دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

آزمون‌های فوم صندلی خودرو


آزمون‌های فوم صندلی خودرو

 

گردآوری و تالیف: اصغر ناصری

آزمونهای انجام شده بر روی فومهای پلی اورتان برای تعیین خواص فیزیکی آنها از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر یا از یک ماشین به ماشین دیگر تغییرات زیادی را متحمل شده و اغلب دارای تکرارپذیری بالایی نیستند. خطاهایی از 10 تا 30 درصد در رویه‌های آزمون عادی بشمار می‌آید و بسیاری از این خطاها نتیجه برنامه ریزی ضعیف آزمون یا روش ارائه نتایج هستند. برای مثال مقایسه‌های بین آزمایشگاهی آزمون IFD یا خستگی خمشی[1] تفاوتهای وسیعی در نتایج را نشان می‌دهند. در نوشتار کوتاه زیر برخی آزمونهای انجام شده بر روی فوم معرفی شده‌اند. دو منبع مورداستفاده در استخراج این مطالب عبارتند از:

 

Joint Industry Foam Standards and Guidelines, http://www.pfa.org/jifsg/contents.html

http://www.testresources.net/applications/test-types/indentation-ifd-test/car-seat-testing/

 

چگالی فوم

 

چگالی فوم‌های معمولی عددی بین 12.8 تا 40 کیلوگرم بر مترمکعب است. برای محاسبه چگالی وزن نمونه را بر حجم آن تقسیم می‌کنند. هرچه اندازه نمونه مورد استفاده برای اندازه‌گیری چگالی بزرگتر باشد، خطای اندازه‌گیری کوچکتر خواهد بود. تلرانس قابل قبول برای چگالی معمولا مثبت و منفی 1.6 کیلوگرم بر مترمکعب در نظر گرفته می‌شود. یکی از خواصی که مستقیما از چگالی تاثیر می‌پذیرد قابلیت دوام[2] فوم است. عمده‌ترین موضوع مرتبط با قابلیت دوام، کاهش خاصیت تحمل بار یا نرم شدن فوم در حین استفاده است. این خاصیت معمولا خستگی خمشی یا صرفا خستگی نامیده می‌شود. بطور کلی می‌توان گفت با کاهش چگالی فومهای معمولی پر نشده، تمایل به خستگی افزایش می‌یابد. مطابق تجارب کمیته‌های کاری انجمن فومهای پلی اورتانی آمریکا، فومهای پلی اورتان با چگالی 1.8 پاوند بر فوت مکعب (28.8 کیلوگرم بر مترمکعب) یا بالاتر در کاربردهای صندلی خودرو عملکرد بهتری نسبت به فومهایی با چگالی پلیمری کمتر دارند[3].

 

استحکام کششی

 

استحکام کششی[4] با استفاده از روش تصریح شده در استاندارد ASTM D3571 اندازه‌گیری می‌شود. معمولا استحکام کششی بالاتر از 55.2 کیلوپاسکال (8 psi) پذیرفتنی است. استحکام کششی به تنهایی نمی‌تواند ملاک رد یا قبول محموله‌های فوم باشد. تغییر استحکام کششی از یک محموله به محموله دیگر شاخص بهتری برای شناسایی مسایل بالقوه است. اگر تغییرات قابل ملاحظه‌ای در میزان استحکام کششی روی دهد تامین کننده باید مطلع شده و مابقی خواص فیزیکی یا روشهای آزمون در محموله فوم مورد سوال باید دوباره چک شود. تغییرات بزرگ در استحکام کششی می تواند نشانه‌ای از تغییرات در سایر خواص فیزیکی باشد.

 

مقاومت پارگی

 

مقاومت در برابر پارگی[5] با استفاده از روش تصریح شده در استاندارد ASTM D-3574 سنجیده می‌شود. مقاومت پارگی قابل قبول ازتقریبا 1 پاوند بر اینچ شروع می‌شود. کمتر از این مقدار مشکلاتی در حمل و نقل فوم در کارخانه و نیز پیرامون سوراخهای ایجاد شد در فوم پدید خواهد آورد. همانند استحکام کششی، تغییرات مشهود در مقاومت پارگی از محموله‌ای به محموله دیگر می‌تواند نشانی از وجود مشکل در خط تولید فوم باشد.


افزایش طول

 

افزایش طول در هنگام گسیختگی[6] با استفاده ازروش تصریح شده در استاندارد ASTM D-3574 اندازه‌گیری می‌شود. معمولا افزایش طول 100 درصد مقداری پذیرفتنی است. کمتر از این مقدار می‌تواند باعث افزایش احتمال پارگی فوم در هنگام استفاده شود.

 

 

آزمون IFD و ILD

 

استحکام نشیمن صندلی خودرو توسط یک خاصیت فیزیکی به نام تغییرشکل در اثر نیروی فرورونده[7] (IFD یا  ILD) سنجیده می‌شود. این خاصیت به صورت نیروی لازم برای ایجاد فرورفتگی به میزان معین در نمونه فوم تعریف می‌گردد و توسط یک ماشین تست فشار انجام می‌شود که پاشنه‌ای گرد یا مستطیلی را بر فوم می‌فشارد. آزمون‌های فوم معمولا چندین بار روی قسمت میانی و پشت صندلی تکرار می‌شوند تا استحکام فوم در سراسر مجموعه صندلی سنجیده شود. بنابراین در هنگام خرید تجهیزات آزمون بایستی به عامل بازدهی آزمون توجه نمود.

 

طبق استاندارد ASTM، کمیت IFD به صورت نیروی لازم برحسب پاوند برای فروبردن یک کفشک گرد با مساحت 50 اینچ مربع در یک نمونه فوم به میزان درصد معینی از ضخامت کل نمونه تعریف می‌شود. کمیت IFD باید همواره بصورت مقدار نیرو برحسب پاوند دریک درصد تغییرشکل مشخص در نمونه‌ای از فوم با ارتفاع معین گزارش شود. برای مثال 25 pounds/ 50 in2 در 25 درصد تغیرشکل روی یک نمونه با ضخامت 4 اینچ بدین معناست که چنین نیرویی وقتی روی نمونه‌ای از فوم با ضخامت 4 اینچ وارد شود، باعث کاهش 25 درصد در ضخامت فوم می‌گردد. در یک نمونه فوم، IFD همگام با ضخامت افزایش می‌یابد.

 

آزمون هیسترزیس

 

آزمون هیسترزیس گزینه دیگری برای انجام آزمایش روی مقاطع میانی و پشتی فوم انعطاف‌پذیر صندلی است. این آزمون تضمینی بر این امر است که سازنده در هنگام تولید صندلی، مقدار بیش از حد لازم فوم بکار نبرده است و در عین حال استحکام فوم و راحتی مشتری را نیز می‌سنجد.

 

آزمون هیسترزیس نوعی آزمون تراکم مشابه IFD یا ILD است که استحکام و یکنواختی بالش‌های صندلی خودرو را اندازه می‌گیرد. این آزمون اتلاف انرژی هیسترزیس در فوم‌ها را که در حقیقت اختلاف بین انرژی بارگذاری و باربرداری است، اندازه می‌گیرد. این آزمون که چالش‌های فنی بزرگتری در بردارد از همان ماشین مورد استفاده در IFD سود می‌جوید. لیکن نیاز به تحلیل‌های کامپیوتری بیشتری دارد. نتایج این تحلیل‌ها جامعترین اطلاعات در مورد استحکام فوم را در اختیار قرار می‌دهد.

 

آزمون بالشتک

 

هنگامی که فوم به داخل قالبها ریخته شده و بالش‌های گرد صتدلی ساخته می‌شود، ممکن است حبابها و نواقص کوچکی در فوم باقی بماند. آزمون بالشتک[8] بخش مهمی از فرایند آزمایش صندلی خودرو است زیرا نواقص موجود و استحکام کناره‌ها و بازوی صندلی را کنترل می‌کند. برخی سازندگان از مقیاس‌های دستی برای آزمون بالشتک استفاده می‌کنند لیکن برای نیل به نرخ بارگذاری مناسب باید از ماشین‌های آزمون استحکام با قابلیت کنترل سرعت استفاده کرد.

 



[1] . flex fatigue

[2] . durability

[3] . http://www.pfa.org/jifsg/jifsgs1.html

[4] . tensile strength

[5] . tear strength

[6] . elongation at break

[7] . IFD=Indentation Force Deflaction

[8] . Bolster testing

همکاری ژاپن و بریتانیا برای تولید پیشرفته‌ترین موشک هوابه هوای دنیا


همکاری ژاپن و بریتانیا برای تولید پیشرفته‌ترین موشک هوابه هوای دنیا

 

ژاپن و بریتانیا توان علمی خود را در راستای ساخت بهترین موشک هوا به هوای دنیا بکارمی گیرند، موشکی که میتواند حتی از آمرام قدرتمند آمریکا نیز بهتر عمل کند. این موشک که در سالهای آخر دهه 2020 عملیاتی خواهد شد، جنگنده رادارگریز F-35  بکار گرفته شده توسط هر دو کشور را مجهز خواهد کرد.

 

قرار است این موشک از رادار آرایه فعال اسکن الکترونیکی یا AESA استفاده کند. رادارهای AESA فاقد بشقاب آنتن موجود در رادارهای معمولی هستند که با چرخش حول محور خود امواج را به اطراف گسیل می کنند. در رادارهای AESA آرایه ای از ماژولهای فرستنده/گیرنده ترانزیستوری و یک پردازشگر سیگنال پیشرفته و قدرتمند، امواج تولید شده را بطور الکترونیکی در راستای دلخواه ارسال می کنند. در حالی که چند ثانیه طول می کشد تا یک رادار مجهز به آنتن بشقابی که بر مبنای اصل پالس داپلر عمل می کند، خط افق را اسکن کند، رادار AESA با بهره گیری از پردازشگر سیگنال و صدها ماژول تولید کننده امواج خود تنها در کسری از ثانیه تمامی فضای روبروی خود را اسکن می نماید.


 

یک رادار AESA

رادارهای AESA می توانند بی وقفه در عرض فرکانسهای متعددی بطور همزمان عمل کنند که نه تنها قدرت آنها را در یافتن اهداف افزایش می دهد بلکه شناسایی آنها توسط دشمن را دشوار می سازد. در حالی که رادارهای معمولی پرتو ثابتی از امواج را گسیل می‌کنند، رادارهای AESA تنها لحظه کوچکی یک موج گسیل می کنند که تکرار آنها به تعداد زیاد باعث شناسایی هدف می شود. بدین صورت این رادارها در برابر پارازیت های الکترونیکی نیز بسیار مقاومند.

 

نیروی هوایی دفاعی ژاپن در سال 1999 موشک هوا به هوایAAM-4 ساخت شرکت میتسوبیشی را به خدمت گرفت که نخستین موشک مجهز به رادار AESA در دنیا بشمار می‌رود. این موشک قدرتمند بزرگتر از آن است که در مخزن داخلی F-35 رادارگریز نصب شود. انگلستان نیز در سال 2018 موشک Meteor را واردخدمت خواهد کرد که با سرعت بالای 4 ماخ خود بسیار مهلک محسوب می شود. همکاری مشترک ژاپن و بریتانیا به موشک پیشرفته ای خواهد انجامید که در هواپیمای F-35 نسل پنجمی قابل استفاده خواهد بود.



موشک AAM-4B

منبع اصلی:

http://www.popularmechanics.com/military/research/a13968584/japan-uk-air-to-air-missile/

صندلی‌های خودروی آینده با قابلیت خودتنظیمی و اتصال به بلوتوث


صندلی‌های خودروی آینده با قابلیت خودتنظیمی و اتصال به بلوتوث


صندلی‌های خودرو در طول سالیان اخیر تغییر چندانی نیافته‌‌اند. بغیر از کنترلهای الکترونیکی، بالش‌های در آغوش گیرنده بدن و قابلیت ماساژ پشت، هیچ فناوری که دیگری که بتوان آن را انقلابی نامید در صندلی خودرو ایجاد نشده است.

 

اما هم اکنون شرکت تامین قطعات خودروی فورسیا (Faurecia) آینده‌ای را متصور ساخته است که در آن خودروی صندلی به گوشی هوشمند متصل شده و از نرم افزارهای کاربردی برای تنظیم صندلی جهت بهترین تناسب با بدن استفاده می‌نماید. این شرکت درحال ترکیب دو مسیر برای نیل به آینده آسایش برتر در فناوری صندلی خودرو است.

 

اولی عبارت از یک اریکه فوق سبک و بسیار فشرده مشابه یک صندلی هواپیما است. در طراحی این صندلی تمامی تلاش در جهت کاستن از وزن و حجم است. این امر به کاهش وزن و صرفه جویی در مصرف سوخت کمک می کند. فورسیا این طرح را دوستدار محیط زیست یا bio-sympathetic نامیده و براین ادعا است که چنین صندلیهایی کمتر از 30 میلیمتر ضخامت دارند. این در حالی است که متوسط ضخامت صندلی ها بین 60 تا 120 میلیمتر است. مهمتر اینکه این طرح صندلی از آسایش بالایی برخوردار است.


 

فناوری انقلابی فورسیا برا ی صندلی خودرو


طرح محسور کننده دیگر La-Z-Boy است که می تواند بطور نامحدود پیکربندی خود را تغییر دهد.  این صندلی به 12 روش قابل تنظیم است و از بلوتوث برای اتصال به گوشی هوشمند استفاده می کند بطوری که از یک نرم افزارکاربردی می‌توان جهت کنترل همه اجزای آن استفاده کرد.ن استفاده کردآنآن این فناوری بخشی از سیستم SmartFit فورسیا است که به موضوع گرفتن یک وضعیت مناسب رانندگی و تنظیمات فشار توام با آسایش می‌پردازد.

 

این سیستم با یک نرم افزار اندرویدی کار می کند که در ابتدا اطلاعات اندازه ای اصلی مانند قد، وزن و جنسیت را می‌پرسد. سپس باید عکسی از خود را به این نرم افزار بدهید تا داده های خاصی مربوط به طرز قرارگیری و پز از روی آن محاسبه شود. به محض گرفته شدن این اطلاعات باید گوشی خود را در حال کشیدن بازوان به بالا و پایین حرکت دهید تا دامنه حرکتی دست شما توسط شتاب سنج محاسبه شود. پس از محاسبه تمامی اینها، داده ها توسط گوشی به صندلی ارسال می شود تا بهترین و کاملترین موقعیت صندلی برای شما محاسبه شود. اتصال به بلوتوث این است که در حال نزدیک شدن به خودرو می توانید تنظیمات سفارشی خود را ایجاد کنید.

 

این نرم افزار کاربردی دارای یک عملکرد "درمانی" نیز هست که به مواردی چون کمردرد، کرختی و ناراحتی پا پرداخته و به شما در مورد تعریف بهترین موقعیت برای درمان این ناراحتی ها آموزش می دهد. با استفاده از بلوتوث دیگر نیازی به لمس کلیدهای صندلی ندارید.

 

 منبع:


https://www.wired.com/2012/12/faurecia-smartfit/

آلودگی هوا می‌تواند مانع بارندگی شود.


آلودگی هوا می‌تواند مانع بارندگی شود.


پژوهشگران با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و اندازه‌گیری ردپای آلودگی در نواحی شهری بزرگ و نیز منابع آلودگی هوا همچون نیروگاهها، کارخانجات ذوب سرب و پالایشگاه‌های نفت به تحلیل‌های تازه‌ای از اثر آلودگی هوا بر میزان بارندگی دست یافته‌اند. ابرهای آلوده تقریبا عاری از قطرات آب هستند و در نتیجه قابلیت اشباع و ایجاد بارندگی ندارند.

 

برای تشکیل یک قطره باران تقریبا یک میلیون ذره کوچک آب باید با یکدیگر برخورد کرده و با هم ترکیب شوند. در ابرهای آلوده شده، تعداد ذرات کوچک بسیار بیشتر از ذرات بزرگ آب است. احتمال اینکه این ذرات کوچکتر به یکدیگر برخورد کرده و به شکل قطرات قابل بارش با هم ترکیب شوند کمتر است. قطرات کوچکتر نیز با آهنگ کندتری منجمد شده و به بلورهای برف تبدیل می‌شوند که این امر به نوبه خود امکان بارش برف را کاهش می‌دهد.

 

از آنجایی که آلودگی هوای شهری یکی از مسایل مهم در بسیاری از مناطق دنیا است، فعالیت انسان می‌تواند بر الگوی بارش در مقیاس جهانی تاثیر بگذارد. ابرهایی که بر فراز مناطق با هوای پاکیزه تر گردش می کنند امکان بارش بیشتری نسبت به ابرهای فراز مناطق آلوده دارند.

 

تاثیر آلودگی هوا بر طول عمر انسان

 

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد افزایش ذرات آلاینده هوا به میزان 10 میکروگرم بر متر مکعب می‌تواند امید به زندگی را 9 تا 11 سال کاهش دهد. در کشورهای در حال توسعه سلامت نیروی انسانی از عوامل مهم توسعه است و از دست رفتن هر انسان در سالهای فعال خود به هزینه ای حدود 7 میلیون دلار برای اقتصاد کشور منجر می ‌شود.

 


هوای پاکیزه تهران قدیم



هم اکنون تهران یکی از آلوده ترین شهرهای دنیاست. علیرغم ادعای مسئولان شهرداری، تهران فاقد پوشش سبز کافی برای مهار آلودگی است.


منبع اصلی:

https://www.sciencedaily.com/releases/2000/03/000314065455.htm

گرمایش زمین به روایت تصویر


تصویر زیر در فاصله سالهای 1941 تا 2004 از منطقه ای در قطب شمال گرفته شده و حجم عظیم ذوب شدن یخهای قطبی در اثر گرمایش جهانی را نشان می دهد.