دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

ناپدید شدن تدریجی برف های دائمی کوه کلیملنجارو

برف های دائمی کوه کلیمانجارو بسرعت آب می شوند.

 

 

 

دانشمندان در گزارش جدیدی  اعلام کرده‌اند که یخ‌های موجود در قله کلیمانجارو بسرعت در حال آب شدن هستند و از سال ٢٠٠٠ تاکنون، ٢٦ درصد از حجم آنها کم شده است. این دانشمندان نتوانسته اند با فطعیت این پدیده را به گرمایش زمین، که نتیجه ای از فعالیت های انسانی است ربط دهند.

برف‌های دائمی کلیمانجارو که در قلب آفریقا قرار دارد، از معروفیت زیادی برخوردارند. اما به نظر می رسد این برف ها که شاید هزاران سال بر فراز این قله قرار داشته اند، تا چند سال دیگر ناپدید شوند.

 

 

منبع:

http://www.nytimes.com/2009/11/03/world/africa/03melt.html

واقعیت و عدم قطعیت

As far as the laws of mathematics refer to reality, they are not certain, and as far as they are certain, they do not refer to reality. ~ Albert Einstein

 

قوانین ریاضیات تا زمانی معرف واقعیت هستند که از عدم قطعیت برخوردار باشند. زمانیکه این قوانین دارای قطعیت باشند، دیگر معرف واقعیت نیستند. آلبرت اینشتین

گزیده ای از حقایق علمی

در سال 1965 گوردون مور بنیان گذار شرکت اینتل چنین پیش بینی کرد که تعداد ترانزیستورهای موجود در تراشه های کامپیوتری هر یک یا دو سال، دو برابر می شود. در آن زمان مدرن ترین تراشه های کامپیوتری حداکثر 64 ترانزیستور داشتند. اکنون یک تراشه پنتیوم 4 اینتل دارای بیش از 42 میلیون ترانزیستور است.

کانون های تفکر

کانون های تفکر

اصغر ناصری

اسفندماه 1381

تعاریف و مفاهیم اولیه

 یک کانون تفکر، سازمان یا گروهی است که بر روی حل یک مسئله خاص یا انجام یک وظیفه معین در حوزه علوم، جامعه یا تکنولوژی متمرکز شده است. هدف کانون تفکر درگیر شدن در موضوعات و چالش هایی است که فراتر از حد توانایی های افراد یا گروه های متخصصین متوسط می باشد. مطالعات درازمدت و عمیق شیوه کاری کانون های تفکر می باشد ]1[.

در ادبیات فارسی سایر واژگانی که برای کانون تفکر بکار می رود عبارتند از اندیشگاه، مرکز مطالعات استراتژیک و مخزن فکری.

واژه کانون تفکر معمولاٌ به سازمانهایی اطلاق می شود که نظریه پردازان و اندیشمندان را بخدمت می گیرند تا برای مسائل کلان، تحلیلها و دستورالعمل هایی برای سیاست گذاری فراهم نمایند. کانون های تفکر در ایالات متحده نقش مهمی در شکل دادن به سیاست خارجی و کشوری ایفا می کنند. بعنوان مثال مقوله ای مانند دفاع موشکی ملی در بین کانونهای تفکر به مباحثه گذاشته شده و نتایج آن در تصمیمات حکومتی تاثیر می گذارند. پشتوانه مالی این سازمانها اغلب از جانب اعطاکنندگان کمک بخش خصوصی تامین شده و اعضای کانونهای تفکر آزادی فکری بیشتری نسبت به اشخاص شاغل در سازمانهای حکومتی دارند.

در جمهوری خلق چین تعدادی کانون تفکر وجود دارد که توسط سازمانهای حکومتی حمایت می شوند، لیکن ساختار اداری آنها همچنان غیر رسمی باقی مانده است تا اعضای آن بتوانند آزادانه به پیشنهاد ایده های خود بپردازند. در حقیقت بیشتر دیپلماسی عملی بین چین و ایالات متحده، شکل مبادلات آکادمیک بین اعضای کانونهای تفکر این دو کشور را پیدا کرده است.

برخی رویدادهای مهمی که نتیجه فعالیت کانون های تفکر بوده است عبارتند از:

·         ابداع بمب اتمی

·         ارتباط بین انسان و دلفین ها

·         اینترنت و وب جهان گستر

·         برخی از برنامه های فضایی ایالات متحده

·         مشاهده از راه دور[1]

·         هواشناسی جهانی

·         حمله سال 2003 به عراق

·         واسط کاربری گرافیکی (GUI)

انتقادات مرسوم در مورد عملکرد کانونهای تفکر

منتقدینی چون رالف نیدر[2] چنین اظهار کرده اند که ماهیت سازمان خصوصی که از کانونهای فکری پشتیبانی مالی بعمل می آورد، ممکن است بر دستاوردهای آنها اثر گذاشته و آنها را به سمت و سوی خاصی متمایل سازد. برخی نیز چنین ایراد می کنند که اعضای این کانونها تمایل به ترویج و انتشار آن دسته از نتایج علمی دارند که تضمین کننده جریان پشتیبانی مالی از سوی اعطا کنندگان هستند.

برخی منتقدین از این نیز پیشتر می روند و چنین اظهار می کنند که کانونهای فکری چیزی بیش از ابزارهای تبلیغاتی در جهت پیشبرد نظریات ایدئولوژیکی سازمانهای موسس آنها نیستند. از نظر آنان بیشتر کانونهای تفکر که در مراکز دولتی جای دارند، صرفا برای تحمیل عقاید مطلوب شرکتهای خصوصی بزرگ بوجود آمده اند. مثالهایی که این صاحبنظران ارائه می کنند عبارت است از دعوت سیاستمداران به میهمانی صرف ناهار در محل کانونهای تفکر، تا بدینوسیله نتایج پژوهشی که از سوی اعضا به آن سیاستمداران ارائه می شود در جهت منافع عمومی بنگاه های اقتصادی بزرگی همچون مایکروسافت عمل نماید. لیکن اینگونه ارتباطات هیچگاه فاش نمی شود. مثال دیگر گزارشات پژوهشی شرکت RAND در مورد سیستم دفاع موشکی ملی هستند که منجر به افزایش سرمایه گذاری در آن دسته از محصولات نظامی گشتند، که توسط حامیان مالی این شرکت تولید می شوند. معافیت های مالی در نظر گرفته شده برای این کانونهای فکری نیز باعث می شود که از منابع مالی خود بهتر استفاده کنند.

تمامی سازمانهایی که خود را کانون فکری می نامند، بطور دقیق از تعاریف گفته شده در بالا پیروی نمی کنند. سازمانهای بازاریابی یا روابط عمومی، بویژه با هویت بین المللی، گاهی اوقات خود را کانون فکری می نامند. با این عمل علاوه بر حفظ اعتبار سنتی خود، چهره ای مدرن از خود نشان می دهند.

شرکت مایکروسافت تقریبا یک دوجین از کانون های فکری[3] را تحت حمایت مالی خود گرفته است. وظیفه این کانونها انتشار گزارشات پژوهشی است که نرم افزارهای با کد منبع باز و در دسترس را مورد حمله قرار می دهند، بدین امید که سیر موفقیت و همه گیر شدن آنها را کند سازند. نرم افزارهای با کد منبع باز همچون سیستم عامل لینوکس همواره رقیب اصلی محصولات مایکروسافت با کد پنهان و رمز شده بوده اند ]2[.

کانون های تفکر در ایالات متحده

وضعیت کنونی

در حال حاضر بیش از 1000 کانون تفکر در ایالات متحده وجود دارد که بیش از نیمی از آنها توسط دانشگاه ها تاسیس شده اند. آنهایی که فاقد هرگونه وابستگی به دانشگاه ها هستند (و تنها حدود 100 تا از آنها در واشنگتن واقع شده اند) می توانند به سه دسته اصلی طبقه بندی شوند:

الف) کانون هایی که به یکی از دو حزب سیاسی عمده یا ایدئولوژی مربوط به آنها وابسته اند. این موسسات اغلب یک برنامه سیاسی خاص را دنبال می کنند. چند مثال عبارتند از بنیاد هریتیج و موسسه اقتصاد آمریکا (AEI) (محافظه کار)، موسسه بروکینگز و موسسه خط مشی اقتصادی (EPI) (لیبرال).

ب) کانون هایی که از نظر سیاسی خنثی و متوازن انگاشته می شوند و تحلیل گرانی از هر دو طیف سیاسی محافظه کار (جمهوری خواه) و لیبرال (دمکرات) در خود دارند، مانند مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی (CSIS).

پ) کانون هایی که بر یک موضوع سیاسی یا منطقه جغرافیایی خاص تمرکز دارند. مانند موسسه اقتصاد بین المللی (IIE)

زمینه های اصلی پژوهش

بیشتر کانون های فکری بزرگ گستره وسیعی از موضوعات سیاسی را در زمینه داخلی و بین المللی پوشش می دهند. بعنوان مثال AEI بر اقتصاد، تجارت و رفاه اجتماعی، سیاست های حکومتی، روابط بین الملل و سیاست امنیتی تمرکز دارد. شرکت RAND پژوهش هایی را در زمینه امنیت ملی، علوم و تکنولوژی دنبال می کند. مثالهای دیگری از گستره وسیع مباحث دنبال شده توسط این کانون ها عبارتند از تحلیل بخش های اقتصادی مانند صنعت مخابرات، برنامه های منطقه ای مانند مطالعات آسیایی.

ساختار و نیروی انسانی

بعنوان یک قاعده، کانون های تفکر بزرگ ایالات متحده تحت سرپرستی یک رئیس یا مدیر اجرایی ارشد هدایت می شوند که مسئول مدیریت روزانه می باشد (مدیریت پروژه ها، اعمال دستورالعمل های سازمان و انتصاب کارکنان جدید). این فرد در برابر یک هیئت امنا یا هیئت مدیره پاسخگو می باشد. این فرد توسط گروهی از معاونین یا مدیران پژوهشی دستیاری می شود. هیئت مدیره معمولا از چهره های شاخص بخش های اقتصادی کشور، کارمندان ارشد دولتی سابق، اعضای کنگره و در برخی حالات افرادی از سایر کانون های تفکر تشکیل شده است. بیشتر کانون های تفکر دارای یک هیئت مشاوره نیز می باشند.

بازاریابی و روابط عمومی

وظیفه اصلی کانون های تفکر بزرگ در ایالات متحده تولید دانش و فراهم ساختن اطلاعات برای نخبگان سیاسی و اقتصادی و نیز عموم جامعه می باشد. برای نیل به این مقصود آنها روش های متعددی را بکار می گیرند:

الف) سخنرانی و نشست های تخصصی: کانون های فکری تلاش آگاهانه ای در جهت ارتباط با مخاطبین خود از طریق سخنرانی، سمینار، کنفرانس و نشست های تخصصی می نمایند. بعنوان مثال CSIS در سال بیش از 700 رویداد از اینگونه در برنامه خود دارد.

ب) انتشارات: کانونهای فکری بزرگ معمولا دارای انتشارات وسیعی به شکل چاپی و الکترونیکی هستند. یکی از مهمترین ابزارهای یک کانون فکری وب سایت آن است. وب سایت یک کانون بزرگ معمولا شامل گزارش کنفرانس و برنامه ها، تحلیل های اجمالی، خلاصه کتب، زندگینامه متخصصین خود و گاهشمار رویدادها هستند.

پ) رسانه های جمعی: اخبار فعالیت های کانون های فکری معمولا انعکاس وسیعی در رسانه های می یابند.

ت) ارتباط با سازمانهای حکومتی: کانون های فکری ایالات متحده اغلب ارتباط نزدیکی با اعضای کنگره و مقامات حکومتی دارند. متخصصین این کانون ها بطور مرتب گزارش فعالیت های خود را به استحضار اعضای کنگره و مقامات حکومتی می رسانند. همچنین مقامات حکومتی برای صحبت در کانون ها نیز بطور مداوم دعوت صورت می پذیرد.

نحوه تامین منابع مالی کانونهای فکری در ایالات متحده

کانون های فکری اغلب در جستجوی کمک های مالی از صنایع، شرکت های چند ملیتی و بنیادها و بالاتر از همه افراد شاخص بخش خصوصی هستند. بیشتر از 90 درصد منابع مالی کانون ها از این طریق تامین می شود. ده درصد بقیه را درآمد حاصل از فروش انتشارات و حق عضویت دریافتی برای شرکت در نشست های علمی تشکمیل می دهد ]3[.

معرفی معروفترین کانون تفکر دنیا: شرکت RAND

تاریخچه پیدایش RAND به زمان جنگ جهانی دوم باز می گردد. موسس اصلی این شرکت ژنرال نیروی هوایی آمریکا، اچ. آرنولد بود که در گزارشی به شورای جنگ اهمیت استفاده از منابع علمی و صنعتی در توسعه تجهیزات و فنون نظامی را یادآور شد. بدین ترتیب با دستیاری برخی از دانشمندان شاغل در M.I.T. و شرکتهای هواپیمایی، کانون تفکر RAND را پی ریزی کرد. مهمترین دستاوردهای علمی این شرکت در طول حیات کاری آن عبارتند از:

1946: امکان سنجی ماهواره گردنده در مدار زمین

1950: مطالعه اصولی درباره اتحاد جماهیر شوروی

1954: توسعه ماهواره های جاسوسی (کرونا)

1962: ابداع تکنولوژی packet switching که بذر پیدایش اینترنت بشمار می رود.

1964-1966: شناسایی چالش های امنیت کامپیوتر

1972: بزرگترین کار مطالعاتی در زمینه بهداشت در طول تاریخ

1972: بانک اطلاعاتی تروریسم، مستندسازی تهدیدات ملی

1976: مدیریت منابع آب در هلند

1978: تعیین مشخصات مجرمین شغلی

1984: روش جایگزینی برای حل اختلاف، هزینه ها و فواید

1987: هزینه های امپراطوری شوراها، پیش بینی فروپاشی شوروی

1995: گسترش ناتو، نقش ها و ماموریت های جدید

1999: طرحهایی برای امنیت کشور

2003: پروژه اصلاح نظام آموزشی قطر

در حال حاضر زمینه های پژوهشی اصلی این شرکت عبارتند از:

  • عدالت مدنی
  • آموزش
  • انرژی و محیط زیست
  • بهداشت و تندرستی
  • روابط خارجی
  • امنیت ملی آمریکا
  • جمعیت و طول عمر
  • ایمنی عمومی
  • علوم و تکنولوژی
  • حمل و نقل و زیرساختارها

کانون های تفکر در ایران

در مورد سابقه و گستره فعالیت کانون های تفکر در ایران سندی از اینترنت بدست نیامد. تنها در برخی از اسناد شورای برنامه ریزی پژوهش وزارت علوم تنها نامی از کانونهای تفکر به میان آمده است. در اینجا به برخی از موسساتی که بعنوان کانون تفکر، اندیشگاه یا مرکز مطالعات استراتژیک معروف شده اند اشاره می شود.

1. دفتر سیاست پژوهی فناوری دفاعی (http://cdtechpol.mod.ir/)

ایده اولیه تشکیل یک مرکز مطالعات استراتژیک در حوزه علوم دفاعی، در سال 1372 تحت عنوان دفتر مطالعات ارائه و در موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی تشکیل شد. سپس در سال 1376 تحت عنوان مرکز مطالعات و برنامه ریزی استراتژیک و با رویکرد استراتژی علوم و تکنولوژی دفاعی به فعالیت خود ادامه داد. با شروع مباحث تحول در سطح وزارت دفاع و به منظور انطباق بیشتر با تحولات محیطی و با هدف تدوین استراتژی علوم و تکنولوژی دفاعی جمهوری اسلامی ایران، در 20 آبان 1381 به دفتر سیاست پژوهی فناوری دفاعی تغییر نام داد. از لحاظ سلسله مراتب سازمانی، دفتر سیاست پژوهی فناوری دفاعی، تحت تابعیت حوزه تحقیقات و توسعه فناوری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی قرار دارد.

دستاوردهای این مرکز عبارتند از تهیه و انتشار بیش از 200 عنوان  مقاله، 10 عنوان کتاب، دو ویژه نامه نشریه پژوهشیار و یک سی دی از انتشارات دفتر.

2. شرکت اندیشه‌پردازان شریف (http://www.sharifthinktank.com)

شرکت اندیشه‌پردازان شریف (با مسؤولیت محدود) در بهار 1382 تاسیس گردید..  از جمله مشتریان و همکاران گروه موسس شرکت می‌توان به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح, دفتر همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری, وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, شهرداری تهران, فرهنگستان‌ها, سازمان اسناد ملی ایران, سازمان همیاری اشتغال (جهاد دانشگاهی), پتروشیمی بندرامام, و شرکت تولیدی ایران‌تایر اشاره کرد. در وب سایت این شرکت زمینه های فعالیت آن بشرح زیر معرفی شده اند:

1.       پیشنهاد, طرح‌ریزی و اجرای طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی برای سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف

2.       ارایه مشاوره و همیاری فکری به سازمان‌ها و موسسات

3.       ارایه مشاوره تصمیم‌گیری, تصمیم‌سازی و سیستم‌های تصمیم‌یار مدیریت

4.       ارایه خدمات مشاوره‌ی مدیریت به سازمان‌ها

5.       تهیه بولتن و نشریات داخلی و عمومی (سفارشی) برای سازمان‌ها, موسسات و نهادهای مختلف

6.       انجام پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی به صورت سفارشی یا خودگردان (ابتکاری)

7.       انجام مطالعات آینده‌پژوهی و آینده‌شناسی و ارایه مشاوره در این زمینه

8.       ارایه خدمات برنامه‌ریزی, سیاست‌گذاری و تدوین استراتژی برای شرکت‌ها, سازمان‌ها و سطوح ملی و جهانی

9.       طراحی و برگزاری مجموعه مصاحبه, سمینار, هم‌اندیشی و نمایشگاه

10.   تهیه مقالات, مطالب و کتب علمی و پژوهشی در موضوعات موردسفارش کارفرمایان

11.   طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی و تخصصی برای سازمان‌ها

12.   طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای فکری و آموزشی

13.   طراحی و اجرای سیستم‌های اسناد, نمایه‌نامه و فهرستگان در حوزه‌های مختلف

14. ایجاد و توسعه روابط فرهنگی و همکاری با سازمان‌ها‏, نهادها و صاحبنظران بین‌المللی

15.   همیاری در حفظ و توسعه میراث فرهنگی و اسناد ملی ایران

16.   مشارکت و همکاری در پروژه‌ها, طرح‌ها و اقدامات پژوهشی دیگران

17.   ایده‌یابی, ایده‌سازی و ایده‌پراکنی در موضوعات نوین و حائزاهمیت برای کشور از طریق رصد مستمر جهان اندیشه و انتشار مرتب مقالات در نشریات کثیرالانتشار

18.   ارایه خدمات در زمینه علوم و فناوری (سیاست‌پژوهی و آینده‌پژوهی) بویژه فناوری اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی

19.   ارایه راه‌حل برای مسایل و مشکلات پیش‌روی سازمان‌ها (حل مساله به روش خلاقانه)

عمده خروجی این شرکت مقالات پژوهشی می باشد.

3. دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه (http://www.ipis.ir/IPIS/IPIS.asp)

دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در مهر ماه سال 1362 تاسیس شد. تاهداف این مرکز مطالعاتی بشرح زیر تعریف شده است:

  • پژوهش در امور مربوط به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
  • تولیددانش و ادبیات مربوط به روابط بین الملل جهت افزایش فهم از واقعیت های منطقه ای و بین المللی

·         کمک به اجرای سیاست خارجی ایران از طریق ارتباط با پژوهشگران، موسسات پژوهشی.

برخی پروژه های تحقیقاتی این دفتر عبارتند از:

 

 

آثار الحاق ایران به WTOسیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران

آثار پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپایی به امنیت و منافع جمهوری اسلامی ایران

آینده اسلام گرایان در ترکیه

ارتباطات در روند همگرایی بین ایران و PGCC در دهه 90

استراتژی گفتگوی فرهنگی و تأثیرات آن بر منافع جمهوری اسلامی ایران

الگوی اعتمادسازی در منطقه خلیج فارس

امنیت در سده بیست و یکم:‌ دیدگاه چین

بررسی راههای گسترش همکاریایران و آسیای مرکزی

بررسی رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به معاهدات خلع سلاح با تأکید بر CTBT

بررسی ژئوپلتیکی در خلیج فارس و دریای سرخ

نتیجه گیری

تجربه ایجاد کانونهای تفکر در ایران. تجربه نوینی است و هنوز چارچوب علمی درستی نیافته است. معدود مراکز مطالعاتی موجود نیز به سختی در چارچوب متداول کانون های تفکر می گنجند و دستاوردها و خروجی های آنها تنها شامل انتشار کتب و مقالات می باشد. تاکنون گزارشی از دستاورد عملی این مراکز در حل مسائل کشوری داده نشده است و سیاست مشخصی نیز برای فعالیت این کانونها در سطح وزارت خانه های مسئول تدوین نگردیده است.

مراجع

1. Vaessen Institute for Strategic Insight, <http://www.robsworld.org/vifsi.html>

2. Think tank, Wikipedia, the free encyclopedia, <http://en.wikipedia.

org/wiki/Think_tank>

3. Think Tanks in the U.S. : The Current Situation, Konrad Adenauer Foundation, <http://www.kas.de/proj/home/home/1/2/webseite_id-958/>

4. RAND Corporation, <http://www.rand.org>

فهرستی از کانون های تفکر جهان را می توان در آدرس های زیر یافت:

1. World Press Review Directory of Think-Tanks and NGOs <http://www.worldpress.org/library/ngo.htm>

2. NIRA's World Directory of Think Tanks

< http://www.nira.go.jp/ice/nwdtt/index.html>





[1] . Remote viewing

[2] . Ralph Nader

رالف نیدر (-1934) یکی از منتقدین معروف شرکتها و سازمانهای آمریکایی است. انتقادات او بیشتر مسائل زیست محیطی و حقوق مصرف کنندگان را مورد نظر قرار می دهد. او در انتخابات ریاست جمهوری سال 2004 آمریکا نامزد مستقل بود.

[3] . همچون موسسه آلکسیس دوتوکویل که مدعی اثرات مخرب لینوکس بر صنعت تکنولوژی اطلاعات ایالات متحده شده و آنرا موجب استهلاک مداوم ارزش بخش صنعتی نرم افزار دانسته است. آدرس زیر فهرست جامعی از حملاتی که کانون های فکری وابسته به مایکروسافت به نرم افزار منبع باز نموده اند را منتشر نموده است:

http://www.linuxworld.com/story/45362_p.htm

راهنمای تگارش پروپوزال

راهنمای نگارش پروپوزال

اصغر ناصری،  اردیبهشت 1383

 

 

 

مقدمه

هدف کلی هر پروپوزال ترغیب خواننده آن به انجام کاری است. این خواننده می تواند یک مشتری بالقوه باشد که در نظر داریم تشویق به خریداری محصول یا خدمات ما گردد، و یا کارفرمایی که می خواهیم او را به سرمایه گذاری در امر اجرای یک پروژه ترغیب کنیم.

هر پروپوزال یک طرح برای برآورده ساختن یک نیاز پیشنهاد می نماید و دریافت کننده آن، طرح پیشنهادی را با توجه به اینکه پروپوزال مزبور به سوالات زیر تا چه اندازه خوب پاسخ می دهد، ارزیابی می نماید:

 

  • ·        پیشنهاد ما چیست؟
  • ·        برای انجام آن چگونه طرحریزی کرده ایم؟
  • ·        چه زمانی را برای انجام آن برنامه ریزی کرده ایم؟
  • ·        چقدر هزینه برای انجام این طرح لازم است؟

 

در نگارش پروپزال سطح دانش مخاطبین  و نیز موقعیت آنان بایستی در نظر گرفته شود. اگر مخاطب پروپوزال دارای دانش فنی کافی نیست، باید همراه در ابتدای آن یک مقدمه اجرایی به زبان غیرفنی و ساده آورده شود.

استاندارد کاملاً تعریف شده ای برای نگارش یک پروپوزال وجود ندارد، لیکن فرمت های متداول متعددی موجود است و برخی از سازمانها، بخصوص سازمانهای سرمایه گذار و اعطا کننده کمک مالی، فرمت های از پیش تعیین شده ای برای اینکار دارند.  در اینجا یک فرمت کلی برای این منظور پیشنهاد می شود.

 

فرمت کلی یک پروپوزال

 

1. مقدمه

معرفی پروپوزال

اگر پروپوزال را در پاسخ به یک “درخواست پروپوزال“ (RFP) ارسال می کنید، مقدمه ای برای آن فراهم کنید که در آن شماره، تاریخ، شماره تماس با مشتری یا کارفرما و غیره آورده شده باشد. در غیر اینصورت، دلیل ارسال پروپوزال، دریافت کننده آن (با نام) و چگونگی پاسخ مورد انتظارتان را در این مقدمه ذکر کنید.

 

معرفی سازمان ارسال کنده پروپوزال

سازمان ارسال کننده را بروشنی معرفی کرده و بر ارزش نقش آن برای کارفرما یا مشتری تاکید کنید.

 

سوابق کاری

تجارب و سوایق کاری سازمان یا شرکت خود را بطور خلاصه ذکر کنید.

 

 

2-1. محصولات ارائه شده

معماری

معماری طراح شده برای محصولات یا خدمات ارائه شده را شرح دهید.

 

پیکربندی

نحوة پیکربندی محصولات توسط خود یا مشتری را بیان کنید.

 

جنبه های خاص و مزایا

اصلی ترین جنبه های محصولات پیشنهادی و مزایای مربوط به آنها را شرح دهید.

 

مشخصات

عملکرد و سایر مشخصات محصولات پیشنهادی را شرح داده و یا در ضمیمه پروپوزال بیاورید.

 

2-2. خدمات ارائه شده

بکارگیری

نحوه نصب و بکارگیری را شرح دهید.

 

یکپارچه سازی

نحوه یکپارچه سازی با محیط موجود را شرح دهید.

 

نگهداری و پشتیبانی

نگهداری و پشتیبانی فراهم شده برای مشتری را بیان کنید.

 

روش تحویل

روش تحویل خدمات و رویه های مربوطه را بیان کنید.

 

کاهش ریسک

تعریف واقع بینانه ای از ریسک های مواه با پروژه و نحوه کاهش آنها ارائه دهید.

 

تضمین کیفیت

شرح انچه برای تضمین کیفیت انجام خواهید داد.

 

3. تجارب و سوابق کاری مرتبط

 

خلاصه ای از پروژه های انجام شده

توصیف پروژه های مشابهی که قبلاً توسط شرکت انجام شده است.

 

مراجع و شواهد

شواهد و نقطه نظرات مشتریان قبلی خود را ذکر کنید.

 

4. هزینه  و قیمت گذاری

 

روش تعیین قیمت

قیمت مورد نظر چگونه محاسبه شده است؟

 

قیمت گذاری

قیمت محصولات و خدمات خود را بیان کنید.

 

نحوه پرداخت

نحوه پرداخت قیمت محصولات یا خدمات خود توسط مشتریان را بیان کنید.

 

موارد قانونی

هرگونه موارد و نیازمندی های قانونی مورد نیاز قراردادها را بیان کنید.

 

سرفصل های ذکر شد تنها جنبه پیشنهادی داشته و هیچکدام قطعی و غیرقابل اجتناب نمی باشند. بمنظور آشنایی بیشتر نمونه خوبی از یک پروپوزال در ادامه آورده شده است.

 

نمونه ای از یک پروپوزال

 

Educational Technology Evaluation Design

Introduction

Sun Associates, an educational technology consulting firm, specializes in designing customized evaluation and assessment procedures to evaluate and assess the impact of educational technology on teaching and learning. Our evaluation work is designed to take schools and districts beyond their current strategic technology plans and into an area where they can begin to assess their progress in meeting the vision and goals of these plans. Our work centers around a process which combines practice profiling, the development of indicators of success, and the creation of data collection procedures which are to be used to perform a formative progress evaluation of a school or district's educational technology initiative. In many cases, our clients choose to combine our work in designing an evaluation procedure with an audit of current technology implementation, and various reporting options. These options might include a final written report which details the developed evaluation strategy and provides a summative evaluation for the activities of the school/district's technology efforts.

Framing the Task

Many of Sun Associates' clients have made dramatic commitments to implementing and integrating technology in all areas of their educational environments. These schools and districts are making steady progress towards fully integrating technology tools in all areas of teaching and learning. Nevertheless, as with all well-managed implementation efforts, questions of performance must be asked. These questions are necessary not just to find out what is and is not working, but formative evaluation of performance is a critical factor in fine-tuning and improving future implementation efforts and planned activities. In this way, evaluation is a key component of all educational technology planning and implementation efforts. The question then turns to one of how to best accomplish this evaluation.

Activities

Sun Associates works with school districts across the country to design and implement evaluation strategies which inspire reflection and change. Our process for doing this is rather simple and roughly breaks down into the following steps:

1. Development of evaluation priorities with the participating district.

We understand that the evaluation should focus specifically on the activities of a school or district's current technology initiative. In many cases, this means that evaluation will be taking a hard look at the impact that staff development has had on technology implementation. In all cases, we resist looking at only technology infrastructure. Districts are fully capable of "counting computers" on their own. Our task is to help schools and districts articulate their original vision and teaching and learning goals into viable evaluation priorities and questions. In other words, we help districts answer the question "What difference is all this technology making in terms of teaching and learning?"

2. Work with a representative team of district staff - classroom teachers (users), administrators, trainers, and others as identified by client - to develop practice profiles of what constitutes effective implementation of the chosen priorities.

This is the heart of the evaluation process as it defines the indicators to be used to evaluate success in the chosen priority areas.

For example, if we focus on just one aspect of technology implementation - staff development -we may ask "What does truly effective teacher use of technology look like?" In this way, the team identifies its optimum desired outcome for use of the particular technology. One of the major roles of Sun Associates consultants, as facilitators in these discussions, is to insure that the team does not under or over estimate their desired outcomes. This is why the process requires a facilitator experienced in both the realities of the chosen district and the full range of possibilities for any particular technology.

Indicator development does not stop with defining indicators for optimum success. Rather, the team is asked to define indicators which describe "less than optimum" levels of achievement that when arranged in order would culminate in the optimum success. Arranged in a matrix, these indicators form a rubric which will be used to measure the school or district's success and progress in meeting desired outcomes.

3. Develop data collection procedures

Once indicator rubrics have been developed for all desired elements of priority areas, the school or district evaluation team develops lists of data and other supporting evidence that needs to be collected to measure the district's performance within the rubric. We facilitate the development of data collection process, and are sure to add in various data collection procedures that we are aware of and that the team might overlook.

It is important to note - and this is a point that always needs to be made to the project team - that data is not restricted to quantitative information and/or simple survey data. Rather, data can and should include things such as interviews, observations, and a variety of stories about the experiences involved with technology integration.

In addition to the above, Sun Associates can create a final written report that collects all of the indicators, rubrics, and data collection devices/objectives. These materials can be organized into an evaluation plan for the district and presented as such to the district's Technology Committee, School Committee, or other policy/oversight board.

Summary

In summary, Sun Associates works with schools and districts to create and implement educational technology evaluations which have the following features:

  • The evaluation methodology makes use of a number of indicators that measure degrees of success in all key technology program areas. In particular, we focus on helping our clients understand and evaluate the impact of technology on teaching and learning.
  • Under the guidance and facilitation of Sun Associates consultants, a representative team of school or district personnel work to develop their own unique indicators of success. This team is also trained to develop data collection priorities and requirements.
  • The indicator development process is one which is designed to inspire considerable reflection as to what constitutes "effective" technology integration. By requiring stakeholders to set their own criteria for success - as guided and monitored by a knowledgeable facilitator and other outside informational resources - this evaluation process has the effect of strengthening a school or district's understanding of technology integration and specifically how it impacts teaching and learning

.

Sun Associates' Qualifications

Sun Associates is an educational technology consulting firm specializing in issues related to the integration of technology in primary and secondary schools, districts, and classrooms. We take a broad approach to technology implementation which emphasizes the need to link the efforts of teachers, students, administrators, parents, and other community members in a common understanding of the uses and value of classroom technology. This approach is realized through services centered around:

  • Assistance to school and district strategic technology planning committees
  • Evaluation of school and district educational technology implementation
  • Assistance to educators on choosing and using educational software and hardware
  • Assistance to educators conceptualizing and creating on-line information, servers, and other electronic publications

Several examples of the firm's recent work are listed below:

  • Evaluation of Lexington (MA) Public Schools Year Two Technology Plan Implementation ­ evaluation of the impact and effectiveness of the unique train-the-trainers approach that this district is taking for developing basic technology skills in all of its elementary and middle school teachers. The evaluation process involves developing indicators of success and rubrics which the district will use in its evaluation and on-going technology planning efforts.
  • Evaluating the Impact of Technology: A Workshop Series for Kentucky School Districts- an on-going series of two-day workshops for school districts in Kentucky to develop procedures and plans related to the evaluation of technology implementation efforts. Held in partnership with the Appalachia Educational Laboratory, these workshops provide hands-on experiences related to understanding the basic types of educational program evaluation; the links between strategic technology planning and the evaluation of technology implementation; and developing processes and procedures for evaluating district educational technology implementation.
  • An Evaluation of Educational Technology Implementation for Warren County (KY) Independent Schools - a six month study, with a 150-page final report and various presentations for a 15-school district in south-central Kentucky. This study examined the current use of educational technology across the district. The goal of this project was to assist the district in assessing the effectiveness of current technology use and the implementation of its district technology plan.
  • Virgin Islands Territorial Five Year Master Technology Plan - guidance and technical assistance to the territorial government in the creation of a master plan for technology implementation in schools and administrative offices. Specific services have included providing assistance in the overall design of the plan, facilitating planning committee and subcommittee meetings, editing and critiquing the overall plan, and conducting Territory-wide workshops on school technology planning.
  • West Windsor-Plainsboro (NJ) Public Schools Educational Technology Plan - guidance and technical assistance in the creation of West Windsor-Plainsboro's district-wide technology plan. Specific services include facilitating the development of a vision for educational technology; developing and administering a district technology needs assessment; developing a professional development plan; and overseeing the development of all key strategic plan components for submission to and approval by the New Jersey state department of education.

Timeline

The time a school or district takes to develop and implement an educational technology evaluation varies greatly. Significant factors that determine the amount of time required are:

  • The size of the school or district
  • The scope of the evaluation effort - i.e., how many evaluation questions/indicators are to be developed and explored?
  • The amount of time/effort a district is able to devote to technology evaluation and on-going planning

Most of Sun Associates' evaluation projects take approximately six months to complete. During this time, a school/district evaluation committee would meet monthly. The first several meetings are full or half-day events and are used to orient the evaluation committee to the process and to begin to develop indicators. Later meetings are generally short, after-school, meetings and are used to check progress and coordinate efforts. Data collection takes several weeks and is usually dispersed over several months.

Budget

Like the evaluation timeline, the budget for an evaluation project varies. Significant factors that determine budget are:

  • The size of the school or district
  • The amount of time/assistance Sun Associates provides in the data collection phase
  • The degree to which Sun Associates assists the evaluation team in writing a final report

Contact us at 978-453-3070 or http://www.sun-associates.com/contact.html to discuss your particular situation and needs.