دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

مقایسه دو جنگنده پشتیبانی نزدیک A-10 و F-35 : کدام بهتر است؟

مقایسه دو جنگنده پشتیبانی نزدیک A-10 و F-35 : کدام بهتر است؟

 

نیروی هوایی ایالات متحده به تازگی رقابتی را بین دو هواپیمای جنگی پشتیبانی نزدیک هوایی، A-10 کهنسال و جنگ آزموده و F-35 مدرن و نسل پنجمی آغاز نموده است. این رقابت امروز 12 جولای 2018 به پایان می رسد. منتقدان نیروی هوایی آمریکا را متهم کرده اند که نتایج را به نفع F-35 جلوه خواهد داد.

 

جنگنده F-35A نیروی هوایی قرار است جایگزین F-16 وایپر شود. این امر باعث شگفتی نیست زیرا ماموریت این دو جنگنده شباهت زیادی به هم دارد. اما آنچه باعث رنجش ناظران شده تصمیم نیروی هوایی برای جایگزینی هواپیمای کارآزموده و موثر A-10 Warthog با F-35A است. زیرا آنچه از هواپیمای پشتیبانی نزدیک هوایی انتظار می رود، پرواز برای پشتیبانی نزدیک از نیروهای زمینی، خدمت به عنوان یک توپخانه پرنده و نابود ساختن اهداف دشمن در خطوط مقدم است.


جنگنده ضربتی کارآزموده و بسیار موفق A-10 

 

جنگنده F-35A به عنوان یک قاتل پنهان کار (stealth) اهداف هوایی و زمینی شناخته می شود. در این راه این هواپیما از رادارگریزی سنسورها و آگاهی موقعیتی شبکه ای خود برای بقا در میدانهای نوین نبرد سود می جوید. این هواپیما فاقد بسیاری از ویژگی های سنتی مورد نیاز پشتیبانی نزدیک هوایی است: حمل تعداد زیادی بمب، موشک و راکت، داشتن یک توپ بزرگ و نیرومند، توانایی گشت زدن در ارتفاع پایین و با سرعت کم بر فراز میدان نبرد و مداومت زیاد پرواز. اینها ویژگی هایی است که A-10 در آنها رودست ندارد. این جنگنده ضربتی قابلیت خود را در میادین نبرد متعدد به اثبات رسانده است.

 

اما ناظران مستقل، نیروی هوایی را متهم می کنند که برای توجیه سرمایه گذایر عظیم صورت گرفته روی F-35، نتایج را غیرمنصفانه تنظیم کرده و ایرادات این جنگنده نسل پنجمی را پنهان داشته است. بویژه اینکه برگزارکننده آزمونهای مقایسه ای، یک پیمانکار دفاعی سهیم در پروژه F-35 است.

 

جنگنده چندمنظوره نسل پنجمی F-35: فوق مدرن اما تازه کار

منبع:

 

https://www.popularmechanics.com/military/aviation/a22118621/f35-a10-warthog-flyoff-pogo-report/

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد