ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
اولین صندلی پرتاب اضطراری (ejection seat) در جنگنده آلمانی Heinkel He 280 بکار گرفته شد. در ١٣ ژانویه ١٩٤٢ هلموت شنک خلبان آزمایشی کمپانی هینکل از هواپیمای صدمه دیده خود که از نوع He 280 بود با صندلی پرتاب به بیرون پرید و نام خود را به عنوان اولین خلبانی که از صندلی پرتاب اضطراری استفاده کرد، در تاریخ هوانوردی ثبت کرد.
He 280
هینکل توسعه هواپیمای He 280 را در اواخر ١٩٣٩ آغاز کرد. با اینکه لوفت وافه (نیروی هوایی آلمان) نسبت به این پروژه بی علاقه بود، هینکل کار بر روی آن را ادامه داد و نمونه اولیه را در ١٩٤١ به پرواز در آورد. با این وجود، عدم پشتیبانی مالی دولت آلمان کار توسعه این هواپیما را به تاخیر انداخت و هنگامی که در ١٩٤٣ لوفت وافه دوباره به این هواپیما روی خوش نشان داد دیگر کمی دیر شده بود. جنگنده جتی که بطور رسمی وارد خدمت نیروی هوایی آلمان شد مسراشمیث ام ای ٢٦٢ بود که در ماه های پایانی وارد جنگ شد. اگر نیروی هوایی آلمان از ابتدا به حمایت از پروژه He 280 می پرداخت، این جت جنگی بسیار زودتر وارد عرصه جنگ می شد و می توانست برتری هوایی آلمان را تثبیت کند.
Me 262
Source: http://militaryhistory.about.com/b/2009/01/13/world-war-ii-first-ejection-seat-used-in-he-280.htm