دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

چرا رنگ آبی در طبیعت اینقدر کمیاب است؟

منبع:

https://www.livescience.com/why-blue-rare-in-nature.html


وقتی به پهنه آبی آسمان یا ژرفای آبی اقیانوس می نگرید، شاید اندیشه کنید که رنگ آبی در طبیعت متداول است. اما در میان تمام رنگهایی که در صخره ها، گیاهان و گل ها یا در پشم و پر و پوست حیوانات یافت می شود آبی بطرز شگفت آوری نادر است.

اما چرا رنگ آبی تا به این حد کمیاب است؟ پاسخ را در شیمی و فیزیک تولید رنگ و نحوه دیدن آن می توان یافت.

هر کدام از چشمان ما دارای 6 تا 7 میلیون سلول حساس به نور است که سلولهای مخروطی (cones) نامیده می شوند. سه نوع از این سلولها در چشم هر فرد با دید رنگی طبیعی وجود دارد و هرکدام به یک طول موج خاص نور حساس هستند: قرمز، سبز یا آبی. اطلاعات حاصل از میلیونها مخروط بصورت سیگنالهای الکتریکی به مغز ما می رسد. این سیگنالها نوع رنگ بازتابیده از یک جسم را به مغز مخابره می کنند که بصورت سایه رنگی توسط مغز تعبیر می شود.

وقتی ما به یک شی رنگی نگاه می کنیم، آن شی بخشی از طول موجهای نور سفید تابیده بر خود را جذب کرده بقیه را باز می تاباند. برای نمونه وقتی یک گل آبی رنگ مانند گل ذرت را می بینید، به این دلیل آن را آبی می بینید که گل طول موج قرمز نور را جذب کرده است. به عبارتی آبی بخشی از طیف نوری است که گلبرگهای آن باز می تابانند.

 

در طیف مرئی، قرمز دارای طول موجهای بلند است که به معنای دارا بودن انرژی بسیار پایین نسبت به سایر رنگها است. برای این که یک گل آبی به نظر برسد باید بتواند مولکولی تولید کند که قادر به جذب مقادیر بسیار کم انرژی طول موج قرمز باشد.

تولید چنین مولکولهایی که بسیار زرگ و پیچیده اند، برای گیاه مشکل است. به همین دلیل گلهای آبی رنگ تنها 10 درصد تقریبا 300 هزار نوع گل موجود در دنیا را تشکیل می دهند. یکی از محرکهای تکامل گلهای آبی رنگ این است که آبی برای گرده افشانهایی مانند زنبور بسیار قابل دیدن است و تولید شکوفه های آبی برای گیاهان در زیست بومهای رقابتی بسیار سودمند است و با جذب زنبورها می تواند باعث افزایش گرده افشانی و تکثیر گیاه گردد.

اما در دنیای حیوانات دلیل تکاملی برای ایجاد رنگ آبی وجود ندارد  به همین دلیل آبی در حیوانات بسیار نادر تر است.


تدریس دروس ریاضیات دبیرستان و دانشگاه

با کیفیت عالی، ارائه جزوات مدون و جامع و نمونه سوال

پشتیبانی در آزمونهای مختلف

توسط مدرس خصوصی دروس دانشگاه با بیش از بیست سال سابقه تدریس

شماره تماس 09360771981 (ترجیحا پیامک یا واتس آپ)