دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

جنگ کره و ظهور میگ ۱۵

در سی ام نوامبر ١٩٥٠ در ساعت ٧ و ٢٠ دقیقه به وقت محلی، در طی یک یورش به پایگاه هوایی نامسی در کره شمالی، یک بمب افکن ب ٢٩ سوپرفورترس (B-29 Superfortress) مورد اصابت آتش توپ یک هواپیمای جنگی ناشناس قرار گرفت. سرعت حمله بقدری بود که شکاری F-80C که بمب افکن غول پیکر را اسکورت می کرد فرصت هیچ واکنشی نیافت. جنگنده ناشناس بسرعت به سمت شمال شرقی رود یالو در مرز کره شمای و چین تغییر مسیر داد. خلبانان آمریکایی نتوانستند هویت هواپیمای مهاجم را تشخیص دهند لیکن برآورد آنان حاکی از یک جنگنده جت با سرعتی نزدیک به سرعت صوت بود. صدمات وارده به بمب افکن ب ٢٩ ناشی از یک توپ ٣٧ میلیمتری تشخیص داده شد. این واقعه آغاز ظهور هواپیمای جنگی فوق العاده میگ ١٥ شوروی در فضای جنگ سرد بود. 

 

      

F-80C Shooting Star                                           B-29 Superfortress

 

 میگ ١٥ درکارخانه میکویان گوروویچ شوروی با استفاده از نمونه های اولیه هواپیماهای جت آلمان در پایان جنگ جهانی دوم و موتور جت ساخت رولزرویس انگلستان ساخته شده بود. در زمان خود سریعترین و بلندپروازترین هواپیمای جنگی بشمار می رفتو از نظر قابلیت درگیری نزدیک هوایی بر تمامی هواپیماهای جنگی آمریکایی برتری داشت. میگ ۱۵ اولین نمونه موفق یک هواپیمای جت با بالهای برگشته به عقب بود که از نظر کارکرد از تمامی هواپیماهای بال مستقیم زمان خود برتر بود.  

  

  

MiG 15

 در سال ۱۹۵۰ نیروهای کره شمالی کمونیستی به کره جنوبی حمله برده و در عرض سه روز پایتخت سئول را تصرف کردند. شورای امنیت سازمان ملل در غیاب شوروی به کره شمالی اعلام جنگ داد و نیروهای ملل متحد به رهبری ژنرال داگلاس مک آرتور حمله عظیمی را از هوا دریا و خشکی بر علیه نیروهای کره شمالی آغاز کردند. نیروی هوایی نقش مهمی در این نبرد ایفا می کرد و بمب افکن های استراتژیک ب ۲۹ آمریکا به بمباران فرودگاه ها، جاده ها و نیروهای کره شمالی پرداختند. پس از آنکه کیم ایل سونگ رهبر کره شمالی از بمباران های بی امان تاسیسات نظامی کره شمالی توسط آمریکا به استالین شکایت برد، استالین مخفیانه دستور داد تا واحدهایی از جنگنده های جدید میگ ١٥ از طریق چین عملیاتی را بر علیه هواپیماهای جنگی آمریکا آغاز کنند. ظهور میگ ١٥ به برتری هوایی آمریکا پایان داد و تنها وارد شدن جنگنده جت F-86 Sabre بود که با بهره گیری از خلبانان تعلیم دیده و زبده آمریکایی توانست تهدید میگ ١٥ هایی که خلبانان روسی و چینی آنها را می راندند، کم اثر سازد. 

  

  

F-86 Sabre

برتری اصلی میگ ١٥ در سقف پرواز بالا (حدود ١٥٥٠٠ متر)، سرعت زیاد (حداکثر ١٠٧٥ کیلومتر بر ساعت در ارتفاع بالا) و سرعت صعود فوق العاده زیاد آن (٥٠ متر بر ثانیه) بود که در نبردهای عمودی دست بالا را از آن این جنگنده می ساخت. تعداد واقعی هواپیماهای جنگی سرنگون شده در جنگ کره هنوز مورد مناقشه تاریخ دانان آمریکایی و روسیه است. لیکن به نظر می رسد خلبانان آمریکایی توانستند به ازای هر هواپیمای ازدست داده، ٨ تا ١٠ میگ ١٥ را سرنگون سازند. 

 

 

شکل فوق یک میگ ١٥ را که در جنگ کره توسط اف ٨٦ آمریکایی مورد اصابت قرار گرفته نشان می دهد.

نظرات 3 + ارسال نظر
ali سه‌شنبه 30 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 04:46 ب.ظ http://www.ghaemiyeh.com

سلام
وبلاگ قشنگی دارید
به سایت ما هم یه سری بزنید
اینجا می تونید برای موبایل نرم افزارای خوبی رو دانلود کنید
www.ghaemiyeh.com

<<<bodo2eshgh>>> سه‌شنبه 30 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 05:30 ب.ظ http://bodo2eshgh.tk

سلام وبلاگت واقعا مثل همیشه خوب و خوشگل بود. به من هم سر بزن. راستی اگه تو دوستات کسی بود برای وبلاگ نویسی بهم بگو. اخه میخوام نویسندگان وبلاگمونو زیاد کنیم و اکثر بچه های وبلاگ نویس رو جمع کنیم 1 جا مثلا 40 نفر بشیم وبلاگ نویسی کنیم.به نظر من که خیلی خوب میشه.بازم اگه کسی بود بهم بگو ممنون.

نیما ** سه‌شنبه 9 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 09:10 ق.ظ http://n4u.blogfa.com

جهش تکنولوژی و دستاوردهای صنایع نظامی پس از جنگ دوم جهانی در عرض فقط چند سال پس از جنگ واقعا جالب، عجیب و قابل تقدیر هست.

خصوصا اینکه در برخی پروژه ها نظیر همین میگ 15 از تکنولوژی و دانشمندان آلمانی نیز استفاده میشده.

سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد