برای حل این معادله نقطه یابی است. بجای x اعداد مثبت و منفی قرار می دهیم تا حاصل طرف چپ برابر 5 شود:

x = -2 , 3

حالا با استفاده از همین روش نقطه یابی نمودار دو تابع بالا را رسم می کنیم:

برای بدست آوردن مساحت ناحیه محدود به دو منحنی که شبیه یک متوازی الاضلاع است می توان مساحت مثلث بزرگ را منهای دو مثلث کوچکتر کرد:

و بدین ترتیب گزینه 4 صحیح است.


دقت کنید که پاسخ صحیح و سریع به اولین تست معمولا نقش زیادی در افزایش روحیه داوطلب دارد. لیکن هرگز بر سر یک تست بیش از حد معمول توقف نکنید. برای مثال تست 114 تست کاملا ساده ای است:



فرمول لازم برای حل این تست به قرار زیر است:

بنابراین تست به سادگی به صورت زیر حل می شود:

و گزینه 3 صحیح است.


بطور کلی می توان گفت امسال کنکور ریاضی اندکی ساده تر از سال قبل بوده، لیکن سالهاست که روحیه یکنواخت حاکم بر تستهای کنکور از بین رفته و تابع تنوع طلبی طراحان شده است. بنابراین تمرین و مطالعه بیشتر همچنان تنها راه موفقیت در این کنکور است.


موفق باشید.


برای تماس با مولف شماره زیر در اختیار شماست. ترجیحا از پیامک استفاده کنید:


09360771981