دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

چرا ویروس جدید کرونا براحتی منتشر می شود؟


منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/why-does-sars-cov-2-spread-so-easily


ویروس کرونای جدید تا سپیده دم 19 مارس 2020 (29 اسفند 1398) بیش از 219 هزار نفر در سراسر جهان را مبتلا ساخته و 8970  نفر را به کام مرگ برده است. سازمان جهانی بهداشت که در ابتدا همه گیری مزبور را دست کم گرفته بود اکنون آن را بزرگترین دشمن بشریت خوانده است.

برای درک ماهیت این ویروس بسیار مسری، پژوهشگران آن را با ویروس سارس (SARS-CoV) که هم خانواده آن است مقایسه کرده اند. ویروس SARS-CoV و ویروس جدید SARS-CoV-2 دارای 86 درصد توالی ژنتیکی مشابه هستند. سارس اولین همه گیری جهانی قرن بیستم بشمار آمده است زیرا بسرعت از قاره ای به قاره دیگر سرایت کرده و بیش از 8000 نفر را در عرض 8 ماه مبتلا ساخت و نرخ مرگ و میر آن 10 درصد بود.

لیکن ویروس کرونای جدید با سرعت بسیار بیشتری سرایت یافته است بطوری که تنها پس از گذشت دو ماه از شروه همه گیری 82 هزار نفر را مبتلا ساخته و موجب مرگ بیش از 2800 نفر شد.


پروتئین های میخ مانند بر روی ویروس کرونای جدید

ویروس کرونا از پروتئین هایی میخ مانند (spike proteins) برای چسبیدن به غشای سلولهای انسانی استفاده و آلوده کردن آنها استفاده می‌کند. فرایند چسبیدن ویروس به سلول انسانی توسط آنزیمهای سلولی خاصی فعال می شود.


لیکن ویروس کرونای جدید ساختار خاصی دارد که به آن امکان می دهد حداقل ده بار سفت تر از ویروس سارس به دریافت کنده سلولی مشترک آنها بچسبد. بخشی از دلیل این امر، این است که پروتئین میخ مانند مکانی دارد که با آنزیمی به نام فیورین (Furin) فعال می شود. فیورین در اندامهای انسانی مختلفی مانند کبد، شش ها و روده کوچک موجود است. بنابراین ویروس جدید می تواند بطور بالقوه به اندامهای متعددی از بدن حمله کند.

سلولهای انسان دارای عناصر خاصی هستند که آنها را در برابر ویروس جدید آسیب پذیر می سازد. پروتئین های میخ مانند باید به یک گیرنده روی سلول انسان به نام آنزیم مبدل آنژیوتنسین 2 (ACE2) بچسبند. پژوهش ها نشان داده‌اند که ACE2 به ویروس جدید کرونا امکان می دهد سلولهای انسانی را آلوده سازد. ویروس جدید به ACE2 با پیوستگی (affinity) بیشتری نسبت به سایر ویروس های کرونا می چسبد.

شاید بازدارنده های فیورین (furin inhibitors) بتوانند مانع عملکرد این ویروس شوند اما از آنجایی که آنزیمهای فیورین مانند کلید بسیاری از فرایندهای سلولی هستند این بازدارنده ها نباید سیستماتیک عمل کرده و موجب مسمومیت شوند. پژوهشگران بر این باورند که داروهای بازدارنده فیورین استنشاقی باید سریعا مورد آزمایش قرار گرفته  اثربخشی آنها تست شود.

مطالعات جدید نشان می دهند که استفاده از آنتی بادی های حاصل از چهار موش که در برابر ویروس سارس ایمن شده بودند، عفونت ناشی از پروتئین های میخ مانند ویروسی شبیه SARS-CoV-2  را تا 90 درصد کاهش داده است. به این علت نوعی موش در تحقیقات بر روی ویروس جدید کرونا از اهمیت بالایی برخوردار شده است.

ویروس کرونا: تسطیح منحنی همه گیری چیست و چه اثراتی دارد؟

تلاش برای غلبه بر شیوع ویروس کرونا ، همه گیری جهانی (پاندمیک) که تا 16 مارس 2020 بیش از 182000 نفر را در سراسر جهان مبتلا ساخته و بیش از 7100 نفر را به کام مرگ فروبرده، به شکست انجامیده است.

در کمتر از یکماه، تعداد موارد کووید 19 در سراسر جهان دو برابر شده است. نرخ ابتلا که دهشتناک به نظر می رسد، نشان از شیوع گسترده این ویروس غیرقابل کنترل دارد. برای مثال در ایتالیا که بیشترین موارد شیوع را خارج از چین داشته است، موارد ابتلای تایید شده تنها در چهار روز دو برابر شده است.

سرعت بالای ابتلا در ایتالیا باعث پر شدن ظرفیت پذیرش برخی بیمارستانها شده و اتاقهای اورژانس را واداشته درهای خود را بروی بیماران جدید ببندند. استخدام صدها پزشک جدید و درخواست تامین اضطراری تجهیزات اولیه پزشکی مانند ماسکهای تنفسی از خارج از کشور نشان از میزان فشار بر نظام درمانی این کشور دارد. فقدان منابع درمانی کافی باعث نرخ بالای مرگ و میر در این کشور شده که با 7 درصد، دو برابر متوسط جهانی است.

مقامات رسمی بهداشت و درمان چنین پیش بینی می کنند که کووید 19، میلیونها نفر در سراسر جهان را در طی هفته ها و ماههای آتی آلوده خواهد کرد. لیکن همچنانکه شیوع بیماری در ایتالیا نشان می دهد، سرعت مبتلا شدن جمعیت عامل مهمی در تعیین میزان تخت های بیمارستانی مورد نیاز برای درمان بیماران است.

در دانش همه گیری شناسی (اپیدمولوژی)، ایده کاهش سرعت انتشار ویروس بطوری که تعداد کمتری از مردم در هر زمانی نیاز به درمان داشته باشند به نام "تسطیح منحنی" خوانده می شود. این واقعیت نشان می دهد که چرا بسیاری از کشورها دستورالعمل‌های فاصله گیری در جامعه را به مرحله اجرا گذارده اند.



منحنی همه گیری چیست؟

این منحنی که پژوهشگران درباره آن بحث می کنند به پیش بینی تعداد افراد مبتلا به کووید 19 در دوره ی زمانی اشاره دارد. این منحنی تعداد واقعی موارد ابتلا را بیان نمی کند بلکه تعداد فرضی را برای مدلسازی انتشار ویروس پیشنهاد می کند.

این منحنی شکلهای مختلفی می تواند بخود بگیرد که به سرعت ابتلا به ویروس بستگی دارد. می تواند یک منحنی شیب دار باشد که در آن منحنی بطور نمایی گسترش می یابد (سرعت ابتلا در زمانی معین دوبرابر می شود) و تعداد کل موارد ابتلا در طی چند هفته بسیار زیاد می گردد. منحنی های ابتلا با شیب زیاد، نزول تندی نیز دارند و پس از اینکه ویروس هرکه را توانست مبتلا ساخت، تعداد موارد ابتلا بصورت نمایی با سرعت زیادی کاهش می یابد.  

هرچه منحنی ابتلا سریعتر اوج گیرد، نظام درمانی کشور زودتر ظرفیتش در مواجهه با بیماری و درمان مبتلایان به پایان می رسد. همچنانکه در ایتالیا شاهد هستیم، بیماران بیشتری بدون مراقبتهای ویژه رها می شوند و بیمارستانهای بیشتری دچار کمبود تجهیزات اولیه درمانی می گردند.

از طرف دیگر یک منحنی مسطح تر و کم ارتفاع تر بهاین معناست که همان تعداد افراد نهایتا مبتلا خواهند شد لیکن زمان بیشتری طول می کشد و نظام درمانی فرصت دارد بیماران بیشتری را درمان کند.

چگونه می توان از ارتفاع منحنی همه گیری کاست؟

از آنجایی که هنوز واکسن مورد تایید یا دارویی برای درمن بیماری کووید 19 در دسترس نیست و از آنجایی که آزمایش موارد مشکوک هنوز بسیار محدود صورت می پذیرد، تنها راه کاستن از ارتفاع منحنی عمل جمعی مردم است. تمام افراد باید مررتب دستهای خود را شسته، در صورت بیماری خود را قرنطینه کرده و فاصله از دیگران در جامعه را تا حد امکان رعایت کنند.

غفلت از این اقدامات می تواند نتایج هولناکی داشته باشد. در مورد آنفولانزای اسپانیایی سال 1918 مقامات شهر فیلادلفیای آمریکا هشدارها در مورد همه گیری بیماری را نادیده گرفتند و در عرض شش ماه تقریبا 16000 نفر در این شهر مردند.

اما در سنت لوئیس مقامات شهر سریعا راهبردهای قرنطینه را به اجرا گذاردند. دولت محلی به بستن مدارس، محدودکردن سفرها و تشویق رعایت بهداشت فردی و فاصله گرفتن افراد از هم مبادرت کرد. در نتیجه کل تلفات شهر حدود 2000 نفر یعنی یک هشتم فیلادلفیا بود. شهر سنت لوئیس توانست با موفقیت منحنی همه گیری را تسطیح کند.

منبع:


https://www.livescience.com/coronavirus-flatten-the-curve.html

بریتانیا صادرات و احتکار سه داروی ژنریک مورد استفاده برای درمان کووید 19 را ممنوع کرد


13 مارس 2020


دولت بریتانیا صادرات و ذخیره سه داروی مورد استفاده برای درمان بیماران کووید 19 در چین را ممنوع کرد. این سه دارو برای بیماری هایی غیر از کووید 19 تجویز می شوند ولی در طی همه گیری کووید 19 در چین برای درمان برخی بیماران مورد استفاده قرار گرفته اند. این سه دارو عبارتند از:


کالترا Kaletra یک ترکیب ضدویروسی با دوز ثابت است که همراه با ترکیبات دیگر ضدویروسی برای ویروس ناکارامدی سیستم ایمنی انسان (HIV) تجویز می‌شود. این دارو در 16 مرکز درمانی چین برای بررسی اثر آن بر درمان کووید 19 مورد استفاده قرار گرفته است. کالترا بصورت کپسول، قرصهای معمولی یا روکش دار ساخته می شود.


کلروکین فسفات Chloroquine phosphate یک داروی ضد مالاریاست که از کوئینولون استخراج شده و در ترکیب با کالترا در چین مورد آزمایش قرار گرفته است. بنظر می رسد این دارو طیف وسیعی از فعالیت های ضدویروسی دارد. این دارو بصورت شربت مصرف می شود.


هیدروکسی کلروکین Hydroxychloroquine یک آمینوکوئینولین است که به عنوان عامل ضدعفونت و ضدرماتیسم عمل می‌کند. این دارو برای آرترید روماتوئید، دیسکوید و لوپوس سیتمیک تجویز شده و بصورت قرصهای روکش دار مصرف می شود.


منبع: Verdict Media

مصاحبه رادیوی ملی آمریکا با دکتر جیمز تاون درباره بیماری کووید 19

مصاحبه زیر توسط لولا گارسیا ناوارو مجری رادیوی ملی آمریکا با دکتر جیمز تاون مدیر مرکز پزشکی هاربورویو در سیاتل ایالات متحده انجام شده است. برای رعایت اختصار پرسش ها حذف شده و تنها مطالب مهم درباره بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید ذکر شده است.


مبتلایان به بیماری کووید 19 هر رده سنی را در بر می گیرند. بنابراین اکنون یک بیماری دربرگیرنده تمام طیف سنی است.


بیشتر افراد بستری شده چیزی دارند که ما به آن یک سندرم ویروسی می گوییم، به عبارتی درد بدن، تب و سرفه دارند. سپس درجات مختلفی از مشکلات تنفسی مانند کمی تنگی نفس یا ناتوانی کلی دستگاه تنفسی روی می دهد که در این حالت نیاز به وصل لوله های تنفسی و متصل شدن به یک دستگاه تنفس مکانیکی دارند. تعداد کمی از بیماران نیز شوک کاردیو ژنتیک (حمله قلبی شدید) تجربه کرده و درگذشته اند.


تعدادی از بیماران که داروی remdesivir ساخت کمپانی Gilead روی آنها آزمایش شده عملکرد کلیوی چنان بدی داشته اند که ما استفاده دارو در ورد این افراد را قطع کرده ایم.


منبع:


https://www.npr.org/2020/03/15/816042230/what-is-the-treatment-for-covid-19-patients-a-doctor-explains

انواع تست کرونا

در ایالات متحده تست کرونا توسط نمونه برداری با یک سواب (ابزار ویژه استخراج خلط) از ته گلو و سپس ارسال نمونه برای آزمون انجام می شود. در کشور چین معمولا یک آزمون آنتی بادی با گرفتن نمونه خون صورت می پذیرد.

 

آنچه بعدا اتفاق می افتد بسیار متفاوت است. سواب گلو برای آزمون واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) مناسب است در حالی که نمونه خون برای شناسایی آنتی بادی های مخصوص این بیماری که به کووید 19 موسوم است مورد استفاده قرار می گیرد.

 

انجام هر دو تست ساعتها زمان می برد لیکن دانشمندان در جستجوی ابداع کیت های آزمون سریعتر هستند.

 

در تستهای PCR مواد وراثتی خاصی که درون ویروس هستند شناسایی می شوند. بسته به نوع PCR در دسترس، کارکنان مراقبتهای بهداشتی ممکن است از ته گلو نمونه برداری کرده یا نمونه مایع از ریه برداشته یا حتی نمونه مدفوع بیمار را بردارند.

 

به محض رسیدن نمونه به آزمایشگاه، متخصصین اسید نوکلئیک آن را برداشت می کنند. این اسید نوکلئیک حاوی ژنوم ویروس است. سپس با استفاده از فنی به نام واکنش زنجیره ای پلیمراز برای نسخه برداری معکوس، مناطق خاصی از ژنوم را تکثیر می کنند. این عمل نمونه بزرگی در اختیار محققین قرار می دهد که می توانند ان را با ژنوم SARS-CoV-2 که ویروس کرونای جدید است مقایسه کنند.

 

ویروس SARS-CoV-2 دارای 30 هزار نوکلئوتید است، یعنی واحدهای سازنده DNA و RNA که ماده وراثتی سلولها و ویروسها را تشکیل می دهند. تست PCR ابداع شده توسط دانشگاه واشنگتن 100 نوکلئوتید خاص ویروس SARS-CoV-2 را نشانه می گیرد. این 100 نوکلئوتید حاوی دو ژن ویروس هستند. اگر تست وجود هر دو ژن را مشخص کند مثبت تلقی می شود. اگر فقط یکی از ژنها شناسایی شود ناسازگار و در صورت فقدان هر دو ژن منفی اعلام می شود.

 

در طرف مقابل تست های سرم شناسی (serological tests) به دنبال آنتی بادی هایی می گردند که بدن برای مبارزه با ویروس تولید می کند. اگر این آنتی بادی ها مشاهده شوند تست مثبت اعلام می شود. مزیت این نوع آزمون این است که حتی در صورت بهبود بیمار می تواند این آنتی بادی ها را شناسایی کند لیکن تست PCR تنها زمانی ویروس را شناسایی می کند که فرد بیمار شده باشد. لیکن اگر در هر دوع آزمون نمونه ها بسیار زود گرفته شوند ممکن است خطا رخ دهد. یعنی زمانی که حجم ویروس تولید شده در بدن خیلی کم بوده یا بدن فرد هنوز در برابر بیماری آنتی بادی تولید نکرده است.


منبع:

Live Science

https://www.livescience.com/how-coronavirus-tests-work.html